Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
Artificiell skrev:
Fair enough, du har säkert en poäng Eva ;). Men jag tror (och hoppas) att det ändå ska finnas en pool som visar upp det bästa som FS har att visa. Om inte annat för alla nytillkomna och befintliga medlemmar som vill bli bättre, samt eventuella sponsorer.

Visst hade det vart trevligt med en pool som visar det bästa.
Men vilka bilder är bäst... alla tycker så väldigt olika. :eek:))
Vem ska bestämma?
Det kommer alltid vara någon som inte gillar det eller det...

evalisen skrev:
Visst hade det vart trevligt med en pool som visar det bästa.
Men vilka bilder är bäst... alla tycker så väldigt olika. :eek:))
Vem ska bestämma?
Det kommer alltid vara någon som inte gillar det eller det...
Nja, det finns ju trots allt etablerade (och respekterade) bedömningsgrunder för bilder som väcker exceptionellt mycket känslor och uppmärksamhet. Att nonchalera detta faktum är ungefär som att avvisa e=mc2.

urbano skrev:
Inte oväntat slutar denna tråd i någon slags manifestation för undermålig fotografi.
...
Jag tror att du försöker krama vin ur en skurtrasa. Det finns helt enkelt inte så bra bilder på FS som du vill ha. Och det spelar ingen roll om vi har tre eller sju eller femton olika kristallglas (pooler) att smaka ur, det är samma skurvatten ändå.

Artificiell skrev:
Nja, det finns ju trots allt etablerade (och respekterade) bedömningsgrunder för bilder som väcker exceptionellt mycket känslor och uppmärksamhet. Att nonchalera detta faktum är ungefär som att avvisa e=mc2.

Jag nonchalerar inte.
Men jag tror att det kommer bli diskussioner... om vilka bilder som är bäst.

Artificiell skrev:
Varför då? Jag fattar överhuvudtaget inte varför man måste akta sig för vissa uttalanden (man måste ju stå för vad man säger). Kan det ha med 'PK' att göra?

Nu hänger jag inte med...
'PK' vad menar du med det här??

Nä det var lite på skämt jag skrev så... ;o))
jag tycker du kan säga vad du vill.. det gör ju jag också. :eek:)

Jag har inte några direkta synpunkter på de bilder som läggs in i "Hård kritik"
som jag ser det är det upp till var och en om man lägger sina bilder i den poolen.

Det jag dock undrar över är var är den hårda kritiken?
tycker mig inte se att det är någon större skillnad
mellan kritiken i den hårda poolen mot vad det är i den
vanliga bildkritikpoolen.

Fråga till Ulf Fågelhammar

Jag ställde ett par frågor till dig tidigare i tråden. Jag skulle uppskatta ett svar på dom.

//Per

Det kommer ALDRIG någonsin finnas något som tilltalar ALLA mäniskor oavset om det är foto eller nått annat. Idiotiskt att påstå något sådant. Ännu värre att försöka säga att det finns formler som t.ex. gör att ett foto tilltalar eller berör alla OCH idiotförklara alla som trotts allt inte gillar ett sådant foto.

P-E Claesson skrev:
Det kommer ALDRIG någonsin finnas något som tilltalar ALLA mäniskor oavset om det är foto eller nått annat. Idiotiskt att påstå något sådant. Ännu värre att försöka säga att det finns formler som t.ex. gör att ett foto tilltalar eller berör alla OCH idiotförklara alla som trotts allt inte gillar ett sådant foto.

men...är det någon som idiotförklarat någon annan för att man inte gillar en viss typ av foto?

Smaken är olika och intresset för olika motiv kommer också alltid att vara olika. Det ska däremot inte vara mer fel eller rätt att ladda upp bilder oavsett motivet,enligt mig då. Som det redan skrivits om i denna tråd, kan de som ej tilltalas av motivet helt enkelt hoppa över bilden, eller se förbi motivet i sig och ändå hjälpa fotografen att utvecklas genom att ge konstruktiv feedback.

Sedan har alla rätt att få tycka och ha sina åsikter, men för att det inte ska kväva inspirationen och glädjen för andra, kan det kanske vara bra att tänka utifrån ett större perspektiv och nyansera sig lite och inte enbart kräkas ut utifrån sin egen smak, när man uttrycker sig i kommentarer och forum kanske?

Lite tankar igen bara...

MVH Romana

jkene skrev:
Veckointaget för oss mediokra fotografer kommer då att minska med 6/7. Det kommer det också att göra för de erfarna fotograferna = samma procentuella andel "bra" och "dåliga" bilder - bara färre.

Såvida du inte tror att vi mediokra fotografer sitter på guldkorn som vi låter bli att ladda upp bara för att vi idag har möjlighet att ladda upp 7 dåliga bilder i veckan.

"Bra" bilder skapas av fotografer som utvecklats till "bra" fotografer bland annat genom den feedback dom får från andra medlemmar på fotosidan.

Men då är ju problemet löst? Bara att fortsätta som nu och lägga in mediokra bilder i poolen "Hård kritik" (för bilder med något extra mediokert kanske?). För de andra poolerna kan ju aldrig vara något för mediokra fotografer att lägga in sina mediokra bilder i?

Allvarligt talat, har du inte tänkt på möjligheten att en begränsning av inflödet i kritikpoolerna istället kan göra att man blir extra noga med sina bilder i kritikpoolerna? Att man då ser till, och även har tid, att lägga ner mera arbete på bilderna istället för att spotta ut "mediokra" bilder varje dag?

Begränsningen skulle ju kunna gälla endast poolen för hård kritik. Man kanske skulle kunna tänka sig normalt inflöde till de andra poolerna men 1/vecka eller kanske till och med 1/månad i poolen för hård kritik. Frågan är ju faktiskt hur många riktigt, riktigt bra bilder man spottar ur sig per månad? För min egen del kan jag säga att inte är det många.. Det borde ju effektivt kunna påverka uppladdningsbeteendet?

Nu ska vi lyssna på nationalsången (Portugals) och hylla Wissman, en som verkligen arbetat hårt innan han visade oss sin fina löpning.....

Graal skrev:
Men då är ju problemet löst? Bara att fortsätta som nu och lägga in mediokra bilder i poolen "Hård kritik" (för bilder med något extra mediokert kanske?). För de andra poolerna kan ju aldrig vara något för mediokra fotografer att lägga in sina mediokra bilder i?

Allvarligt talat, har du inte tänkt på möjligheten att en begränsning av inflödet i kritikpoolerna istället kan göra att man blir extra noga med sina bilder i kritikpoolerna? Att man då ser till, och även har tid, att lägga ner mera arbete på bilderna istället för att spotta ut "mediokra" bilder varje dag?

Jag har också röstat för en begränsning - men inte av samma skäl som du. Jag tror att om man låter bli att hacka på medlemmarna kan dom utvecklas, stanna här och med tiden blir kanonfotografer - jag har åtminstone den ambitionen, men jag är inte där än. Och en inflödesbegränsning kommer inte att få mig att ta bättre bilder.

Nu ska vi heja på Kajsa, Emma och Kallur*2.

dJb skrev:
Begränsningen skulle ju kunna gälla endast poolen för hård kritik. Man kanske skulle kunna tänka sig normalt inflöde till de andra poolerna men 1/vecka eller kanske till och med 1/månad i poolen för hård kritik. Frågan är ju faktiskt hur många riktigt, riktigt bra bilder man spottar ur sig per månad? För min egen del kan jag säga att inte är det många.. Det borde ju effektivt kunna påverka uppladdningsbeteendet?
Det hjälper nog inte ett dugg. Då kommer samma tråkiga bilder ligga där dag efter dag istället;-) Och vem kommer orka kolla i poolen då? Inte jag.

Jag har förresten just ställt mig på kniveggen och lagt en bild i poolen för att se hur den står sig, trots att jag inte tycker den duger egentligen. Det är ju ändå så mycket skräp där, så lite till skadar väl inte? Jo, det är nog det det gör, eftersom alla tänker så. Det blir en engångsföreteelse för min del.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar