Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite mera diplomatiska uttalande är nog aldrig fel oavsett vilka användbara finesser som en kamera kan få och som används olika eller inte alls av en del. Detta med att kunna flytta en fokuspunkt med joysticken gillas av många, men själv fattar jag inte så mycket nyttan av den möjligheten, jag gör som jag alltid har gjort, vrider kameran/sökaren mot motivet. Jag äger å andra sidan ingen kamera som har dom allra senaste förbättrade finesserna heller.
 
Lite mera diplomatiska uttalande är nog aldrig fel oavsett vilka användbara finesser som en kamera kan få och som används olika eller inte alls av en del. Detta med att kunna flytta en fokuspunkt med joysticken gillas av många, men själv fattar jag inte så mycket nyttan av den möjligheten, jag gör som jag alltid har gjort, vrider kameran/sökaren mot motivet. Jag äger å andra sidan ingen kamera som har dom allra senaste förbättrade finesserna heller.

Finns en fördel som kan vara viktig. Vrider du bara kameran och låser mot motivet utan att därefter vrida kameran tillbaks till önskat bildutsnitt kan du förlora en del i komposition vad gäller skärpeplanet. Ännu viktigare är det vid lite mer rörliga föremål om du inte vill ha huvudmotivet alltid i mitten. Kanske finns annat intressant som ligger mer till höger/vänster, ovan, under huvudmotivet som du missar.
Men så länge det är ett helt stilla motiv går det ju bra att göra som du gör, d v s låsa fokus och sedan komponera om.
 
Lite mera diplomatiska uttalande är nog aldrig fel oavsett vilka användbara finesser som en kamera kan få och som används olika eller inte alls av en del. Detta med att kunna flytta en fokuspunkt med joysticken gillas av många, men själv fattar jag inte så mycket nyttan av den möjligheten, jag gör som jag alltid har gjort, vrider kameran/sökaren mot motivet. Jag äger å andra sidan ingen kamera som har dom allra senaste förbättrade finesserna heller.

Det där funkar bara med objektiv som har sfäriskt skärpeplan. Har dina objektiv det?

Dessutom så väger kameran in punkter i fokus tyngre när den exponerar så du kommer exponera fel.
 
Det där funkar bara med objektiv som har sfäriskt skärpeplan. Har dina objektiv det?
Det är ett lite drastiskt uttalande som bara gäller under vissa förutsättningar: full öppning, ljusstarkt objektiv och ett närliggande motiv (ungefär).

Dessutom så väger kameran in punkter i fokus tyngre när den exponerar så du kommer exponera fel.
En del kameror gör det, en del gör det inte (och en del fotografer använder lös ljusmätare eller bländare-16-regeln) och exponeringslatituden är ofta rätt stor.

Så för det mesta för de flesta så går det bra att göra som Bengt.
 
Finns en fördel som kan vara viktig. Vrider du bara kameran och låser mot motivet utan att därefter vrida kameran tillbaks till önskat bildutsnitt kan du förlora en del i komposition vad gäller skärpeplanet. Ännu viktigare är det vid lite mer rörliga föremål om du inte vill ha huvudmotivet alltid i mitten. Kanske finns annat intressant som ligger mer till höger/vänster, ovan, under huvudmotivet som du missar.
Men så länge det är ett helt stilla motiv går det ju bra att göra som du gör, d v s låsa fokus och sedan komponera om.

Gamla A77 har väl bara korsformade punkter runt mitten dom utanför är väl inte lika säkra, använder ofta 135:an med A77 som minskar ner utsnittet lite av sig själv.

Men man hinner alltså med att flytta fokuspunkten, när saker börja hända framför kameran, jag trodde mest det var stativ och Live View och lite gott om tid som gällde vid sådana manövrar.
 
Det där funkar bara med objektiv som har sfäriskt skärpeplan. Har dina objektiv det?

Dessutom så väger kameran in punkter i fokus tyngre när den exponerar så du kommer exponera fel.

Mina objektiv är av enklare slag, förmodligen ljusår från vad du Ola använder. jag har väl bara av gammal vana fotat på mitt sätt, till en början visst man inte ens att det gick att komponera om efter att fokus låst sig, sedan har jag nog varit lite svag för större skärpedjup, tycker det är häftigt när gubbar på rad blir skarpa hela vägen, 135f/2,8 som är ett gammalt men litet och förvånas värt lätt objektiv, eller det egentligen dåliga 100-300 skapar av sig själv suddiga bakgrunder vid närbild/porträtt av ansikten.

