Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Leica är väl seriösa på ungefär samma sätt som Dior, Chanel och Lagerfeld är seriösa? :)

Möjligen för vissa, men de gör mycket bra kameror och objektiv (även om kamerorna inte ligger i teknikens framkant). Det finns faktiskt gott om fotografer som köper deras kameror och gör bra bilder med dem, och inte bara har dem för att visa upp. De går absolut inte att jämföra med "Hasselblads" pimpade Sonykameror exempelvis (och den satsningen var ju inte så lyckad).

Annars är det väl så att åtminstone jag som fotograf vill göra så lite väsen av mig som möjligt, och då är det klart mer diskret med en hyfsat liten svart kamera med svart objektiv än något väldigt färgglatt (eller för den delen en Nikon D3 med jättestor ljusstark zoom).

En anledning att jag gillar Sony A6x00 och Fuji X-Pro är att sökaren för mig sitter på rätt ställe - ute i vänsterkanten av kameran. Det gör att kameran döljer mycket lite av mitt ansikte när jag använder den (i och med att jag är högerögd), och tack vare det får jag bättre kontakt med de människor jag fotograferar. Med en stor kamera där sökaren sitter ungefär i mitten döljs mitt ansikte och jag tycker det är svårare att få den där kontakten.

På en DSLR måste sökaren sitta rakt ovanför objektivet, men på exempelvis en Sony A7 skulle den kunna sitta precis var som helst och Sony har ändå valt att placera den där. (Andra tillverkare av spegelfria kameror har också modeller där sökaren sitter placerad på det viset.) En del gillar den placeringen, men för mig och mitt fotograferande är det ingen som helst fördel med den placeringen.

Ytterligare en stor del med kameror utan en sökarklump ovanpå är att jag kan använda dem utan att ta av min MC-hjälm.
.

Bilagor

• AFE_2006-06-12.jpg
    AFE_2006-06-12.jpg
    94.4 KB · Visningar: 20
  • AFE_2014-09-10.jpg
    AFE_2014-09-10.jpg
    99.3 KB · Visningar: 26
Jo, Leica gör mycket bra kameror men framförallt väldigt bra objektiv. Det sämsta med Leicas produkter är priserna.

Jag raljerade lite, men Leica har ju lyckats bra med sina produkter som som lyxattiraljer också, och det försämrar ju inte den praktiska funktionen som fotografiska verktyg.

Jag håller med i princip om sökarens placering, men framförallt gör ju spegelfriheten att kamerakonstruktören är fri att placera sökaren var som helst egentligen, vilket är en fördel.

Det finns dock en sorts fotografering där en centralt placering i mitt tycke är bättre än en placering i ena hörnet av kameran, och det är när man med teleobjektiv fotograferar snabba förlopp. Jag tycker mig märka att det då är lite lättare att följa motivet om sökaren är placerade någotsånär i linje med objektivet.

På en DSLR måste sökaren sitta rakt ovanför objektivet
Som den petimäter jag är så måste jag invända att det inte riktigt är så alltid. Visserligen är Olympus Pen F (den ursprungliga) inte en digital spegelreflexkamera, men det är en spegelreflexkamera och sökaren sitter inte exakt rakt ovanför objektivet. Det som hindrar sökaren från att sitta ännu mer till vänster är att filmkassetten måste få plats.

Tillägg: Olympus E-300 och E-330 har också sådan placering av sökaren och de är ju faktiskt digitala spegelreflexkameror.

Det finns dock en sorts fotografering där en centralt placering i mitt tycke är bättre än en placering i ena hörnet av kameran, och det är när man med teleobjektiv fotograferar snabba förlopp. Jag tycker mig märka att det då är lite lättare att följa motivet om sökaren är placerade någotsånär i linje med objektivet.

Just det håller jag med om att det finns en poäng i. En variant är att göra som Fuji med sin mellanformatare där sökaren går att ta loss och flytta :)

Ja, nåt i den stilen har jag för mig. Det är dock inte på något sätt en liten lätt kamera - den är klart större än Hasselblads nya spegelfria som använder samma sensor.

Jo, Leica gör mycket bra kameror men framförallt väldigt bra objektiv. Det sämsta med Leicas produkter är priserna.

Jag raljerade lite, men Leica har ju lyckats bra med sina produkter som som lyxattiraljer också, och det försämrar ju inte den praktiska funktionen som fotografiska verktyg.

Jag håller med i princip om sökarens placering, men framförallt gör ju spegelfriheten att kamerakonstruktören är fri att placera sökaren var som helst egentligen, vilket är en fördel.

Men det finns ju faktiskt något som kallas "Leica a´la carte" och det är ju rätt vilt alltså (så jag får väl delvis låta Leica nyansera bilden av de seriösa tillverkarna):

https://www.google.se/search?q=leic...0ahUKEwjsktfysMrRAhVGjSwKHfDGDK0QsAQIMA&dpr=2

Här du Per så finns det ju t.o.m. röda Leicor att få, så du kan sluta leta nu!!!

När jag såg detta för fyra-fem år sedan så var det väl M9 som gällde och då tänkte jag att ja så där försöker en gammal anrik tillverkare av kvalitetskameror överleva när man inte fixar den elektronik som alla andra tillverkare numera använder men sedan dess har ju Leica faktiskt lyft sig en del men det är väl förmodligen genom samarbete med japanerna (det är väl Panasonic kanske) som man lyckats med det. Det nya kamerasystemet såg jag på Leica Center för ett tag sedan och det ser ju verkligen fint ut men priserna är ju de dubbla mot Sonys exv. och jag vet inte om det skulle vara så där jättemycket bättre att det motiverar priserna.

Men "Leica a´la carte" är väl som du antyder mer av modeaccessoarer för folk som har gott om pengar som David Beckham t.ex. som jag har för mig hade en sådan stylad Leica. Det är mer mode att posera med än kamera, även om den säkert funkar då ägaren vågar släppa poserna och tar en bild någon gång ibland.

Den absolut colaste Leican jag sett var dock inte från "a´ la carte menyn" utan en av svenska försvarets kamouflagefärgsfärgade Leicor som utauktionerades av LP-Foto för ca fem år sedan. Den var i verklig "mint condition" och gick för ca 70 000:- om jag inte missminner mig.

Senast ändrad:
Den frågan är nog för tidigt ställt Per till en bransch där alla systemkameror nu bara måste vara svarta. De har ju inte ens vågat utnyttja färg som ett sätt att profilera sig (ja om man undantar då exv. Leicas röda logga). Några få som Fuji har svart/silver-färgade hus och Sony har och har haft silver/grafit-färg på A6000 och de mindre spegellösa kamerorna men även Sony vågar inte släppa det svarta i sina mer seriösa produktlinjer.

Jag minns ju hur en del gick i spinn när de första gången fick se en Sony A550 (kommer ni ihåg den?). Ja jag hade en sådan och det var den först a DSLR:en med Face Detection (hör och häpna) men det var inte det folk diskuterade med den kameran generellt utan att kameran hade den översta delen i en ful (den allmänna meningen) mörkt grå nyans istället för standardsvart.

Det är nog svårt att ha några vidare designvisioner i en systemkameravärld som fortsatt är ängsligt frostat svart.

http://image.baidu.com/search/wisep...rd=leica m color edition#!/searchDisp/99/0/5a

http://www.kaixin001.com/repaste/1222989_1960901935.html

http://image.baidu.com/search/wisep...rd=leica m color edition#!/searchDisp/37/0/1e

http://image.baidu.com/search/wisep...d=leica m color edition#!/searchDisp/108/0/5a

http://image.baidu.com/search/wisep...rd=leica m color edition#!/searchDisp/44/0/1e

http://image.baidu.com/search/wisep...rd=leica m color edition#!/searchDisp/72/0/1e

http://image.baidu.com/search/wisep...d=leica m color edition#!/searchDisp/214/0/d2

Sedan håller jag med M.A. att det inte är tillverkarna som är konservativa, utan om någon är det, så är det vi användare.

Nä det har väl varit likadant med datorerna i princip. IBM körde ju länge svart. Grått och beige var ju också vanligt. De som avvikit de senaste kanske 10 åren har väl varit Apple men med de 5% av marknaden de länge haft (även om det säkert ökat en del numera) så har de inte varit något annat än ett undantag mest använt bland musiker, bildfolk och privatfolk som betalat lite extra för att slippa industristandarden av färgskalan och Windows.

Även jag skällde ju på Windows för några dagar sedan då min nya desktop maskin kraschade hårt men ska man vara ärlig, så var det ju en Toshiba-disk som lagt ner och inte Windows 10.

Jag gillar mycket (men inte allt) av Apples desgin, men precis som jag så är de ju extremt konservativa med färgerna. Det är vitt, vitt, vitt, och aluminium. De färger de har är ganska modesta svaga metallfärger i olika varianter. Så är inte riktigt med på ditt exempel alls med just Apple. Mer konservativ och konsekvent formgivning finns nog inte.

Är beredd att hålla med dig där. För långa telen så känns det också för mig mer naturligt när sökaren och objektivet är i samma vertikala plan. Där föredrar jag klart den klassiska SLR-placeringen även på spegellösa.

Skall jag däremot tex fota allmänt med kortare brännvidder, och inte bara vill ha kontakt med omgivningen som AFE redan nämnt, men också den där viktiga perifirera överblicken med det andra "fria" ögat som befinner sig utanför sökaren vad som sker runt om kring mitt för tillfället inringade motiv, så föredrar jag den klassiska RF/Leica-placeringen längst ute till övre vänstra hörnet.

I vissa övriga fall med andra typer av fotografering så går det bra med vilket som.

Så "det beror på" är nog mitt svar här (inte för att någon annan egentligen behöver bry sig om eller ta hänsyn till det, men själv så uppskattar jag iaf. att det finns bägge typer av kameror att köpa).

Jag gillar mycket (men inte allt) av Apples desgin, men precis som jag så är de ju extremt konservativa med färgerna. Det är vitt, vitt, vitt, och aluminium. De färger de har är ganska modesta svaga metallfärger i olika varianter. Så är inte riktigt med på ditt exempel alls med just Apple. Mer konservativ och konsekvent formgivning finns nog inte.

Jag vet inte men det kan ju bero på att jag tänker på vad de hittat på tidigare. Då var det verkligen Apple som stod för det lite vilda med transparent plast och färger som rött och blått exv. i sina datorer och datatillbehör. Men även Apple har ju fått krypa till korset när de vänder sig till det seriösa business-folket och industrin.

Men även Apple har ju fått krypa till korset när de vänder sig till det seriösa business-folket och industrin.
Men det gör de ju inte. Inte på bra många år. Apple saknar t.ex. dockningsstationer och rackservrar i sitt utbud.
Småföretagare kan nog tänkas välja Apple, men knappast storföretag i något större omfattning.

Men det gör de ju inte. Inte på bra många år. Apple saknar t.ex. dockningsstationer och rackservrar i sitt utbud.
Småföretagare kan nog tänkas välja Apple, men knappast storföretag i något större omfattning.

Absolut, Apple har aldrig varit och det är tveksamt om de kommer vara något annat än en nisch i industrin. Men Apple-grejor (även klientdatorer) kommer in i en hel del olika typer av verksamheter även i arbetslivet. Inom ljud och bild finns det många verksamheter idag som har mycket Mac. En del skolor har det. Även på mitt gamla jobb Stadsmuseet tyckte en del Mac-folk att de måste ha Mac i exv. den verksamhet som sysslade med bildbehandling och det tyckte de på goda grunder eftersom Stockholm då tills för något år sedan standardiserat lätt obegripligt på 32-bitars Windows. För bildbehandling räcker inte 2-3 GB internminne som en begränsning till 32-bitars Windows ger.

Men Per, det finns 10 000-tals företag i Sverige idag och många av dessa får in Mac:ar därför att Apples cred har ökat genom telefonerna. Alla IT-avdelningar är inte glada åt det men tvingas av olika skäl anpassa sig ändå. Högstadieskolan här i Vaxholm kör Mac vad jag vet och det tror jag Kulturskolan i Stockholm gör också trots att Stockholm standardiserat på Windows rakt igenom (även på servrar). Även Stockholm har dessutom standardiserat på IPhone. Alla har det.

Det här sker trots att det ibland ger problem med exv. De olika systemens olika teckenuppsättningsstandard. Vi fick exv. sådana problem när folk bildbehandlat i Mac och vidare hanteringen skedde i Windows-versioner av FotoWare. Generalagenten för FotoWare avråder från att blanda Mac och Windows-versioner av exv. Fotoware av dessa skäl som annars går att få både för Windows och Mac.

Sedan lärde jag mig en sak för många år sedan och det var att inte ens stora världsföretag är monoliter. Även jag har i några sammanhang exv. varit inne på Ericsson. Då var en del avdelningar långt framme i sin IT-utveckling samtidigt som det samtidigt fanns avdelningar som inte ens hade nätverksanslutna datorer. Det finns därför en hyfsat omhuldad business-klyscha som säger att: "all business is local".

32-bitars Windows???
Det är väl ingen som har använt det under de 10 senaste åren.

/Mats

Nä,, sedan Windows Vista som kom 2006 blev 64-bitars det som användes mest. Jag körde även XP i 64-bitars version för att kunna använda mer minne.

De färgglada Macdatorer Sten-Åke pratar om var aktuella för snart 20 år sedan, så det känns väl inte så relevant längre ;)

32-bitars Windows???
Det är väl ingen som har använt det under de 10 senaste åren.

/Mats

De har väl kanske 40 000 datorer i Stockholm kommun så det är klart mer "än ingen".

Så hör och häpna! Man hade 64-bitars maskiner som man körde Windows 7 32-bit på. 64-bitars Windows har man nog bara kört i ett par år max i Stockholm och det satt långt inne då vi första året fick köra bildbehandlingsmaskinerna på nåder - de maskinerna tog Volvo helt sin hand ifrån och supporten gällde inte längre för dessa utan den fick vi själva stå för, precis som med Macarna. Jag tror möjligen de var rädda för kompatibilitetsproblem med en del periferiutrustning.

Det korkade med denna styvnackade policy var ju att de istället fick in ett helt annat system i den Windows-värld de försökte standardisera.

Nä,, sedan Windows Vista som kom 2006 blev 64-bitars det som användes mest. Jag körde även XP i 64-bitars version för att kunna använda mer minne.

De färgglada Macdatorer Sten-Åke pratar om var aktuella för snart 20 år sedan, så det känns väl inte så relevant längre ;)

Det var ju de nya 64-bitars datorerna som styrde detta i början. Ett tag kom de ju förpreparerade åtminstone från en del tillverkare, med både 32 och 64-bitars Windows och man fick välja vilket man ville installera.

De färgglade Mac:arna var ju stationära datorer dessutom och sådana använder ju få idag.

Men i Leica-tråden bredvid så har vi pratat färger på kameror också och där har det funnits färgglada Leicor ett bra tag eller hur. De verkar aldrig bli irrelevanta.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar