Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla nya bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Varför försvann denna funktion? Den är omistlig om man vill fånga upp alla de bilder som inte läggs i pooler. Hur skall jag nu kunna hitta dem?
 
Detta är väl ett sätt att stimulera oss att använda poolsystemet. På sikt hoppas jag att alla bilder måste läggas i pooler och att poolerna utökas lite mera, det blir lättare att sålla bort allt ointressant i det stora flödet då. Vi är nu så många medlemmar att de bilder som intresserar var och en tenderar att försvinna i mängden och då tror jag att poolerna kan återskapa lite av det som nu börjat försvinna och som fanns från början på den här sidan.
 
Ja och nej. Om poolsystemet vore fullt utbyggt och bilder alltid placerades i en, eller flera, pooler skulle jag inte ha opponerat mig. Som det är nu blir det dock en märklig lösning.

Det finns inga bra incitament för att alla alltid skall lägga sina bilder i pooler. Samtidigt heller inget bra sätt att se de bilder som inte läggs i pooler.

Ropen skalla: "Löp linan ut - eller inte alls!"
 
Instämmer!

Jag gillar inte att den funktionen är borta, den använde jag mig ofta av för att se alla nya bilder som lagts upp!
Hur är det tänkt att det skall fungera nu?
Innan jag tar till för hårda ord så ska jag avvakta en förklaring.
/Peter
 
Jag tillhör dom som förut alltid gick igenom "alla nya bilder" men med det stora inflöde som nu är blir man ganska snabbt avtrubbad och många bra och intressanta bilder försvinner i flödet. Går jag in i poolerna däremot hittar jag dessa pärlor betydligt lättare och jag blir inte lika avtrubbad.
 
Men alla bilder finns ju inte i pooler! Jag tycker det finns många sevärda bilder eller rättare sagt fanns (eftersom funktionen är borta) i Alla nya bilder, hur kommer jag åt dessa bilder nu?
/Peter
 
Innan ni dömer ut, testa först att kolla (och kommentera!) allt som kommer in via Bildkritik ett tag. Det är ju är sådant som medlemmerna explicit begärt bildkritik på.

Vi måste reglera inflödet av bilder som folk vill ha kritik på - det kommer in ca 600 bilder per dag som det är nu, och den generella uppfattningen är ju att man får för få kommentarer per bild. Vi vill primärt att de bilder man önskar kritik på också kommenteras - när man använder "Alla nya" istället för Bildkritik blir det inte så.

Iom denna ändring blir det faktiskt inte lika intressant att ösa in fler bilder om dagen och hoppas någon ser och kommenterar dom (sannolikheten har ju ändå varit låg), så det reglerar sig själv - man tar det förhoppningsvis lite lugnare.

Men -- man kan alltså ändå ladda upp 5 på stöten om de tex skall publiceras på annat sätt tex i utflyktspool, specialintressepooler etc. Man kan också ladda upp kompletterande bilder till sina egna album; gillar någon din stil får du förståss besök i albumen och chans till kommentarer där också.

Alternativet till detta system med olika pooler är att strypa inflödet rakt av, dvs du kan bara ladda upp en enda bild om dagen (max). Då finns inga möjligheter till ytterligare användning av bilder än till just "klassisk bildkritik" - och det tycker vi är trist. Det system vi har nu är likt photo.net; där man också skiljer på sina uppladdade bilder och de man begär kritik på.
 
En bugg(?)

Jag har många bilder som inte ligger i bildpooler. Nu när det nya systemet kom så laddade jag upp en av de gamla bilderna i bildkritik (för att få lite hårdare kritik på den), men den kom inte med i den nya listan på "alla nya poolbilder", däremot i bildkritikslistan.

Det känns lite avigt att man direkt måste ladda upp en bild i kritikalbumen för att den ska hittas enkelt, fast det kanske är det som är meningen, om man inte vill lägga en bild i ett kritikalbum med en gång så är det ingen ide att ladda upp den alls, för när du väl lägger den i en pool så är den inte "fullvärdig" (dvs den syns inte i den nya listan med nya poolbilder, enbart om man går in via dess egen pool).

Med tanke på att alla kritikbilder samlas i den nya "alla nya poolbilder" så tror jag färre personer kommer att gå in i varje egen pool för att leta. Därför borde nog även gamla bilder som läggs i en pool för första gången hamna i "nya poolbilder".

Det känns dumt att behöva radera en gammal bild och sen publicera den på nytt för att man efter ett tag vill publicera den i en pool.
 
emtre skrev:
Innebär det att grundtanken med fotosidan förändrats?
Nja, det är fortfarande vår "basverksamhet". Men redan för länge sedan märkte vi att man hade iallafall olika inriktning på hur man ville få kommentarer på de bilder man laddade upp. Ibland vill man få "klassisk" bildkritik, ibland vill man mer diskutera runt bilden (Bilddiskussion), ibland vill man diskutera teknikerna runt hur bilden togs (tex Studiofoto).

Och vi hade redan då sådana "avarter" som "No Words" (jag vet, de är fortfarande kvar i forumet... :), Bosses Resa, album med bilder från deltagare i kurser och utflykter. Man vill ha förvisso ha kommentarer och kritik på dessa också, men det funkade inte bra att ösa in alltsammans i en enda "Inkommande bilder".

Så där någonstans dök pooltanken upp - som forumet, fast med fokus på bilder istället för frågor och debatter. Det skulle ju inte funka att ha alla slags trådar i ett enda forum, och vi såg analogin med hur man vill kommentera runt bilder.
 
Vilket problem har lösts?

Jag är kanske okunnig, men jag förstår inte riktigt...

Den som verkligen vill ha kritik lägger väl in en bild i en bildpool redan sedan tidigare? Den som bara vill lägga upp en bild i sitt album lägger väl upp den utan att poolklassa den?

Jag vill ju gärna se alla mina amatörkollegors bilder, och jag kan inte längre hitta dem med nyordningen att bara poolbilder visas.

Om alla bilder skall poolklassas blir det väl inte färre bilder i systemet, bara en utspädning av de som verkligen är angelägna om kritik/kommentarer av de många som inte är det? Och det är inte bra, eller hur?

Vad är den trånga sektorn:

- uppladning av väl många bilder per tidsenhet?
- lagring av väl många bilder i databasen?
- visning av väl många bilder vid varje tillfälle?
- för få kommentarer per bild i kritikpoolerna?
- för få kommentarer till dem som inte är så angelägna om dem?
- något annat jag inte förstår?

Lösningen torde vara olika beroende på problem.

Jag kan inte riktigt se hur den införda lösningen löser något av förslagen till problem ovan, med undantag för dem jag inte förstått.

Men jag saknar möjligheten att titta på de kritiklösa amatörbilderna, och därmed möjligheten att få kontakt med andra amatörer med liknande intresse...

I all välmening
Bengt
 
Re: Vilket problem har lösts?

BAn skrev:
Den som bara vill lägga upp en bild i sitt album lägger väl upp den utan att poolklassa den?
Exakt - men när "Alla nya bilder" fortfarande används som ingång till att hitta nya bilder för att ge kritik har vi märkt att mängden kommentarer som skrivs sprids ut väl tunnt - en del hamnar på de som begärt kritik, men också på en hel del andra man stöter på.
Jag vill ju gärna se alla mina amatörkollegors bilder, och jag kan inte längre hitta dem med nyordningen att bara poolbilder visas.
Men dina kompisar har du väl satt en bevakning på, eller gör en egen "Sök bilder" med tex deras användarnamn? Du sitter väl inte och scannar 600 bilder varje dag för att se om dessa laddat upp något nytt?
Om alla bilder skall poolklassas blir det väl inte färre bilder i systemet, bara en utspädning av de som verkligen är angelägna om kritik/kommentarer av de många som inte är det?
Just nu visas alla poolplacerade bilder, men egentligen är det ju primärt de folk begär kritik på som vi vill driva trafik och kommentarer till. Förhoppningen är att inflödet totalt begränsas iom detta - att man håller igen lite. Annars får vi återgå till den generella uppladdningsbegränsning vi hade förr i tiden, och med dagens besöksfrekvens betyder det då max en bild per dag eller ännu mer sällan. Men den är väldigt definitiv - då kan man inte ha lite fler bilder i egna album, lägga i kurspooler odyl.
- uppladning av väl många bilder per tidsenhet?
- för få kommentarer per bild i kritikpoolerna?
Dessa två tillsammans; vi tycker bilderna i Bildkritik skall få mer visningar och kommentarer.
 