Tog rätt så mycket Dia-bilder på den analoga tiden med både Konica och Minolta kameror, inga mästerverk precis, men inte heller så tokiga, Filmsorten bestämde färgen Kodac Asa 25/64 och sedan Fujifilm ASA 100/200.
 
Ja det vore enklare om man diskuterade över en kopp kaffe, då kan man prata på och snabbare lägga om orden för att förklara på ett nytt sätt när någon lätt kan missuppfatta vad man menar. Det man kan säga på 30minuter vid kaffebordet och bli hyggligt överens om kan nästan motsvara flera dagar av skrift på våra sidor, plus att då flera personer hoppar in och tycker lite annorlunda, det kan utrymma i 14 dagars konversationer.


Det är ju det här med bländare, tid och iso, min 135:a är inte lika bra om avståndet är för långt till motivet, kan gå bra beroende på färger och ljuset som är vid tillfället, slängde i väg en bild på en buske med stora röda blommor, var kanske en 50 meter, fokus såg ut att låsa, men blommorna blev smetiga.


Finns bara skärpedjupet med vid omkomponering så har det fungerat hyggligt när man tar en bild på några stycken som står och pratar.
 
Mina objektiv är av enklare slag, förmodligen ljusår från vad du Ola använder. jag har väl bara av gammal vana fotat på mitt sätt, till en början visst man inte ens att det gick att komponera om efter att fokus låst sig, sedan har jag nog varit lite svag för större skärpedjup, tycker det är häftigt när gubbar på rad blir skarpa hela vägen, 135f/2,8 som är ett gammalt men litet och förvånas värt lätt objektiv, eller det egentligen dåliga 100-300 skapar av sig själv suddiga bakgrunder vid närbild/porträtt av ansikten.

Tog rätt så mycket Dia-bilder på den analoga tiden med både Konica och Minolta kameror, inga mästerverk precis, men inte heller så tokiga, Filmsorten bestämde färgen Kodac Asa 25/64 och sedan Fujifilm ASA 100/200.

Om det inte är så noga med fokus och exponering kan man ju undra lite över varför du argumenterar så intensivt i en teknikfokuserad tråd.
 
Om det inte är så noga med fokus och exponering kan man ju undra lite över varför du argumenterar så intensivt i en teknikfokuserad tråd.


Noga och noga, många bilder kasseras så klart av många skilda anledningar, att placera fokus lite fel trodde jag nog kunde hända för dom flesta, och knepiga exponerings problem uppstår så klart bort i mellan. Jag började att fotografera runt 1967 och jag kunde inte flytta några fokus punkter med joy-stick eller touch skärm på den tiden, på fotokurser snackades gyllene snittet och lite sånt där om komponering.
 
Det är ett lite drastiskt uttalande som bara gäller under vissa förutsättningar: full öppning, ljusstarkt objektiv och ett närliggande motiv (ungefär).


En del kameror gör det, en del gör det inte (och en del fotografer använder lös ljusmätare eller bländare-16-regeln) och exponeringslatituden är ofta rätt stor.

Så för det mesta för de flesta så går det bra att göra som Bengt.

Det är många som inte känner till nackdelarna med omkomponering, viktigast att fokus är på olika avstånd i mitten och i kanten av bild. (Kolla f ö reproobjektiv för andra ytterligheten.)

Jag använder det själv när det är bråttom eller inte så noga.
 
Bakom kulisserna hos Sony

Här är en, tycker jag, mycket intressant artikel från SLR Lounge med inblick i Sony Digital Imaging.

Säkerligen delvis tillrättalagd efter hur Sony vill framstå, men jag tycker artikelförfattaren ger en väldigt bra beskrivning av hur han upplevde besöket hos Sony. Intressant åtminstone för de som följer utvecklingen.

https://www.slrlounge.com/the-sony-...-its-not-in-our-nature-to-snuff-out-the-fire/


/Mats
 
Stod verkligen inget som helst nytt i den artikeln. DPR och andra sajter som var med på samma PR-resa har skrivit för länge sedan (var iofs inte heller något direkt nytt i de, om man ser till någon som helst fakta).

Däremot, om jag skall säga något positivt, så är det att de till skillnad från de flesta klarade av att hålla isär Sonys sensor/halvledarbolag och dessa kamerabolag. Så klar pluspoäng där (även om rätt innehållsmässigt och nyhetsmässigt väldigt fattig artikel).
 
