Advertisement
ANNONS
Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
jkene skrev:
Jag har också röstat för en begränsning - men inte av samma skäl som du. Jag tror att om man låter bli att hacka på medlemmarna kan dom utvecklas, stanna här och med tiden blir kanonfotografer - jag har åtminstone den ambitionen, men jag är inte där än. Och en inflödesbegränsning kommer inte att få mig att ta bättre bilder.

Nu ska vi heja på Kajsa, Emma och Kallur*2.

Tyvärr biter inte dessa argument på mig eftersom de i mina ögon verkar vara till för att fly undan problemet, att alldeles för många dåliga bilder läggs i poolen "hård kritik" där, enligt fotosidans poolbeskrivning, endast bilder som har något extra ska läggas. Om du tycker det är att hacka på fotosidans medlemmar så får det stå för dig. Misstolkningar och skygglappsliknande argumentation verkar det vara gott om i den här tråden, tyvärr. Någon bildinflödesbegränsning av annat slag än för kritikpoolerna (möjligtvis endast för hård-kritik-poolen enligt Davids förslag) är jag inte för och det går alldeles utmärkt att ge kritik på bilder i övriga pooler och även på andra bilder som inte läggs i pooler för den delen. Om inte fotosidan utvecklas och förbättras, utan står och stampar där den är idag, är risken stor att erfarna och duktiga fotografer lämnar den eller slutar ge kommentarer. Och då kan de ju knappst ge den erfarna kritik du efterlyser som skulle kunna förbättra de mindre erfarans bilder?

Senast ändrad:
Graal skrev:
Om inte fotosidan utvecklas och förbättras, utan står och stampar där den är idag, är risken stor att erfarna och duktiga fotografer lämnar den eller slutar ge kommentarer. Och då kan de ju knappst ge den erfarna kritik du efterlyser som skulle kunna förbättra de mindre erfarans bilder?
Tyvärr är vi nog delvis redan där. Många namnkunniga svenska fotografer, vars bilder jag gärna skulle se mer av här, syns och hörs sällan. Jag har ofta funderat på vad det beror på.
Kvar är vi medelmåttor med våra medelmåttiga bilder, och våra tafatta försök att kommentera andras bilder.

Maxell skrev:
Tyvärr är vi nog delvis redan där. Många namnkunniga svenska fotografer, vars bilder jag gärna skulle se mer av här, syns och hörs sällan. Jag har ofta funderat på vad det beror på.
Kvar är vi medelmåttor med våra medelmåttiga bilder, och våra tafatta försök att kommentera andras bilder.

Om det var ironiskt menat så var det bara ett sanslöst dumt inlägg som inte tillför något i diskussionen? Annars kan du bortse från det jag skrev. Vi diskuterar ju bara bildkvalitén i den pool som ska innehålla bilderna med det där lilla extra, inte något annat. Och om nu många bilder där mest liknar bilderna i övriga kritikpooler måste det vara något som inte är riktigt bra. Vad gör vi åt det? Bättre att diskutera problemen istället för att sopa dom under mattan och låtsas som om dom inte finns. Men som sagt, är det inte ironiskt menat så bortse från det jag skriver

Kan det vara så illa att hårdkritikpoolen egentligen borde vara blank just nu? Det finns helt enkelt inga bilder som platsar där?

Ni som är missnöjda med poolens innehåll, har ni inte några exempel på vad som borde finnas i den? Ett par länkar här i tråden vore fint, sedan kan diskussionen om bilderna -som oundvikligen kommer- ges som kommentarer under dem.

Det vore fint tycker jag, att lämna metatyckandet och ägna tangenttryckningarnas energi under de bilder man berörs av.

Vore det inte spännande att vända på steken: Ett enda ställe där man lägger in bilder, sedan bildar man pooler utifrån responsen på bilderna.

Exempelvis skulle man ha pooler för mest uppskattade bilder, mest ogillade bilder, minst kommenterade bilder, ...
Naturligtvis måste man ta tekniken till hjälp. En ruta som man kryssar i då man skriver en kommentar, där man själv bedömer vilken pool bilden borde höra till.

