Jag håller med. Möjligen att just fw-uppgraderingar inte nödvändigtvis måste vara så viktigt. Om tillverkarna testade ordentligt så behövs kanske inte så många fixar och nya funktioner kan vara med från början. Någon enstaka kanske behövs för att anpassa till ny standard. A900 t.ex. fungerade ju felfritt i 5 år eller nåt innan det kom en fw-uppgradering som tillförde nåt bra, men jag kommer inte ihåg.
Sony är en återvändsgränd upplever jag det som.
Jag körde ju APS-C och uppgraderade NEX-5N -> A6000 -> A6300 -> A6500.
Kan erkänna att jag lite motvilligt började använda spegellöst, men jag har aldrig fått den där riktiga känslan och återkopplinegen som från en DSLR. "På papperet" ska ju A6500 vara typ likvärdig, men jag har inte känt mig riktigt bekväm med det. Så jag kompletterade med Canon DSLR för att få bättre kompatibilitet med objektiv via adapter, men jag är inte riktigt bekväm med Canon heller, så allting har varit kompromisser.
Säljer nu av allt och börjar om på nytt med ett renodlat Nikon FF-system istället. Sony A6500 är redan såld till en annan deltagare här i Sony-trådarna.
Så, det är min plan. Har inte tittat på Fuji, men jag är inte sugen på nåt annat spegellöst heller.
Högst personligt och andra må tycka olika, men jag vill tilbaka till fotoglädjen igen och för mig så passar Nikon DSLR bäst.
Det stora felet med Sony som jag ser det är att det aldrig blir riktigt färdigt och innebär en massa onödigt strul. Objektiven som finns börjar bli hyggligt komplett på FF-sidan, men man är hänvisad till Sony original och vill man ha bra grejer så är det hutlösa priser. För APS-C är det ganska magert med ljusstarka objektiv och bara en sån sak som att det inte finns någon 2,8 normalzoom att tillgå är ju ett skämt.
Nu med hypen kring Nikon D850 så finns det massor av D810 för runt 15 000 beg att tillgå, så kan man skaffa D850 vid ett senare tillfälle. De nya Tamron-objektiven i G2-serien är ju grymma och prisvärda och det finns hur mycket som helst att välja på i alla prisklasser och kvaliteter.
Så det blir min väg. Blir ett litet avbrott för att jag måste sälja av grejer innan jag kan handla nytt och till helgen ska det författas annonser för resten av grejerna.
Sony, Sony, Sony - vaffö göör ni på dette viset?
Det blir aldrig klart och det är alltid konstigheter och det som är bra är sjukt dyrt och tredjeparts-tillverkarna hänger inte på.
Kanske det blir nån RX-kompakt som komplement ...
/Mats