Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allt om Digitalfoto vs. DigitalFoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Någon av dessa kommer jag förmodligen att prenumerera på.

Jag har sökt efter tidigare trådar i detta ämne, men alla trådarna jag läst har en tendens att dra iväg något fruktansvärt.

Om ni hade endast dessa två att välja på, vilken skulle ni välja?
Om ni sen fick välja en annan, vilken skulle ni då välja?

Inget "pest eller kolera" i denna tråden, tack.
 
Hej

I min värld ... så läser jag helre allt om digitalfoto än de andra ( digitala ) ... tycker den är bredare och mer innehåll i största allmänhet..

// Mvh Fredrik
 
Biblioteket jag besöker då och då för att titta i tidningar hade tyvärr tagit in DigitalFoto. Får fråga varför. Läste inte så noga, men tycker det är illa att inte en enda text var underskriven med namn.

Tar för givet att Allt om digitalfoto är bättre eftersom pålitliga fotosidanmedlemmar samarbetar med den!
 
Allt om DIGTALFOTO tycker jag är trevlig att läsa, det är enbart egna artiklar i den och inga inköpta vilket jag tror bidrar till en bättre tidning. "Nyfiken på" reportagen tycker jag också är roliga och läsvärda. De andra tidningarna är fortfarande väldigt grundläggande och inget för den riktigt entusiastiska fotografen. Stör mig lite på att man fokuserar så mycket på tester i dessa tidningar, detta gäller även Allt om DIGTALFOTO. Dessa blir aldrig bättre eller mer innehållsrika än de som man hittar på t.ex. dpreview. Jag förstår att det finns ett intresse av tester, men enligt min mening själ de för mycket plats av tidningens innehåll.

Egentligen tycker jag att det är rätt fånigt med en tidning som heter digitalfoto överhuvudtaget, det är ju bara att begränsa sig själv. Det finns ju t.ex. ingen tidning med namnet "analogfoto för alla". Det är väl en tidsfråga innan dessa namn försvinner tror jag.

Ska du välja på digitaltidningarna så skulle jag rekommendera Allt om DIGITALFOTO
 
Ja, "Allt om" känns svenskare o så har den på nåt vis blivit husorgan för fotosidan, perfekt när man rundar hörnet o lämnar datorn en stund ;-). Den första tidning jag gav upp var DigitalFoto och nästa blir digitalfoto, sen har jag bara DIGITALFOTO kvar... o så FOTO förstås... o ändå var "Allt om" den som var dråpligast från början, eller kanske just därför...

Några citat från tidningens spädaste barndom finns här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=10607
Längesen man fick skratta så gott åt nån av tidningarna. De har helt klart vuxit till sej.

Är det nån mer än jag som är förvånad över att alla tre lever kvar?
 
Finns det något knep för att identifiera den "rätta" tidningen om man skulle försöka ge den en chans? Jag har försökt två gånger och varit hyggligt säker på att jag fått rätt tidning med mig hem, men snabbt upptäckt misstaget när jag kommit hem.

(Jag skämtar alltså inte utan det är en allvarligt menad fråga. Jag skulle vilja prova att läsa ett nummer av den där tidningen)
 
Bläddra i bladet så hittar du en massa kändisar från fotosidan, då har du kommit rätt...
Ledtråd: Den är större än den minsta...
 
Bläddra är ju knepigt eftersom de väl liksom konkurrenterna alltid skickar med massa onödiga miljöbelastande kaffemuggsunderlägg och därmed måste plasta in tidningarna.

Men tipset om att kolla omslaget på webben var bra. Det borde inte finnas mer än en tidning med en digitalkompakt med monterad blixt på omslaget. Jag skall kolla tjorren på vägen hem.
 
Nä, det är ett annat tips... Allt om är den enda du kan bläddra i i kiosken! de andra är inplastade... Allt om skickar INTE med några underlägg.
 
jimh skrev:
Men tipset om att kolla omslaget på webben var bra. Det borde inte finnas mer än en tidning med en digitalkompakt med monterad blixt på omslaget. Jag skall kolla tjorren på vägen hem.

Nåt knas där.... *skäms*
Senaste omslaget har en knippe "budget-kameror" (nåja, de kostar under 3000 i alla fall) på frontplats.
Ska läggas in på rätt plats, på sajten, pronto.

/peter
Peter Wiklund
Chefred Allt om digitalfoto
 
HDFS) (KGS skrev:
Allt om skickar INTE med några underlägg.
Det är ju ett sympatiskt drag. I så fall tror jag helt allvarligt att jag aldrig sett ett exemplar av den tidningen. Har den sämre spridning än konkurrenterna?
 
Inte hemma hos mej... här ligger den utspridd överallt...
 

Bilagor

  • minitidningar.jpg
    minitidningar.jpg
    30.4 KB · Visningar: 712
Kom att tänka på en lite rolig sak. Är det någon mer som tänkt på att dessa omtalade tidningar inte längre enbart har snygga tjejer som huvudobjekt på tidningens frmasida. Nu har det blivit tvärt om, bara kameror och annat tekniknörderi på framsidorna. Är det ett resultat av debatten som bla fördes här på fotosidan?
 
starnut skrev:
Kom att tänka på en lite rolig sak. Är det någon mer som tänkt på att dessa omtalade tidningar inte längre enbart har snygga tjejer som huvudobjekt på tidningens frmasida. Nu har det blivit tvärt om, bara kameror och annat tekniknörderi på framsidorna. Är det ett resultat av debatten som bla fördes här på fotosidan?

Vad som är av störst vikt för en fototidning:

1. Kameran
2. Objektivet
3. Övrigt tillbehör
4. Kvinnan som motiv (helst i sommardräkt)
5. Tekniska nyheter och onödigheter
.......
.......
.......
235. Bilden
236. Fotografen

Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Fotografen är av noll vikt!

Terje
(som undrar vilken fotograf som blir först med att vara heltäckande omslagspojke/flicka)
 
Verkar som om jag går lite mot strömmen och föredrar DigitalFoto framför Allt om... (prenumererar just nu på båda). Jag tycker att Allt oms tester bygger för mycket på att direkt jämföra mot andra modeller istället för att koncentrera sig på objektet man skriver om. Nån enstaka direkt jämförelse är ju bra men inte hela tiden.
I övrigt måste jag däremot säga att Allt om har ryckt upp sig ORDENTLIGT de senaste nummren. T.ex. artikeln om Svartvitt (12/04) var uppskattad. Det nummret var för mig klart i klass med DigitalFoto så håller det i sig så. Tidigare så har det mest blivit skumläsning och sen högen med gamla nummer för Allt om...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.