Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla nya bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Tammy skrev:

Då har jag missuppfattat allt, jag trodde fs var en bildkritiksida, där de spelade mindre roll var bilden lades upp, för kritik skulle man ju ändå få..
pooler trodde jag var för att klassa in bilder i oilka kategorier bara?

Jag håller med Tammy och Eva!

Jag har hela tiden trott att ALLA laddade upp bilder för att få kritik på dem.

Vad finns det mer för anledningar att ladda upp en bild här?

Om man bara vill visa upp sin bild, finns det väl andra ställen att ladda upp den. Man kan ju till exempel göra en egen hemsida.

Jag är också snurrig av det här nya och inte speciellt säker på att jag tycker att det är bra.

Jag tror att det finns många som inte förstått det nya systemet. Det står ingen förklaring någonstans - eller har jag fel? Många laddar bara upp sin bild och väntar på kommentarer. Nu syns dom ju inte alls...

Poolerna har jag hela tiden sett som ett sätt att sortera in bilder i speciella fack för speciella intressegrupper. För att få kritik av människor som även dom är intresserade av den sortens bilder. Jag har trott att det var helt frivilligt att välja om jag vill ha en bild i en pool eller inte.

Jag har nog missuppfattat jag också. Får väl läsa på lite.

/Catarina

Det är ju ingen direkt brist på nya bilder iom denna ändring, igår placerades 370 bilder in i krikpoolerna - och ca 80 i andra pooler.

Maxmängden på 5 kvarstår för betalande, och man kan alltså pytsa ut en i Bildkritik - och andra till tex en annan pool, eller vänta med att pytsa ut til Bildkritik lite senare. Eller lägga en i Bildkritik, och kompletterande bilder till ett vanligt album - för vi vet ju att har man kommenterat något, får man ofta besök tillbaks på sin profil och igenomkoll av alla sina bilder.

Det är väl knappast troligt att man verkligen har 5 bilder per dag man vill begära bildkritik på, man får sålla lite och välja ut en av dem per dag - ta det lite lugnare. Det tror jag bara är till det bättre.

Rätta mig om jag har fel....men är detta en kostnadsfråga? Ni vill att det ska komma in ett mindre antal bilder varje dag och bilder kostar pengar. Är det någon mening med att fortsätta vara betalande guldmedlem nu när förutsättningarna ändras? Att ta bort funktionen "alla nya bilder" var något förhastat anser jag och vem vill ladda upp bilder till fs som ingen kommer att kunna se som vanligt? Håller med om att bilderna då kan vara kvar i datorn. Kommer intresset nu för fs sakta att försvinna och självdö? Varför blev det ingen röstning i denna mycket viktiga fråga?

Har läst varför ni har gjort denna ändring men kan inte hålla med om att det här var bra för fs.

camag skrev:
Jag har trott att det var helt frivilligt att välja om jag vill ha en bild i en pool eller inte.
Såhär har det stått i över ett år på sidan man kommer efter att ha laddat upp en bild:
Vill du ha kritik på denna bild?

Vi har infört en nyhet på Fotosidan, bildpooler. Hur de fungerar kan du läsa mer om här.

I korthet så måste man nu göra ett aktivt val, efter att ha laddat upp en bild, för att den tex skall bli tillgänglig för bildkritik. Du använder knappen Lägg i pool nedan för att göra detta. Det finns också andra slags pooler att välja bland.

Är du nöjd med att bilden kan nås via sökning eller din profilsida behöver du inte lägga den i en pool alls, det räcker att albumet den ligger i är publicerat.

Det var dock fel av oss att inte införa knipa "Alla nya bilder" direkt iom detta - det vi skrev då är lite bortglömt.

Nä nä, jag har aldrig önskat att få ladda upp 5 bilder per dag. Oftast laddar jag inte ens upp 1 bild om dagen.

Det är inte det jag menar - att jag vill ladda upp många bilder på en gång.

Hellre ser jag att ni stryper den möjligheten. Låt var och en kunna ladda upp endast 1 bild om dagen, eller mindre ändå, det gör inte mig något.

Det är väl där allt ligger egentligen?
Att för många bilder laddas upp - och väldigt få bilder får kommentarer?

Om färre bilder laddas upp - måste det ju bli fler kommentarer per bild.

Det är synd om dem som inte förstått det här nya systemet - utan fortsätter att ladda upp bilder utanför poolerna. Dom har ju inte en chans att få kritik på sina bilder.

Var står det förklarat för alla medlemmar om det här nya att "alla nya bilder" blivit "alla nya poolbilder"?

Det borde stå en rad om det vid uppladdningstillfället, tycker jag.

/Catarina

annika skrev:
Rätta mig om jag har fel....men är detta en kostnadsfråga?
Att minska flödet handlar ju om kvalitet, inte om kostnader. Problemet är ju att flödet är så stort att den lilla uppmärksamhetslucka enskilda bilder får inte räcker. Därför har många besvikna medlemmar blivit utan kommentarer på sina bilder som helt enkelt drunknar i flödet.

Jag tror nog det här kan bli rätt bra med lite finslipning.

clindh skrev:
Det är ju ingen direkt brist på nya bilder iom denna ändring, igår placerades 370 bilder in i krikpoolerna - och ca 80 i andra pooler.

Maxmängden på 5 kvarstår för betalande, och man kan alltså pytsa ut en i Bildkritik - och andra till tex en annan pool, eller vänta med att pytsa ut til Bildkritik lite senare. Eller lägga en i Bildkritik, och kompletterande bilder till ett vanligt album - för vi vet ju att har man kommenterat något, får man ofta besök tillbaks på sin profil och igenomkoll av alla sina bilder.

Det är väl knappast troligt att man verkligen har 5 bilder per dag man vill begära bildkritik på, man får sålla lite och välja ut en av dem per dag - ta det lite lugnare. Det tror jag bara är till det bättre.

Ursäkta mig, men jag tycker det låter en aning rörigt det du beskriver....

Om det nu är så här ni vill ha det, varför tar ni inte bort den andra funktionen helt då?
Att folk kommer på besök för att man kommenterat en bild är ganska vanligt...

Men, jag har väldigt svårt att hitta alla de nya bilderna som laddas upp varenda dag om jag måste gå igenom en massa pooler..!

camag skrev:
Det är synd om dem som inte förstått det här nya systemet - utan fortsätter att ladda upp bilder utanför poolerna. Dom har ju inte en chans att få kritik på sina bilder./Catarina

Genomför poolsystemet fullt ut, stryp inflödet av nya bilder och så har vi kanske ett bättre kommenteringsklimat igen. Eller låt utvecklingen gå mera åt att FS blir något annat än kommenterande. Det är ett val. Jag vet givetvis vad jag skulle välja.

Tammy skrev:
Men, jag har väldigt svårt att hitta alla de nya bilderna som laddas upp varenda dag om jag måste gå igenom en massa pooler..!
Men .. har du ens klickat på "Alla nya poolbilder"? Du behöver inte gå in i olika pooler, det är precis som förut - förutom ett lite annorlunda urval av vilka bilder som visas.

jimh skrev:
Att minska flödet handlar ju om kvalitet, inte om kostnader. Problemet är ju att flödet är så stort att den lilla uppmärksamhetslucka enskilda bilder får inte räcker. Därför har många besvikna medlemmar blivit utan kommentarer på sina bilder som helt enkelt drunknar i flödet.

Jag tror nog det här kan bli rätt bra med lite finslipning.

Kvalité? Vem avgör vad som är kvalité?

Är det inte meningen att alla ska kunna utvecklas å bli bättre? Då ska väl inte kvalité få avgöra?

Tammy skrev:
Poängen är ju att man inte skall hitta allt som laddas upp. Detta för att listorna över uppladdade bilder har visat sig omkullkasta hela syftet med poolsystemet som infördes för något år sen.

Däremot behöver du inte gå in i massa pooler. Funktionen "Alla nya poolbilder" finns ju.

camag skrev:
Hellre ser jag att ni stryper den möjligheten. Låt var och en kunna ladda upp endast 1 bild om dagen, eller mindre ändå, det gör inte mig något.
Men vad är då skillnaden mellen "mitt" sätt att styra inflödet och ditt?

Det verkar som många tror att man nu måste in i varje pool, men så är det ju inte. Testa "Alla nya poolbilder" - jag tror ni kommer känna igen er...

Var står det förklarat för alla medlemmar om det här nya att "alla nya bilder" blivit "alla nya poolbilder"?
Det borde stå en rad om det vid uppladdningstillfället, tycker jag.
En notis på förstasidan. Men jag skall ta och förstärka den där rutan om "Vill du ha kritik" som redan står på bilduppladdningssidan, man har nog lärt sig till med att ignorera vad som står där.

Tammy skrev:
Kvalité? Vem avgör vad som är kvalité?
Den som laddar upp - genom självkritik.

Tycker man att man fotograferar mer än en bra bild per dag, då tror jag ärligt talat att man bör rannsaka sin förmåga till självkritik.

Odjuret skrev:
Kollade du verkligen igenom över 600 bilder om dagen?

/ Ola - som tycker detta är på tiden.

Nej, det gjorde jag verkligen inte!!

men, jag tyckte att det var bra mycket lättare att hitta..hoppas att det är ok att var å en har sin åsikt om dessa ändringarna som sker här inne?

Tammy skrev:
Är det inte meningen att alla ska kunna utvecklas å bli bättre? Då ska väl inte kvalité få avgöra?
Poängen är att folk inte utvecklades - eftersom de inte fick någon kritik.

Det fanns en liten klick som fick många kommentarer. De kan tänkas vara förlorare på detta, men fotosidan kan ju inte heller bara tillfredställa den lilla gruppen.

Det är för tidigt att utvärdera om den här förändringen är till det bättre eller sämre. Jag personligen tror att en bättre kategorisering och utvecklande av poolsystemet är av godo. Det stora antalet bilder har helt enkelt inneburit att bra bilder har försvunnit i mängden. Genom att aktivt välja att lägga upp dem i kritikpooler minskar risken att t.ex. en bra gatubild försvinner totalt i den stora massan. Det som behövs är dock enligt min mening fler intressepooler för att tillgodose de flestas önskemål. Funktionen "visa nya bilder" fungerade tveksamt tycker jag. En bild låg på förstasidan i max ett par timmar innan den åkte in i glömskan vilket i alla fall jag märkte på kommenterandet.

/David

jimh skrev:

Däremot behöver du inte gå in i massa pooler. Funktionen "Alla nya poolbilder" finns ju.

MEN - om jag väljer att ladda upp en sedan länge uppladdad bild i en pool - då syns den inte i "Alla nya poolbilder".

Det är dumt tycker jag.

/Catarina

jimh skrev:
Den som laddar upp - genom självkritik.

Tycker man att man fotograferar mer än en bra bild per dag, då tror jag ärligt talat att man bör rannsaka sin förmåga till självkritik.

Tja, jag vet inte..tar sällan nån bra bild..å vet inte hur andra fungerar...så jag vill inte uttala mig om det! men dom kanske tränar? Å vill lära sig?? Tja, inte vet jag...var någon som sa en gång till mig att det finns inga dåliga bilder...allt är upp till betraktaren :eek:) Å det ligger nog en del sanning i det..:eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar