Nu rör detta sig bara om enkla kompaktkameror, men jag var mycket nära att köpa en av Sonys kanonfina kompakter i RX-100-serien ganska nyligen. Började kika på de redan förra hösten, men så blev det aktuellt i samband med en kort intensiv vecka i Kina, Hongkong och Taiwan som jag skulle på i början av detta året. Behövde inte filma, och ville hålla budget kring ca 5 papp, så kikade på RX-100 III (som har lite bättre optik, och EVF, till skillnad från I och II). Små skillnader i sensorprestanda till IV och V om man bara skall fota. Var dock inte helt nöjd med hur AutoISO fungerade på den.
Pratade med fotohandlare som pekade först på RX-100-IV, och när den kom senare på RX-100V (som har ännu bättre, och riktigt bra hantering av AutoISO - kanske den allra bästa på kompakter). Ville dock inte betala över 10 papp (eller mer än 5 papp ytterligare) bara för att Sony är lata/slöa och inte orkade fixa till detta i sina tidigare modeller. Speciellt en funktion som hänger enbart på mjukvara.
Hade köpt det om de inte orkat fixa till det i version "1.0". Men att utveckla ny mjukvara som rättar till det, för i botten samma hårdvaruplattform (förutom sensorförbättringar), men att samtidigt helt skita i erbjuda det på fortfarande relativt nya modeller som tom. fortfarande säljs av Sony (av lathet, eller medvetet för att tvinga mig köpa senaste dyraste kameramodellen) - är bara så himla trist! Speciellt på en annars i övrigt så riktigt fin kamera (jo, de kunde även passa på att strukturera upp menysystemet lite bättre - men något som också bara är mjukvara). Riktigt irriterande.
Sedan kom jag iofs på att jag hellre vill ha lite bredare spann i brännviddsomfång på optiken (speciellt på telesidan), snarare än lite mer ljusstark optik (här hemma så kör jag ofta med någon av mina systemkameror med hyfsat ljusstark optik) så då fick det bli en 1" Lumix från Panasonic istället. Men en bidragande orsak var även att jag blev så väldigt trött på Sonys totala ovilja att fixa problem (som jag såg det) på lite tidigare modeller, som de förmodligen ganska enkelt kunde gjort med en FW-uppdatering då de redan fixat det bra på de lite nyare.
Jag förstår Sony att de vill få mig att köpa nytt/senaste hela tiden, men i just mitt fall så fick det delvis precis motsatt effekt.