Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allt färre kommentarer i Bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickelito

Aktiv medlem
Hej alla.

Är det nån mer än jag som upplever att antalet kommentarer & tittar i "Bildkritikpoolerna" har minskat?
Inte? Jo, men visst är det så.

Upplever att tidigare hade man både fler klick & kommentarer.
Det känns lite som om "Intressepoolerna" tagit över allt mer & att allt färre orkar eller överhuvudtaget kollar i "Kritikpoolerna".

Lite trist ändå tycker jag.
Själv brukar jag alltid kolla igenom "Kritikpoolen" samt ge några kommentarer om jag kan.

Hur känner du?

//Niklas

Tror också det beror på det ökade flödet av bilder. Dessutom tycker jag även att kvalitén på bilderna/motiven sjunkit.

Även om jag själv är långt ifrån någon expert så skonar jag iaf kritikpolen från bilderna som passar bättre i familje/semesteralbumet.

Visserligen kan dessa bilder också vara intressanta, men jag tycker det är för många bilder som bara är tagna rakt upp och ner och sedan inslängda. Det känns lite så iaf.

Absolut Joakim.

Jag känner oxå att kvaliten i viss mån har minskat.
Men jag tycker ändå att vissa bilder som är bra får färre kommentarer än tidigare...
Kanske jag har fel.

//Niklas

Jo men inte avsevärt, så därför tror jag att den upplevda känslan snarare kan vara det högre inflödet i poolen. Men ett visst måste en del kommentarer flyttats till Intressegrupperna.

Nickelito skrev:
Men David visst har kommentarerna minskat sedan intressepoolerna startades? Det ser ut så på staplarna om jag läser av den rätt i alla fall.
Det är ju lite ryckigt så man kan inte kika förmycket på enstaka veckor och dra en slutsats, det har funnits veckor med lika lite kommentarer tidigare osv.

Men visst riktas en del medlemmars kommentarenergi mot grupper istället, det kan man ju inte komma ifrån. Men det är alltså inte den markanta skillnad som nog skulle behövts för att man skulle märka det med blotta ögat så att säga. Det är ändå ett snitt på runt 4 kommentarer per bild - men tyvärr hamnar ju ibland kommentarer på någon annans bild istället för ens egen...

Det är ju också lite nyhetens behag, efter ett tag kanske det blir mindre fokus på grupper igen etc - det är ju inte något som passar alla

Men vi håller kollen på det där, och helt klart ser man en puckel igen med fler bilder till Bildkritik, man sitter väl inne vid datorn på hösten och skakar fram fler bilder ur arkivet. Kanske måste vi tajta till uppladdningen där ännu lite mer.

Ang kvaliteten - ja det går verkligen upp och ner, och diskussioner runt detta tema har ju förts sedan 2001 då vi började. Ibland när jag kollar själv så känns det som "wow vad bra det blivit!" för att dagen senare se klart fler lite tristare bilder. Det går upp och ner av någon anledning tycker jag, och ser ingen direkt trend.

Och betänk - alla dessa bilder suktar ju efter kommentarer precis som ni, så "på dom bara". Är de trista i era ögon, försök förmedla varför i en kommentar.

Nickelito skrev:
Absolut Joakim.

Jag känner oxå att kvaliten i viss mån har minskat.
Men jag tycker ändå att vissa bilder som är bra får färre kommentarer än tidigare...
Kanske jag har fel.

//Niklas

Håller med dig, men tror mycket beror på det stora flödet av bilder.
De bra bilderna trillar snabbt långt bak, pga just det stora flödet. Ofta orkar man inte gå igenom hur många sidor bilder som helst.

JoakimOlsson skrev:
Håller med dig, men tror mycket beror på det stora flödet av bilder.
De bra bilderna trillar snabbt långt bak, pga just det stora flödet. Ofta orkar man inte gå igenom hur många sidor bilder som helst.

Nej det är väl dessvärre så.

/Niklas

Sant, men Bildkritik är ändock för alla som kommit en liten bit på väg. Det är inte rätt ställe om man bara är ute efter att nosa fram bra bilder att kolla på. Då är det bättre man använder "Sök bilder" på olika sätt, tex söker Favoritvalda bilder osv.

Och den gamla sanningen gäller ju; vill man ha många kommentarer så bör man också ge många kommentarer.

clindh skrev:

Och den gamla sanningen gäller ju; vill man ha många kommentarer så bör man också ge många kommentarer.

Helt riktigt!
Det märks ganska tydligt.
Tror att jag fått ungefär hälften så många kommentarer som jag givit. Men på den tiden jag varit aktiv här så ser jag det som mycket bra!

/Niklas

Något som jag märkt (iofs främst i grupper, inte i bildkritik) men som kanske inte är mätbart på samma sätt som antalet kommentarer/bild är att kvaliteten på kommentarerna ökat markant den senaste månaden eller så.

Det kanske har att göra med att om man lägger bilder i grupper så får man mest kommentarer av de som är intresserade av samma typer av motiv / stil etc, och därmed är mer intresserade och kompetenta att ge konstruktiv feedback på de bilderna, så det kanske inte gäller i bildkritik på samma sätt? Mitt statistiska underlag där (en bild sedan grupperna infördes) är väl för litet för att kunna säga något, men på den bilden har jag också fått konstruktiva kommentarer.

För mig är det viktigare att få en konstruktiv kommentar som verkligen ger något (varför gillade betraktaren bilden, vad kunde gjorts bättre etc) på en bild än 5 icke-konstruktiva, men här kan man ju iofs ha olika åsikter.

Jag brukar hålla mig från kritikpooler just på grund av att jag alltid uppfattat allt som sägs om en bild är någon sorts kritik gillande eller ogillande.
Och eftersom kritikpoolerna har någon sorts "överklasstil"med förlov sagt, på kritiken som jag aldrig förstått så ska man väl hålla sig därifrån. Och jag förmodar också att de som lägger in bilder i kritikpooler inte heller är intresserade av min orakade kommentar.
Sant är ju också att man ger bättre kritik på det man är intresserad av.
Men tittar gör man ju på alla typer av bilder för att tanka nytänkande.
Vet inte om dessa tankar utgör någon större orsak till att kritikpooler har ett minskande tillflöde. Och det spelar knappast någon roll heller när jag tänker efter...kanske.
Mvh/-Anders

jo men jag är intressad av dina kommentarer, med eller utan rakning före
är ju intressantare att få en bra konstruktiv kommentar, även om givaren inte tycker bilden är bra, än en kommentar som säger "Skitfin bild!"

Fast de sistnämnda i lagom dos är ju bra för självkänslan, men inga överdoser...

det är väl julen...
folk har ju inget liv, springer runt å köper julklappar och är sociala när de skulle kunna sitta här och kommentera bilder ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar