Annons

Allroundoptik - tips önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Har tänkt köpa allroundoptik som man kan bära med på kameran hela tiden.
Mest tänkt att användas för porträtt, konsert/livespelningar m.m.

Visst, fast optik är antagligen bäst....men jag känner att jag kommer att bli väldigt begränsad med ett sånt som jag har märkt med mitt 50mm.

Pris: 3-5000:-

Alla tips mottages varmt!

Du borde kanske upplyst oss om vilket system du arbetar med? Visst, din profil får mig att _gissa_ på Nikon, but still.

Om det är Nikon så är inte 3-5000 så mcyket att spela med, särskilt då du nämner konsert/liveplåtningar.

Men Tamrons 28-75 kanske skulle kunna vara något? Jag hade ett sådant i några månader innan jag bytte ut det mot Nikkor 24-70/2.8 då det var dags för _tredje_ fokusjusterngen på Tamron-gluggen.

Jag säger inte att det är ett dåligt objektiv. Jag säger att just _mitt_ exemplar tydligen var ett måndagsex.

På vilket sätt blir du begränsad? Jag antar att du menar att du har ett fast 50 mm i dagsläget?

Vill du ha mer eller mindre brännvidd? Några andra krav?

Oj ber om ursäkt. Nikon är det som gäller, närmare bestämt D7000.

Vet att man inte får någon magisk optik för de pengarna. Jag har kikat runt lite själv och hittat Tamron AF SP 28-75 som Janne nämner.

Begränsad är precis som du säger att det just är fast optik. Vill ha lite brännvidd då jag inte vet hur långt ifrån scenen jag kommer att stå från spelning till spelning.

Vet inte om man kan ha så särskilt stora krav när det gäller optik i den prisklassen om man inte väljer fast optik. Men så länge som att det blir hyfsad skärpa vid stor bländare så är jag nöjd. Byggkvalité är ju också något som inte är fel, men det är inget jag räknar med ska vara på topp för det priset.

Om du kan hosta upp en tusing till så kan du köpa Nikon 24-120/3.5-5.6G VR IF-ED
för 5990;- på cyberphoto nu.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto