En trevlig sak med kombinationen av spegelfri teknik och allt mer högpresterande sensorer (så man inte alltid behöver maxa sensorytan) är ju att vi kan ha bägge sakerna, även om det innebär att man då har mer än ett kamerahus. man kan ju ha en tänkt A9 för de tillfällen man fotar ett event några timmar med de stora objektiven (med en A7-kamera som backup i ryggsäcken) och man kan använda en A7-liknande kamera med de små nätta objektiven som en härligt kompakt resekamera (med en A9 liggande som backup hemma på hotellet).
Men även om man bara har en kamera så håller jag helt med Per om är det han skrev om att du kan alltid montera på ett grepp från en liten kamera, men inte ta bort det från en stor. För mig känns Sony A7-serien ibland som en slags spännande prototyp för ett kommande modulärt kamerasystem med en centralenhet som är kompakt och kan köras "naken", men som också kan kompletteras med olika typer av grepp, extra sökare and whatnot. Lite så som många professionella videosystem är uppbyggda. (Fast det är ju en lite oroväckande tanke hur dyra sådana modulära videokameror tenderar att vara
Ja det är ju så jag tänkt hela tiden. En prokamera typ någon av Nikons eller Canons flaggskepp har ju inbyggt vertikalgrepp som inte kan tas bort. Nästa nivå är typ en 5D MK III med vertikalgrepp. De är väl ungefär lika stora båda med grepp monterat. En 5D MK III ändå mycket mer flexibel än ett flaggskepp.
Vill man ha en spegellös FF så finns inget annat idag i princip en A7:a eller en Leica. Personligen tycker jag det är synd att Sony inte har en FF med samma formfaktor som en A6XXX. En A7 raw eller en med vertikalgrepp ger ju ett liknande förhållande men med den mindre kamera än DSLR-varianterna ovan men här är det inte alls lika vanligt med vertikalgrepp och det är ju lite konstigt för om ett sådant utrustades med både batterifack av ordentlig storlek och plats för extra kortplatser, så skulle ju det i ett slag kunna lösa de två problemen och dessutom balansera åtminstone de nuvarande GM-objektiven.
A7-designen skulle säkert kunna fungera för något modulart genom att den är så pass ren och "fyrkantig" men jag tror inte på det modulära för folk verkar vara fast i att se digitala systemkameror som "engångsförpackningar". RICOH, som ju är ett lite underskattat företag sålde ju för en fyra fem år sedan just en liten jättefin modulär systemkamera. Men RICOH valde av något skäl göra både objektiv och sensor i ett lösningar och då blev modulerna kanske lite väl dyra för att det skulle funka. Jag har haft tre RICOH-kompakter (Caplio R3, R5 och R7) och de har varit underbara. De hade bl.a. ett helt samslöst makroläge som var dökul att leka med med en enastående närgräns.
Så din tanke kring kostnaderna är nog helt relevant. Det skulle förmodligen bli dyrare än idag. Jag tycker faktiskt också att du berör en annan fråga här och det är behovet en stadig etablerad, bred och fungerande service både för proffs och avancerade hobbyister. Det Sony skissat har väl det mesta handlat om A7-systemet men genom att dessa kameror i sammanhanget ändå inte är särskilt dyra och att det faktiskt skulle funka för en del t.o.m. med en mindre A6500 (som ju är verkligt kompetent både för stilbild och video och kan fås snart för 12-13000) som backuphus så borde ju kamerahus inte vara problemet.
Dessutom så är det väl ändå så att man behöver en backup på 5 sekunder ofta och inte om några timmar eller en dag. Det kan ju faktiskt vara så att man är på Antarktis, i Patagonien eller i Öst-Afrika eller för den delen bara i närområdet ute på någon skärgårdsö eller att problem dyker upp när de inte får under en helg då få jobbar. Har man inte råd med en A6500 som backup om man är en proletariserad fotograf som lever på marginalen så har man väl åtminstone råd med en A6000 nu för en sådan kan man väl få för 5000:- då ju de nya med den nya gråsilvriga looken väl koster ett par tusen mer nya. Det är väl en billig försäkring även för en som inga pengar har.
Objektiven då? Ja det är väl samma sak där. Bättre ett extra objektiv i handen än 10 hos Sony-supporten om det nu fanns en sådan. Kan ingen förklara för mig vad som är haken här? När det gäller objektiven har ju dessutom den servicen väl ofta gällt justering av hopplöst felfokuserande ex. som tillsammans med taskig fasdetekt AF utan återkoppling i husen gjort livet till ett helvete för fotograferna med DSLR:er. Dessa har ju varit vad de är by design. Kom ihåg det elände Lennart Aspman och Micke Risedal beskrev i den s.k. "fokustråden" som just handlade om dessa problem med de hos proffsfotografer populäraste Canon-systemen.
Men när det gäller Sony spegellöst i alla fall så är ju just en av effekterna med den designen ett mycket renare fokussystem med endast en strålgång med huvudsensorn som AF-sensor och en AF referens i samma plan som bilden. Dessutom så har ju dessa hybrid-AF -system återkoppling så de kan helt enkelt inte vara lika dåliga som de system som saknat och saknar återkoppling. Lyckligtvis så har ju även Canon hittat bättre lösningar på detta med sitt Dual Pixel -system. Så behovet för dessa objektivjusteringar borde ju blivit mycket mindre även hos Canon.