Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Allround"-objektiv Nikon D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

asjohem

Aktiv medlem
Tjena!!

Ska skaffa mig ett bra universal objektiv som ja kan använda till det mesta, porträtt, närbilder (ej macro) landskap m.m. för runt 1000-1500:-, begagnat eller nytt.

Jag har fått tips och tittat mycket på ett fast 50mm 1.8, men de finns ju flera. Vilket ska man ta? Det ja hitta heter iaf 50mm 1.8D och kostar ca 1390:- nytt.

Om inte detta, vad har ni annars för tips på objektiv?

Tack på förhand
MVH Andreas

Vill du ha in landskap i din portfölj så skall du nog inte satsa på 50 mm.
Jag säger som många sagt till mig : Nikon 16-85 is da shit! Jag letar också glugg efter att min älskade 18-70 gått ur tiden. Har lusläst det mesta om 16-85 och börjar nu samla mig för att handla. Verkar vara ett vettigt glas om man handlar beg vill säga.

16-85 o annat

Jodå 16-85 VR är en bra ersättare för 18-70, ingen tvekan om det. Och VR tillför mer än jag trodde, har blivit en hel del fin lågljus bilder. MEN det som jag använder mest och som jag köpte begagnat till en måttlig penning är mitt Nikon 35-70/2,8, wow vilken skärpa. Ett gammalt robust proffsobjektiv ( innan 18-70/2,8?) som är bara så kul att använda, med utmärkt resultat. Slårdet mesta. Rekommenderas varmt. Håll koll på Tradera

Brännviddsomfånget du önskar ligger från 16-18mm upp till 50-100 ungefär.

För dem pengarna finns väl bara Nikons 18-55, ca 1500 spänn UTAN VR.

Sen skrev du bra objektiv... tja då måste man öppna plånboken mer...
NIkons 16-85 5500

Personligen hade jag valt en 2,8zoom ca 17-50mm.
men då startar priserna på 3500 upp till Nikons eget för 12 000, men det går hitta begagnat och i princip får du tillbaka pengarna den dag du säljer det.

I den prisklassen så skulle jag välja Nikons 18-105, begagnat så ligger det i din prisklass. Började själv med det första året och jag har förstorningar i 70-100 med otrolig detaljrikedom. Titta på ScandinavienPhoto begagnadlista där har du också 6 mån garanti. Ett Nikon 35/1,8 är heller aldrig fel, som nästa köp för att få något lite mer ljuskänsligt

I den prisklassen är det nästan bara 50/1,8 som är riktigt "bra".
Sedan finns det en massa "skapliga" alternativ som inte tillhör varken de skarpaste eller ljusstarkaste, några redan nämnda. Ett äldre 28-105 AF-D kostar inte så mycket.
Annars är mitt absoluta favorit-allroundobjektiv ett Nikon 12-24, men det kostar också mer. Landskapsbilder blir bra med mycket vidvinkel. Inte optimalt för snygga porträtt dock.

Kan inte annat än rekomendera ett beggagnat 16-85. brukar ligga runt 3000:- om man letar lite.

Körde enbart ett sådant under ett veckolångt besök i New York. Saknad aldrig något annat objektiv.

Om vi pratar allaround så är det nog en av dom bättre kompromisserna för den pengen. Att sen komplettera med ett fast 50 eller 35 som finns att köpa för runt 1000:- är ju inte fel för lite mer specifika eller ljuskrävande situationerna. Men tyngdpunkten i frågan är ju allaround.

Har själv provat flera av dom gamla 2.8 så som 80-200 skjutzoom eller 35-70 skjutzoom. men dom fungerade väldigt dåligt med autofokus/ felfokusering (dock bra med live-view) både på d50 och d7000. kanske om man verkligen kan prova dom innan man köper, men stor risk för besvikelse.

Det står t.o.m. på nikons hemsida att 37-70 måste fokuseras manuellt i vissa lägen på D90.

Nikons 35-70/2,8 är en stridsvagn av äldre mått.
skärpa.. ja om man bländar ner ngt

Kontrastfattig och helvete i motljus, himmel i motljus om man är ute efter just DEN 70-talskänslan i motljusbilder.

Nä inget jag rekommenderar dagens digitalfotograf.

Som vanligt får man förslag på 2 och 3 gånger budget här på fotosidan.

Jag gissar att du redan har ett billigare zoomobjektiv (typ 18-55) och då kommer du upptäcka helt nya möjligheter med 50/1,8 eller 35/1,8.

Det korta skärpedjupet gör att du lättare får fina porträtt! Vilken brännvidd du väljer är ju en smaksak, 50 är kanske lämpligare på tajta porträtt men 35 är lättare att använda allround. Själv har jag också D90 och mitt 35/1,8 sitter alltid på, oavsett om det är skidsemester eller stadsvandring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar