Annons

Alla foto blir överexponerade

Produkter
(logga in för att koppla)

mandala

Medlem
Jag är inte alls vidare bra på kameror o så men älskar att fota. Nu har jag en kamera som är svärfars, har lånat den för jag ska ta detaljfoto på ett bröllop.

Det är en Nikon, digitalkamera, coolpix5700.

Det är nån inställningar på den som gör att nästan alla bilder blir för ljusa. Blixten gör att ansikten eller andra delar av bilden blir extremt ljusa. Det är väldigt svårt att få bra bilder, speciellt detaljbilder. Så jag känner lite panik inför bröllopet.

Är det någon som vet hur man ställer in kameran så man slipper detta? Jag är nog dålig på att läsa mannualen, förstår inte genom den vad det är för fel.

Uppskattar all hjälp jag kan få. Nu känns det som ett lotteri om det ska bli någon bra bild eller ej.Detta händer även ute, ibland blir det ännu värre ute o ibland extremt dåligt inne. Någon som vill se exempel på foto kan jag fixa det.

MVH Leila
 
Fixa det! :)

Men innan jag ser dem kan tänka mig att exponeringskompensationen är aktiverad. Vet dock ej hur man ändrar det på just din kamera. Iofs på sådana enklare modeller brukar kompensationen stängs av av sig själv när man stänger av kameran.

En annan orsak kan vara att du fotograferar för nära med blixt. Det finns nämligen minimiavstånd som kameran klarar att ta bilder med blixt. Kan det vara 0,5 m?

Överexponerar kameran utan blixt också?

Det säkraste för dig som inte har koll på kameran är nog att använda den "gröna rutan".

Men som sagt, visa gärna några exempel. Det blir enklare att bedöma då.
 
Har du engelsk eller svenska manual? Leta efter "exponeringskompensation" och/eller "blixtkompensation". Har du knappar på kameran som ser ut som ett tvådelat fält med ett plus och ett minus så är det där du bör ratta runt. Förmodligen står den på +
Men du kan också leta efter en reset-funktion så att du nollställer alla inställningar i kameran. Funkar inte det heller så blir det nog till att lämna in den.
 
Knappen sitter upp på kameran vid avtryckaren. Prova att hålla den inne (-/+ knappen) och snurra på funktionshjulet vid tummen.
 
Nu känner jag inte till 5700, men många kompakter mäter inte blixtljuset genom objektivet. Då kan man få överexponerade bilder om man råkar hålla för den fotocell som mäter det reflekterade blixtljuset. Så kolla hur du håller kameran.
 
mandala skrev:

Det är nån inställningar på den som gör att nästan alla bilder blir för ljusa. Blixten gör att ansikten eller andra delar av bilden blir extremt ljusa. Det är väldigt svårt att få bra bilder, speciellt detaljbilder.

Delar av bilden blir extremt ljusa? Kan det helt enkelt vara så att avståndet till olika delar av motivet varierar mycket? Ljuset avtar med kvadraten på avståndet, och det är inte mycket att göra åt naturlagarna... Då får du exponeringskompensera, så att någon del av bilden blir bra. Du kan inte få objekt på olika avstånd från blixten belysta med samma styrka.
 
Två utebilder

jag tog igår, inget speciellt med dem men tänkte ta några mysiga utefoton på barnen. Solen är till höger på första o andra bilden är den nästan i ryggen (något åt höger).

Sen måste jag säga att jag knappade o hade mig lite o det verkar som jag har fixat så dem är lite bättre nu.
 
Kunde inte lägga in bilderna

jag sparade dem i 400x300 men den var ändå för stor så jag kunde inte lägga in fotona?!
 
Provar igen då

Ser om det syns något eller om bilderna blir för små nu.

Men det går inte...jag har sparat den i 400x300 pix o sen 56,6 k o jpg. Vad gör jag för fel?
 

Bilagor

  • vagnen.jpg
    vagnen.jpg
    33.7 KB · Visningar: 486
Hmm

man ser ju knappt bilden så här liten...i full stl är den väldigt ljus i ansiktet o sen i bakgrunden. Den ena bilden gick inte att lägga till..
 
Re: Testar

mandala skrev:
en annan bild.

De här bilderna verkar generellt en aning överexponerade, men inte extremt mycket. Kanske kan du rädda dem i efterhand med bildbehandling? Testa något enkelt gratisprogram, t ex www.photofiltre.com om du är ovan vid bildbehandling.

Testa också att ställa ner exponeringskompensationen lite grann, kanske -0.5

Öva så mycket som möjligt före den stora dagen.
 
EXIF i de där bilderna avslöjar att du har exponeringskompensation inställd. Ganska mycket dessutom, 1 1/3 steg. Så leta upp exponeringskompensationen och ratta tillbaka den. Om din kamera har samma gränssnitt som systemkamerorna så har du en knapp någonstans på översidan med en "+/-"-symbol på som du håller in samtidigt som du vrider på något inmatningshjul.
 
Hålla ner denna knapp och vrida på hjulet. Kolla på displayen så att exponeringskompensationen hamnar på 0.0...
 

Bilagor

  • cp5700_1.jpg
    cp5700_1.jpg
    24.7 KB · Visningar: 340
Bengt-Jag har photoshop som jag brukar pilla med. Men när det blivit så ljust vet jag inte hur jag ska göra för att få bilderna ok. Ofta blir dem svartvita.

Jim- Jag har sett det nu. Såg att det fanns i inställningarna innan. Men nu har jag fått bort dem. Så jag ska testa fota lite idag o se om bilderna blir bättre. Hoppas jag nån gång lyckas lära mig denna kamera. Tror att det kan bli riktigt fina bilder om man kan mer än jag. Blir till att försöka öva mycket.

Finns det något man ska tänka på när man ska ta detaljfoton. Något extra bra knep för att få bra detaljfoton?
 
Tack

Peter-kanon, jag har hittat den knappen o jag har även lyckats ställa in kameran på auto så nu ser jag inte +/- alls i displayen vilken jag gjorde innan, nu är det nog inte för avancerat för mig. Får försöka lära mig den funktionen sen, vad ska man egentligen ha den knappen till? Är det när man kör manuellt o ställer in allt själv?
 
Det är när man kör automatiskt men inte riktigt är överens med kameran om den exponering den har valt. Då kan man övertyra den för att få ljusare eller mörkare bilder. Det kan du använda t ex när du fotograferar motiv som mestadels innehåller snö. Om du inte då ställer in pluskompensation så kommer snön att bli väldigt mörk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.