Den vid tillfället inlagda bilden nr 4 i poolen:

Mjukstart

Bildkritik

Härd kritik

Den vid tillfället inlagda bilden nr 25 i poolen:

Mjukstart

Bildkritik

Hård kritik

Den vid tillfället inlagda bilden nr 38 i poolen:

Mjukstart

Bildkritik

Hård kritik

Den för tillfället inlagda bilden nr 50 i poolen:

Mjukstart

Bildkritik

Hård kritik

Den för tillfället inlagda bilden nr 73 i poolen:

Mjukstart

Bildkritik

Hård kritik

Den för tillfället inlagda bilden nr 100 i poolen:

Mjukstart

Bildkritik

Hård kritik

Den för tillfället inlagda bilden nr 640 i poolen:

Mjukstart

Bildkritik

Hård kritik

Den sista (alltså först inlagda) i poolen:

Mjukstart

Bildkritik

Hård kritik

Numren har valts slumpmässigt.

Någon avgörande skillnad mellan bilderna vad gäller hur pass intressanta, genomarbetade eller komponerade de är, kan jag inte se mellan poolerna, med något undantag. Men har verkligen bilderna i den hårda poolen det där extra som man skriver om i poolbeskrivningen? Jag gör här ingen bedömning av bilderna utan jämför med de andra poolerna.

Vad gäller det nya förslaget:

Mest uppskattade (betyg fem och flest visningar)

Mest uppskattade (betyg 5 flest kommentarer)

Mest uppskattade (betyg 5 och flest röster)

De mest ogillade och minst kommenterade får ni själva göra sökningar på. Ja dessa möjligheter finns redan. Bara att använda sökfunktionen. Sedan kan man kommentera dessa om man så önskar. Kanske ska vi slopa poolerna och gå tillbaka till det gamla då?

Senast ändrad:
Jag blev lite förvirrad här, av "den vid tillfället inlagda..." Men jag antar att om jag klickar på länken så får jag ett exempel på en bild som du tycker borde ligga i hårdkritikpoolen. Men sedan skriver du att du inte ser någon skillnad, ifrågasätter om bilder hör hemma i poolen, och att du inte gör någon bedömning.

Så vad tusan, det där får du göra om i det fall att det var ett svar på min uppmaning att ge exempel. Jag förstår helt enkelt inte.

Sökningar kan man göra, men bara på de kriterier som finns just nu, och det är obekvämt.

Min tanke med det hastigt uppfunna förslaget är att sökningarna görs av systemet, som automatiskt placerar bilderna i respektive pool. Då blir det enkelt för latmaskar som mig. Dessutom måste det finnas fler kriterier, ett antal kryssrutor som man måste välja bland för att man ska kunna posta en kommentar. Nuvarande kriterier är så vitt jag vet endast betyg och antal visningar.

Aaaaaaaaaaaaaahahahaha, oväntat? :-D
Betraktaren tänker uppenbarligen med könet, och det var väl ingen hemlighet.

I övrigt var ditt inlägg mycket intressant Nils. Det är verkligen inte mycket skillnad i kvalitet mellan bilderna i poolerna.
Är det värt att göra nåt åt? Tveksamt. Jag tycker nog att det funkar rätt bra som det är i nuläget, bara folk vågar säga vad de tycker i "hård kritik". Jag lade som sagt en bild där själv ikväll, och har fått en hel del hård men vettig kritik. Det känns mycket bättre än de vanliga inställsamma kommentarerna. Men jag vet ju att jag själv "besudlar" poolen på samma sätt som alla andra som egentligen inte hör hemma där.

Förresten, det där med att strypa flödet som det snackas så mycket om tycker jag är helt ointressant numer. Det är ändå inte särskilt stort inflöde, och jag ser gärna nya bilder varje dag, istället för samma som ligger uppe i evighet. Flödet nu är rätt lagom:)

Tomasz skrev:

Ni som är missnöjda med poolens innehåll, har ni inte några exempel på vad som borde finnas i den?

Tvärtemot vad en del kanske tror så finns det en riktig bildskatt på fotosidan. Jag skulle på ganska kort tid kunna ta fram 100 bilder eller fler, som
är mycket sevärda. Storartade fotografier. Men tyvärr lever de sitt eget liv rätt undanskymda.