Hyfsat intressant överlag, fast med inslag av riktigt mycket intressanta tankar som lämnas på något underligt sätt till läsaren att tolka.

Bl a framstår Sony för mig som ett företag som likt andra försöker sig på den svåra uppgiften att leva i dagens marknad och simultant planera för morgondagens men olikt andra på gott och ont ibland låta morgondagen komma före dagen och blanda ihop dagen med gårdagen utan att skriva färdigt dagboken.

Flummigt? Bara mina tankar, men jag tycker mig ana det i artikeln.

Man kommer med de mest fantastiska produkter och ideér och har historiskt ofta hoppat till nästa steg utan att göra idén med fantastiska produkten riktigt färdig. Vet inget företag som tillverkar kameror som har så många "i" som man på något underligt vis glömmer/struntar i att sätta pricken över.

Samtidigt är det uppfriskande med Sonys alla innovativa idéer. Det måste jag ge dem. Men mina år med "Sony över axeln" är definitivt över nu. Sålde min sista Sonykamera för någon vecka sedan. Inte för att den var dålig. Den var jäkligt bra (RX1R) men jag orkar inte längre hålla på med flera olika märken i mitt plåtande och för mig är det annat märke som jag vill renodla.
 
Artikeln var klart mer av författarens egna (och/eller Sonys - lite oklart) tankar, visioner och känslor/upplevelser under PR-resan. Dock inget som helst nytt, varken faktamässigt eller nyhetsmässigt, om man är ute efter det (och är lite klarsynt/kritisk).

Håller annars med om att Sony är ett av de tydligast mest visionära bolagen (och som gärna pratar om det och även förmedlar den bilden utåt - inget fel i det). Helt klart.

(Nikon och Canon är nog lite mer traditionella, och Fuji och Panasonic, kanske lite mer lågmälda jämfört med t.ex. Sony - även om många innovationer även där.)
 
Man kommer med de mest fantastiska produkter och ideér och har historiskt ofta hoppat till nästa steg utan att göra idén med fantastiska produkten riktigt färdig. Vet inget företag som tillverkar kameror som har så många "i" som man på något underligt vis glömmer/struntar i att sätta pricken över.

Lite så jag upplever det när jag förra veckan köpte en Sonytelefon med fantastiska specifikationer både vad gäller telefonen och dess kamera. 19MP med avancerad autofokus, stackad och möjlighet till filmning (väldigt kort stund) med 960 fps.

I praktiken fallerade den totalt. JPG-filerna från den avancerade kameran är totalt sönderkomprimerade och har för mycket brusreducering. Det är över huvud taget inte möjligt att fotografera i råformat (trots att det funnits i Android sedan länge nu), och det går inte att använda Lightroom CC som kamera - stillbilderna blir 4K oavsett inställning. Dessutom är den inte kompatibel med min Samsung smartklocka (vilket min klart äldre LG var).

Inget av detta hittade jag i recensioner av den lilla telefonen vars format jag gillade, men jag hittade det efter mindre än 24 timmars användning och lämnade tillbaks den. Fantastisk teknik i litet format, men för min användning fungerade det inte alls, och så är det ofta tyvärr också med deras kameror (ofta just p.g.a. det lilla formatet).
 
Artikeln var klart mer av författarens egna (och/eller Sonys - lite oklart) tankar, visioner och känslor/upplevelser under PR-resan. Dock inget som helst nytt, varken faktamässigt eller nyhetsmässigt, om man är ute efter det (och är lite klarsynt/kritisk).

Håller annars med om att Sony är ett av de tydligast mest visionära bolagen (och som gärna pratar om det och även förmedlar den bilden utåt - inget fel i det). Helt klart.

(Nikon och Canon är nog lite mer traditionella, och Fuji och Panasonic, kanske lite mer lågmälda jämfört med t.ex. Sony - även om många innovationer även där.)

Håller inte med om att Sony är särskilt på med att bära ut alla de finesser och funktioner man faktiskt tagit fram de 5-6 senaste åren.

Hade det inte varit för exv. Gary Friedman eller andra bra journalister, så hade många aldrig upptäckt vad deras kameror faktiskt innehåller för funktioner eftersom många dessa vid leverans inte varit konfigurerade och nåbara från det yttre gränssnittet utan bar via menyerna.

