Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Allround-objektiv
- Trådstartare sasoki
- Start datum
filip71
Aktiv medlem
Jag har tänkt köpa NIKON 35MM F/1.8G AF-S DX. Vad tycker ni om det?
Det är inget dåligt objektiv men för det du hade tänkt att fotografera så är det en kompromiss som inte blir riktigt bra på något.
- för porträtt så är det för vidvinkligt så proportionerna blir inte de bästa och bokehn (suddig bakgrund) blir ganska medioker. Där behöver du snarare 50-85mm med f/2.0 eller f/2.8 som mest
- för närbilder som blommor så kan det fungera för stora blommor men inte för små - lika dant som med portträtt så får du med väldigt mycket bakgrund men det kanske är okej om det är det du vill ha. Här skulle jag rekommendera ett makroobjektiv; Nikon 105mm är bra men du kommer bli rasande nöjd med ett Tamron 90mm som är otroligt prisvärt. Själv har jag ett Sigma 150mm och ett Nikon 105 som bägge är fantastiskt skarpa.
- Stadsvyer vill du ofta ha riktig vidvinkel och då är 35mm för lite för en cropsensor som D5300. Vill du ta något "extremt" så välj en extremvidvinkel som Nikon 10-24mm.
Om du bara ska köpa ETT objektiv och har tight budget så skulle jag rekommendera ett makroobjektiv som Tamron 90mm f/2.8 eller möjligen Tamron 60mm f/2.0 (eller motsvarande) för de är mycket mer allround än man först kan tro - och de är alldeles utmärkta porträttobjektiv. "Enda" nackdelen med makroobjektiv framför vanliga är att de kan vara lite långsammare i autofokusen än vanliga gluggar eftersom de har ett större arbetsområde men det brukar att gå att styra med en knapp om man inte vill ha fullt fokuseringsområde så går det lite fortare. Kosta gärna på dig att optiken har bildstabilisering (OS,VC eller VR beroende på märke) - det gör skillnad när det är lite längre brännvidder och inte fullt dagsljus.
Skaffa inte ett superzoom som t.ex. 18-200 för där kommer du bli missnöjd med bokehn (att bakgrunden inte är tillräckligt suddig)
ErlandH
Aktiv medlem
Det är lättare att ge dig ett bra svar om du berättar vad du har för objektiv nu och vad du saknar med det.Nu har jag köpt en Nikon D5300 och jag är väldigt nöjd med den. Jag söker ett allround objektiv...
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Makroobjektiv
Ditt nuvarande objektiv är bra till det mesta utom för makrofoto. Köp ett 90 eller 100 mm makroobjektiv så får du makromöjligheter OCH ett bra porträttobjektiv på samma gång.
Idag har jag bara 18-55, det som följde med kameran.
Ditt nuvarande objektiv är bra till det mesta utom för makrofoto. Köp ett 90 eller 100 mm makroobjektiv så får du makromöjligheter OCH ett bra porträttobjektiv på samma gång.
filip71
Aktiv medlem
Med 35 eller 40mm så måste du gå ganska nära för att fylla ut bilden med motivet men då förändras perspektivet också. För att ta det lite extremt ; om du står väldigt nära ett ansikte så ser du väldigt mycket näsa och nästan inga öron... Och när du kommer till makro så måste du så väldigt väldigt nära. Blommor och döda ting går väl an men insekter flyr fältet om du skulle vilja försöka. Prova att ta en bild genom att sätta din nuvarande zoom på 35 eller 40mm. Skillnaden med dina egna förslag blir lite bättre skärpa och möjlighet till lite suddigare bakgrund. Om budget verkligen är ett problem så överväg ett begagnat 50mm f/1.8 men då bara för porträtt. Tänk på att din d5300 inte har fokusmotor så du kan inte välja den billigaste...Va tycker ni om NIKON AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G? Är det bra till porträtt också? Som sagt jag har en Nikon D5300.
eskil23
Aktiv medlem
Porträtt
Nikon 50 mm f/1,8 G
Lagom brännvidd för porträtt på en APS-C kamera och med stor bländare som ger möjlighet till kort skärpedjup och oskarp bakgrund.
Närbilder på blommor
Tamron 90mm f/2.8 Di Macro
Blommor blir inte skraja och flyger iväg om du kommer för nära, men det är ändå bekvämt med ett lite längre arbetsavstånd. Duger dessutom bra till porträtt om du inte vill köpa Nikons 50:a.
En snikvariant är att du köper en uppsättning mellanringar till din 18-55.
Stadsvyer
Den Nikon 18-55 som du redan har.
Fotomodeller
Den Nikon 18-55 som du redan har eller möjligen den 35:a som du funderade på.
Nikon 50 mm f/1,8 G
Lagom brännvidd för porträtt på en APS-C kamera och med stor bländare som ger möjlighet till kort skärpedjup och oskarp bakgrund.
Närbilder på blommor
Tamron 90mm f/2.8 Di Macro
Blommor blir inte skraja och flyger iväg om du kommer för nära, men det är ändå bekvämt med ett lite längre arbetsavstånd. Duger dessutom bra till porträtt om du inte vill köpa Nikons 50:a.
En snikvariant är att du köper en uppsättning mellanringar till din 18-55.
Stadsvyer
Den Nikon 18-55 som du redan har.
Fotomodeller
Den Nikon 18-55 som du redan har eller möjligen den 35:a som du funderade på.
alf109
Aktiv medlem
Tycker du skall satsa på 35/1,8 oavsett, det är ju inget macroobjektiv men ett riktigt bra allroundobjektiv. Porträtt funkar bra med det oavsett vad en del anser sig veta. Visst om man skall plåta mycket rena ansiktsporträtt så kan man givetvis skaffa ett objektiv som ligger mellan 50 och 70 mm för din sensor. Men då har man ett objektiv som är mycket knepigare att plåta vardagsbilder med. Alldeles oavsett om du kommer på att du vill ha något annat också så tycker jag att 35/1,8 är ett objektiv som funkar mycket bra till det mesta.
matti
Aktiv medlem
Håller med om 35/1,8. Lätt och smidigt. Dessutom nästan löjligt billigt. På Tradera går de hela tiden för runt 1000 kr, ibland lägre.
Ett ljusstarkt 35/1,8 plus ett prisvärt 'mellantele' och då med fördel ett macro t.ex Tamron VC 90/2,8 eller Sigma HSM OS 105/2,8...är väl en vettig stig att följa vg objektivuppgraderingar
Ett ljusstarkt 35/1,8 plus ett prisvärt 'mellantele' och då med fördel ett macro t.ex Tamron VC 90/2,8 eller Sigma HSM OS 105/2,8...är väl en vettig stig att följa vg objektivuppgraderingar
Erik Schalin
Aktiv medlem
Med den info du skriver hade jag valt mellan Nikon 60 macro eller Tamron 90 macro
Kännt efter om ditt 18-55 räcker i ljusstyrka för de brännvidderna.
Man kan inte köpa allt. Känn efter vad du verkligen behöver o ha inte för brått med tiden kommer du att komma underfund med vad du vill o behöver.
18-55 är inte dåligt, visst det finns bättre men det kostar oxå o så skall man bära på det med.
Njut o exprimentera med det man har under tiden
Kännt efter om ditt 18-55 räcker i ljusstyrka för de brännvidderna.
Man kan inte köpa allt. Känn efter vad du verkligen behöver o ha inte för brått med tiden kommer du att komma underfund med vad du vill o behöver.
18-55 är inte dåligt, visst det finns bättre men det kostar oxå o så skall man bära på det med.
Njut o exprimentera med det man har under tiden
Kent Helgesson
Aktiv medlem
När du säger allroundobjektiv så kommer jag spontant att tänka på Nikon 16-85 3,5-5,6 .
Kanske inte det ljusstarkaste men väl så allround. Jag köpte det när mitt 18-70 tackade för sig , och har inte ångrat detta. 5.200:- på Japanfoto. Inget macro , men det går att ta fina bilder på blommor och blad iaf.
Kanske inte det ljusstarkaste men väl så allround. Jag köpte det när mitt 18-70 tackade för sig , och har inte ångrat detta. 5.200:- på Japanfoto. Inget macro , men det går att ta fina bilder på blommor och blad iaf.
Kent Helgesson
Aktiv medlem
Jo...Nikon 18-55 är kanske ingen höjdare. Håller som bäst på med att
plocka ihop en sån glugg åt mitt ex. Riktigt plastigt och allmänt dålig byggkvalitet.
plocka ihop en sån glugg åt mitt ex. Riktigt plastigt och allmänt dålig byggkvalitet.