Nej, länkarna går till den bild som var inlagd på den nummerplaceringen i repektive pool (sett från senast inlagda bild vid det tillfälle jag gick in där, vilket var vid samma tillfälle för alla poolerna men med lite fördröjning då jag inte kunde gå in samtidigt i alla tre). Nej någon bedömning av bildernas kvalitét separat gör jag inte här utan endast den bedömningen att de "hårda" bilderna (med något undantag) inte skiljer så mycket mot de "mjuka" och "bildkritiska" vilket de ju egentligen borde göra med den poolbeskrivning som finns där. Fast undantag finns givetvis, dock inget som verkar vara så väldigt frekvent, som jag kan se?

Vad gäller kriterierna så finns även antal röster och antal kommentarer samt en del andra.

urbano skrev:
Tvärtemot vad en del kanske tror så finns det en riktig bildskatt på fotosidan. Jag skulle på ganska kort tid kunna ta fram 100 bilder eller fler, som
är mycket sevärda. Storartade fotografier. Men tyvärr lever de sitt eget liv rätt undanskymda.
Länka 10 i den här tråden då, jag avskyr när folk pratar om saker som jag inte får veta något om.

Här är 147 intressanta bilder av en enda fotograf. Men det finns fler. Här t.ex. Bara ett par exempel bland flera bildskapare som kanske inte blir så uppmärksammade här men som är väldigt duktiga. De bilder Markus lagt i den gamla bildkritikpoolen hamnade automatiskt i den nya mellanpoolen Bildkritik när man ändrade men skulle givetvis inte försämra kvalitén i Hård kritik om de hamnade där. Säkert finns det de som inte gillar bildtypen; svartvitt, analogt, mörkrumsarbete och kanske inte heller stilen där bilden, inte motivet, är i centrum och där betraktaren tvingas att se, fundera och förundras/förfasas/förbannas/förtrollas eller vad det kan vara. Stämningen, känslan och kanske upptäckten av nya världar i kombination med skickligt hantverk och harmoniska kompositioner gör bilderna till det dom är. Kanske svårsmält för en del, men bra!

Härligt, jag bara gottar mig åt era bildval! Det är verkligen sånt här som åtminstone jag önskar mig få se mest av i någon pool.

Så nu är vi tre med hyfsat gemensam bildsmak, hur går man vidare för att samla sådana här bilder så att de ska bli lätta att hitta?

(Det är ju en hel del andra som har kommenterat dessa bilder, så vi är väl inte ensamma om att reagera på dem. Tänk om varje kommentator kunde "rösta in" bilden i en pool genom att välja en kryssruta...jag tjatar fortfarande om mitt förslag)

Tomasz skrev:
hur går man vidare för att samla sådana här bilder så att de ska bli lätta att hitta?

Bildväljaren, som redan finns är en variant.
Men jag har länge tjatat om att det behövs
fler sätt att gräva fram bra bilder i fotosidans
enorma arkiv.

Jag tror det skulle öppna ögonen på många.

Och även bidra till bättre kvalitet på "bredden"

Håller med.
Jag vill bara tillägga: De exempel vi ser här tilltalar säkerligen inte majoriteten av FS medlemmar. Men om man hittar ett sätt att samla BRA bilder, oavsett "bildkategori", så kan det ju användas för blommor, bilar, brudar, insekter, is, stenar, träd, osv.

Redan nu finns ju kategorier. Gatufoto, natur, actionsporter/äventyr, ... Om man i stället för att bara ge bilden ett betyg kunde ge den ett betyg i sin kategori skulle man kanske komma en bit på väg.

Kategorierna måste naturligtvis debatteras tills mossan börjar växa;-) Själv tycker jag att de verkar vara lite ad hoc.

Kanonbilder. Jag som precis börjat uppskatta sådana här bilder mer och mer tycker det är så bra att få dem presenterade på ett bräde.

Jag avstår från att förklara vad jag menar med "sådana här bilder" eftersom jag inte vet riktigt hur jag ska kategorisera dem.

Nu är vi fyra, och ungefär två olika bildsmaker. Finns det fler som vill bidra?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar