Annons

Allt ni vill veta om sensorrengöring !

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns bara två säkra sätt att hålla sk-t-n ute. Det enklaste är att aldrig byta objektiv. Är man nöjd och belåten med kit-objektivet, så ...

Det andra, som är ännu säkrare, är att krympplasta hela kameran - med täcklocket på plats. ;-)

Det finns dock de av oss som insett vitsen med att byta objektiv, allt efter fototillfälle - och då kommer det in sk-t, vare sig vi vill eller inte och förr eller senare, så är det dags att städa sensorn.
 
Jag köpte pecpads och eclipse på YFO och en slickepott på ICA. Formade sedan slickepotten med sax och rakblad, monterade kameran på stativ och lyckades rengöra sensorn.

Tänk på att slickepotten måste vara lite smalare än sensorn eftersom pecpaden också tar lite plats.
 
Själv använder jag det som Omar rekomenderade. Funkar kanon bra om man har damm/smuts på sensorn som inte går bort med blåsbälg.
 
Fotluftpump till madrasser var något nytt som jag inte tänkt på, borde funka väldigt bra, enklare att rikta luftstrålen samt enklare att reglera trycket.

Måste provas, Claes Olsson nästa....

kent.
 
Jag hittar fasen inte ens en vanlig blåsbälg i de butiker jag varit i! Verkar vara svår åtgång på dem nu när alla kör digitalt.

[snåljåp]Nån som har tips om var man kan hitta en dylik till bra pris? Det känns rätt fånigt att betala 100:- för en grunka av plast bara för att den är gjord för kameror. Bälg som bälg.

Beställa är nog inte aktuellt eftersom frakten väl överstiger själva priset, och jag behöver nog inget annat.[/snåljåp]
 
Makten skrev:
Jag hittar fasen inte ens en vanlig blåsbälg i de butiker jag varit i! Verkar vara svår åtgång på dem nu när alla kör digitalt.

[snåljåp]Nån som har tips om var man kan hitta en dylik till bra pris? Det känns rätt fånigt att betala 100:- för en grunka av plast bara för att den är gjord för kameror. Bälg som bälg.

Beställa är nog inte aktuellt eftersom frakten väl överstiger själva priset, och jag behöver nog inget annat.[/snåljåp]

En fotpump till luftmadrasser finns väl hos alla sport och fritids handlare samt troligtvis hos Classe i sjön...

Annars så finns ju öronblåsan på apoteket, inte så effektiv men billig.

kent.
 
Martin, du kan köra på den gummibälgen som apoteket säljer för att rensa öron. Revaxör heter den tror jag. Den kostade 25 kr tror jag. Se bara upp om ditt apotek är som mitt, där hade dom den i ett kit med någon smörja till, men bara bälgen fanns att få bakom disk.


http://web.orionpharma.se/binary?id=13800

Där kan du se vad det är för bälg jag pratar om.
 
Detta är också ett alternativ om man nu känner för att byta kamera i detta fall en: Panasonic DMC-L1

Dammfri
Ett vanligt problem med digitala systemkameror är damm på sensorn, vilket därmed syns på bildresultatet. E-330 har begåvats med ett Supersonic Wave Filter. Det är en unik teknik som effektivt tar bort allt damm som kan fastna på sensorn vid byte av objektiv. Den patenterade tekniken genererar en ultra-snabb vibration (35 000 slag/sek) som rengör sensorn. Manövern utförs varje gång kameran startas, eller manuellt vid behov. Tack vare den här tekniken behöver man inte lämna in kameran med jämna mellanrum för rengöring. Det sparar användaren både tid och pengar.
 
thefinger skrev:
Detta är också ett alternativ om man nu känner för att byta kamera i detta fall en: Panasonic DMC-L1

Dammfri
Ett vanligt problem med digitala systemkameror är damm på sensorn, vilket därmed syns på bildresultatet. E-330 har begåvats med ett Supersonic Wave Filter. Det är en unik teknik som effektivt tar bort allt damm som kan fastna på sensorn vid byte av objektiv. Den patenterade tekniken genererar en ultra-snabb vibration (35 000 slag/sek) som rengör sensorn. Manövern utförs varje gång kameran startas, eller manuellt vid behov. Tack vare den här tekniken behöver man inte lämna in kameran med jämna mellanrum för rengöring. Det sparar användaren både tid och pengar.

Fungerar till 98% alltså inte helt problemfritt, men väldigt bra, undrar varför inte Nikon och Canon använder samma system, troligen så har väl Olympus patent på systemet.

Själv tycker jag att kameratillverkarna skall satsa mer på att lösa det här problemet istället för att packa in mer pixlar på sensorerna.

kent.
 
casting skrev:
Martin, du kan köra på den gummibälgen som apoteket säljer för att rensa öron. Revaxör heter den tror jag. Den kostade 25 kr tror jag. Se bara upp om ditt apotek är som mitt, där hade dom den i ett kit med någon smörja till, men bara bälgen fanns att få bakom disk.


http://web.orionpharma.se/binary?id=13800

Där kan du se vad det är för bälg jag pratar om.
Aha! Jag letade efter just den, men såg den som sagt bara tillsammans med nån gucka för 75:-, och då hade ju en "fotomässig" bälg varit bättre. Ska kolla om de har den bakom disken:)
 
Varför kan inte tillverkarna placera ett skydd mellan sensorn och objektiv för att lösa det här problemet, man behöver inte en jätte avancerad/påkostad lösning som Olympus.

Det kan bestå av ett kvalitetsglas som inte påverkar bildkvaliteten. Då kan man rengöra glaset isf den dyrbara sensorn. Råkar man repa det, då är det bara att byta till en mindre kostnad.

/Bilal

PS. Erkänn att det är en proffsigt ritad bild :eek:)
 

Bilagor

  • uppfinning.jpg
    uppfinning.jpg
    10.9 KB · Visningar: 169
Makten skrev:
Jag hittar fasen inte ens en vanlig blåsbälg i de butiker jag varit i! Verkar vara svår åtgång på dem nu när alla kör digitalt.

[snåljåp]Nån som har tips om var man kan hitta en dylik till bra pris? Det känns rätt fånigt att betala 100:- för en grunka av plast bara för att den är gjord för kameror. Bälg som bälg.

Beställa är nog inte aktuellt eftersom frakten väl överstiger själva priset, och jag behöver nog inget annat.[/snåljåp]

Jag köpte denna på apoteket för 26 kr.
Har ett svagt minne av att den kallas bollblåsa. Nåt med boll i alla fall. :)
 

Bilagor

  • bollblåsa.jpg
    bollblåsa.jpg
    51.3 KB · Visningar: 163
thefinger skrev:
Detta är också ett alternativ om man nu känner för att byta kamera i detta fall en: Panasonic DMC-L1

Dammfri
Ett vanligt problem med digitala systemkameror är damm på sensorn, vilket därmed syns på bildresultatet. E-330 har begåvats med ett Supersonic Wave Filter. Det är en unik teknik som effektivt tar bort allt damm som kan fastna på sensorn vid byte av objektiv. Den patenterade tekniken genererar en ultra-snabb vibration (35 000 slag/sek) som rengör sensorn. Manövern utförs varje gång kameran startas, eller manuellt vid behov. Tack vare den här tekniken behöver man inte lämna in kameran med jämna mellanrum för rengöring. Det sparar användaren både tid och pengar.
Zoso skrev:
Fungerar till 98% alltså inte helt problemfritt, men väldigt bra, undrar varför inte Nikon och Canon använder samma system, troligen så har väl Olympus patent på systemet.

Själv tycker jag att kameratillverkarna skall satsa mer på att lösa det här problemet istället för att packa in mer pixlar på sensorerna.

kent.
Funktionen finns på KonicaMinolta Dynax 7D, men måste startas mauellt . vid behov alltså.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.