Visioner vet jag inte heller om vi varit så bortskämda med snarast motsatsen. Jag tycker inte det hänt särskilt mycket på det planet sedan man tog över från KonicaMinolta och den övergången var ju så monumentatlt illa skött att en stor del av deras installerade bas faktiskt sålde av och valde något annat istället. De som lämnade då gjorde nog helt rätt. Sensorerna är heller inget undantag för den främsta info kring Sonys sensorutveckling har väl varit de patent som läckt ut.

Det är först med A7-serien som man verkligen satsat mer helhjärtat och det stora skälet till att man till slut fick ett momentum var nog intresset från många Canon-användare. Man ska ju veta att KonicaMinolta hade en mycket blygsam marknadsandel på totalt 6-7 % om jag inte minns fel och de var ju vid denna tid överhuvudtaget inte med på DSLR-marknaden (före 2005). När D7D kom så var det både för sent och för lite då Canons motsvarande modeller hade både högre upplösning (8 mot 6 Mpixel) och var snabbare.

Man fick heller ingen draghjälp av butikerna för få var intresserade av Sony innan man fått till ett bredare sortiment och det har man fått först de senaste fem åren - först med kamerahusen och nu med objektiv och tillbehör (även tredjeparts vilka tidigare i princip saknades). Det fick däremot både Canon och Nikon och jag upplevde länge att de var ljusår bättre än Sony på att umgås med handlarna. Det är väl först nu som Sony faktiskt känns hyfsat etablerade och representerade. Nu KÖPER folk Sony-kameror och de är stor skillnad mot tidigare då man tvingades jobba för att SÄLJA dem och länge hade man ingen vidare framgång. De stora handlarna är inte lika rädda längre för att inte bli av med grejorna.
 
Hyfsat intressant överlag, fast med inslag av riktigt mycket intressanta tankar som lämnas på något underligt sätt till läsaren att tolka.

Bl a framstår Sony för mig som ett företag som likt andra försöker sig på den svåra uppgiften att leva i dagens marknad och simultant planera för morgondagens men olikt andra på gott och ont ibland låta morgondagen komma före dagen och blanda ihop dagen med gårdagen utan att skriva färdigt dagboken.

Flummigt? Bara mina tankar, men jag tycker mig ana det i artikeln.

Man kommer med de mest fantastiska produkter och ideér och har historiskt ofta hoppat till nästa steg utan att göra idén med fantastiska produkten riktigt färdig. Vet inget företag som tillverkar kameror som har så många "i" som man på något underligt vis glömmer/struntar i att sätta pricken över.

Samtidigt är det uppfriskande med Sonys alla innovativa idéer. Det måste jag ge dem. Men mina år med "Sony över axeln" är definitivt över nu. Sålde min sista Sonykamera för någon vecka sedan. Inte för att den var dålig. Den var jäkligt bra (RX1R) men jag orkar inte längre hålla på med flera olika märken i mitt plåtande och för mig är det annat märke som jag vill renodla.

Men A7:eek:rna har väl ändå nått en viss mognad nu med A7r III. Det finns väl i sak inte mycket banbrytande i den kameran som inte sett dagens ljus tidigare.
 
Stod verkligen inget som helst nytt i den artikeln. DPR och andra sajter som var med på samma PR-resa har skrivit för länge sedan (var iofs inte heller något direkt nytt i de, om man ser till någon som helst fakta).

För mig som inte hade läst något av de andra var det nytt :).
Ibland vet man om något innan andra, men det gör det inte mindre intressant väl?


Däremot, om jag skall säga något positivt..

Jo att säga positiva saker går bra närsomhelst, men är det så udda att det måste annonseras först? :)


/Mats
 
För mig som inte hade läst något av de andra var det nytt :).
Ibland vet man om något innan andra, men det gör det inte mindre intressant väl?




Jo att säga positiva saker går bra närsomhelst, men är det så udda att det måste annonseras först? :)


/Mats

De flesta brukar blanda ihop bolagen. Resten av artikeln tycker jag saknade nyhetsvärde för mig.

Nyfiken; vad var ny fakta eller kunskap som du inte kände till innan?
 
Lite så jag upplever det när jag förra veckan köpte en Sonytelefon med fantastiska specifikationer ...

Sony har goofat sig med telefonerna av och till precis som med kamerorna.

Min systerdotter köpte en Xperia som var så fiffig att den var vattentät och marknadsfördes också på det viset med bilder på folk som badade med den. Hon tog med sig den på semestern och provade och ville fotografera under vatten.

Det var bara det att den inte hade några mekaniska knappar alls och touchskärmen fungerade inte alls när det var blött :)


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.