Re: Re: Vilket problem har lösts?

clindh skrev:
...
Men dina kompisar har du väl satt en bevakning på, eller gör en egen "Sök bilder" med tex deras användarnamn? Du sitter väl inte och scannar 600 bilder varje dag för att se om dessa laddat upp något nytt?
...

Jo, de jag redan har kontakt med gör jag ju så. Men jag hittar ingen ny utifrån intressanta bilder...

Därför saknar jag "alla nya bilder", som jag brukade rulla igenom på tumnagelnivå, när jag var inne nån kväll.

Utan den hade jag aldrig hittat många amatörer, som fotar ungefär så som jag känner för och som jag lär mig av att titta på - på amatörnivå!

Men jag gillar Fotosidan, Christer! Och jag inser en del av problemen. Men eftersom jag gillar den blir jag ju bekymrad. Inget annat!


Bengt
 
clindh skrev:

Men dina kompisar har du väl satt en bevakning på,

Men om man har bara den bevakningen på nya bilder som kommer in, förutom de i poolerna, blir det inte väldigt mycket av kompiskommenterande då.

Den biten som jag trodde att man ville komma ifrån, just det att några få får väldigt mycket kommentarer på sina bilder.

Mycket av finessen med guldmedlemskap försvinner, även om jag sällan utnyttjat förmånen att få lägga in flera bilder per dag, så var det något som räknades upp i förmånerna där. Visst du kan lägga in dem men ingen ser dem.

...och snälla ta inte bort sidan med de senaste kommenterade bilderna.

Däremot så tycker jag det är en mycket bra förändring med att man inte ser de egna kommentarerna på sina egna bilder där.
Ingen blir störd av tackandet och de som lägger in en egen kommentar bara för att synas.
 
Vet inte vad vitsen med det här nya är, trots att jag läst era tankar...för bättre har det definitivt inte blivit - tvärtom!

Skickade nyss upp en bild, totalt omedveten om de nya reglerna, å snacka om förvirrad :eek:( Hitta ju inte bilden nånstans...grrr!!!

Skickade upp en ny då, likadan - trodde att det blivit något fel - jaha, då har man helt plötsligt ser man skickat upp två likadana som man inte ser nånstans....jo, på sin egen sida, men då kunde man ju lika bra behållt den kvar i datorn...

Visst kan man skicka upp i pooler, men jag har aldrig gillat poolsystemet - vet inte vilken pool jag ska hoppa i...

Äsch, sorry att låta negativ, ni gör väl så gott ni kan, men - tyvärr, det här var inte bra tycker jag...
 
Tammy skrev:
Vet inte vad vitsen med det här nya är, trots att jag läst era tankar...för bättre har det definitivt inte blivit - tvärtom!

Skickade nyss upp en bild, totalt omedveten om de nya reglerna, å snacka om förvirrad :eek:( Hitta ju inte bilden nånstans...grrr!!!

Skickade upp en ny då, likadan - trodde att det blivit något fel - jaha, då har man helt plötsligt ser man skickat upp två likadana som man inte ser nånstans....jo, på sin egen sida, men då kunde man ju lika bra behållt den kvar i datorn...

Visst kan man skicka upp i pooler, men jag har aldrig gillat poolsystemet - vet inte vilken pool jag ska hoppa i...

Äsch, sorry att låta negativ, ni gör väl så gott ni kan, men - tyvärr, det här var inte bra tycker jag...

Kan bara hålla med!
Gillar inte heller de nya systemet med att inte visa alla bilder som laddas upp.
 
Jag har försökt förstå, men kan inte förlika mig vid detta påfund! tyvärr !! jag gillar det inte heller.
 
Skönt att höra att fler uppfattar det likadant!

Just nu sitter jag å funderar på om jag råkade radera de som kommenterat min bild, väldigt schysst av mig i såfall - förlåt mig om jag har gjort så...men jag kan inte se kommentarerna å jag ville ju gärna inte ha två likadana bilder...

Å på tal om pooler, är det då tänkt att man ska kunna ta mer kritik om man laddar upp i dom?

Då har jag missuppfattat allt, jag trodde fs var en bildkritiksida, där de spelade mindre roll var bilden lades upp, för kritik skulle man ju ändå få..
pooler trodde jag var för att klassa in bilder i oilka kategorier bara?

Jag får väl läsa på antar jag :eek:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.