Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Alienslem, giftalger och monsterflugor
- Trådstartare urbano
- Start datum
Artificiell
Aktiv medlem
Hård-kritik-poolen är öppen för alla, men vissa tycks tro att man måste var expert för att kommentera, vilket är fel. Alla kan/bör kritisera bilder i hård-kritik-poolen!jkene skrev:
Eftersom jag är långt ifrån erfaren håller jag med, och även om jag vore erfaren skulle jag uppskatta spontana reaktioner från alla oavsett vem, men "Hård kritik" är inte till för spontana reaktioner - eller hur?
Vilket jag anser vara rent trams, men här får vi nog konstatera att vi är oense.
evalisen
Aktiv medlem
Maxell skrev:
Du får det att låta så drastiskt. Jag har aldrig haft för avsikt att "racka ner" på någon.
Motivvalet måste få ingå i bedömningen av bilder – allt annat blir konstigt. Som att recensera en bok utan att ha en åsikt om det som skrivs. Om jag tycker en bild på en blomma är vacker, så är det ju i huvudsak motivet, och hur det har framställts, som jag bedömer och berömmer. Hur ska jag annars formulera min kritik?
Det är inte min avsikt att bestämma över dina motivval, det får du givetvis göra själv. Men jag måste ju få ha en åsikt om ditt val, både positiv och negativ. Men jag börjar få uppfattningen att åsikter bara får vara positiva. Några negativa åsikter är inte tillåtna här på FS. En positiv kommentar är kreativ med om man ger en negativ kommentar så "rackar man ner". En sådan idyllisk tillvaro kommer i förlängningen att bli fullständigt outhärdlig.
Givetvis så säger kommentarerna lika mycket om den som skriver, som om bilden. Det oavsett om kommentaren är positiv eller negativ. Det ligger liksom i sakens natur.
Detta är din egen tolkning av det jag skriver, INTE alls mina ord! )
Jag tycker man ska kommentera konstruktivt, då menar jag att komma med tips till bild/fotograf som gör att den/denne blir bättre. Hänger du med?
Alltså det betyder inte att kommentaren lyder "ååååh vilken fin bild". Utan att kommenteraren tycker här att det är brister i bilden och talar om i sin kommentar vad som skulle göra bilden bättre!!
Sen vill jag också säga att tycker man en bild är skitbra så är det bra om fotografen får veta det också... för då är han/hon precis på rätt väg! ))
Och en sista sak här då... tycker man bilden är en "skitbild" så behöver man INTE vräka ur sej det... tycker jag. Utan försöka vara lite konstruktiv.. för allt blir så mycke trevligare då! )))
evalisen
Aktiv medlem
jkene skrev:
Jag tror Eva menar (rätta mig om jag har fel) att en person som inte tycker om macrobilder av blommor som sågar en macrobild av en blomma just för att den är en macrobild av en blomma kanske borde kommentera en annan bild.
Ja precis. ;o))
Är man inte ett dugg intresserad av macrobilder på blommor... varför tittar man då?
Om man nu då inte vill skriva konstruktivt som hjälper fotografen att ta en ännu BÄTTRE macrobild på blomman. )))
jkene
Aktiv medlem
Artificiell skrev:
Hård-kritik-poolen är öppen för alla, men vissa tycks tro att man måste var expert för att kommentera, vilket är fel. Alla kan/bör kritisera bilder i hård-kritik-poolen!
En av anledningarna att starta den nya poolen var ju att det var för mycket "spontana" kommentarer i befintliga pooler. Man ville ha möjlighet att ge mer "hård" kritik (därav namnet). Om det är spontana reaktioner man vill ha kanske man ska välja en annan pool.
Artificiell
Aktiv medlem
Exakt, och det är just därför man får räkna med frän kritik om man lägger sin bild i hård-kritik-poolen.Maxell skrev:
Men jag börjar få uppfattningen att åsikter bara får vara positiva. Några negativa åsikter är inte tillåtna här på FS. En positiv kommentar är kreativ med om man ger en negativ kommentar så "rackar man ner". En sådan idyllisk tillvaro kommer i förlängningen att bli fullständigt outhärdlig.
jkene
Aktiv medlem
Artificiell skrev:
Exakt, och det är just därför man får räkna med frän kritik om man lägger sin bild i hård-kritik-poolen.
Men det har vi ju heller inte bestridit. Frågan från början var ju "kvaliteten" på bilderna. Jag lägger vissa av mina bilder i den poolen just för att få hård kritik (och det funkerar bra tycker jag).
Artificiell
Aktiv medlem
Jaha, då har vi olika tolkningar. Jag uppfattade hård-kritik-poolen som ett sätt att samla grädden av fotosidans bilder.jkene skrev:
En av anledningarna att starta den nya poolen var ju att det var för mycket "spontana" kommentarer i befintliga pooler. Man ville ha möjlighet att ge mer "hård" kritik (därav namnet). Om det är spontana reaktioner man vill ha kanske man ska välja en annan pool.
mannbro
Aktiv medlem
evalisen skrev:
Och en sista sak här då... tycker man bilden är en "skitbild" så behöver man INTE vräka ur sej det... tycker jag. Utan försöka vara lite konstruktiv.. för allt blir så mycke trevligare då! )))
Nej man behöver verkligen inte vräka ur sig "skitbild", men jag tycker nog att om man lägger bilder i hård bildkritik så får man nog också tolerera mindre konstruktiva negativa kommentarer. Man behöver inte uppskatta dem, man behöver inte ta till sig av dem, men man bör nog klara av att ta emot dem utan att bli allt för nedslagen.
jkene
Aktiv medlem
Artificiell skrev:
Jaha, då har vi olika tolkningar. Jag uppfattade hård-kritik-poolen som ett sätt att samla grädden av fotosidans bilder.
Det är inget som hindrar dig att anmäla bilder som du inte tycker hör hemma där.
evalisen
Aktiv medlem
mannbro skrev:
Nej man behöver verkligen inte vräka ur sig "skitbild", men jag tycker nog att om man lägger bilder i hård bildkritik så får man nog också tolerera mindre konstruktiva negativa kommentarer. Man behöver inte uppskatta dem, man behöver inte ta till sig av dem, men man bör nog klara av att ta emot dem utan att bli allt för nedslagen.
Jo det är sant... men vissa kommentarer är för mycke. Vet inte om det är någon just i denna tråd som skrivit sådana kommentarer jag tänker på. )
Artificiell
Aktiv medlem
Jag antar att ordvalet "Hård kritik" är olyckligt just i den bemärkelsen, inte minst som reglerna talar om erfarna fotografer med bilder som sticker ut från mängden. Det här är med andra ord en fråga för redaktionen att ta beslut om.jkene skrev:
Men det har vi ju heller inte bestridit. Frågan från början var ju "kvaliteten" på bilderna. Jag lägger vissa av mina bilder i den poolen just för att få hård kritik (och det funkerar bra tycker jag).
Min personliga åsikt är dock fortfarande att det bör finnas en 'elitpool', och att den endast bör innehålla bilder av yppersta klass. Typ bilder som får varenda människa att fundera och reagera. Ungefär så.
Estethia
Aktiv medlem
jag tror det var alldeles för många år sen som trådskaparen hade ett hyfsat färskt fotointresse och minns inte hur lite självkritik man ägde som sen-några-år-tillbaka-hobbyfotograf.
jag minns iaf mina favoritbilder från förr och idag undrar jag hur jag öht kunde tycka dom var det minsta bra.
men jag hade då säkert lagt ut dom i hård kritik-poolen, så stolt som jag var då och så duktig som jag själv tyckte att jag var.
jag själv tycker tex. gatufoto (som fyller herr urbanos egna album) inte är det roligaste som finns, efter att ha testat på det själv några gånger.
men eftersom smaken är som baken så undviker jag glatt såna bilder. det är ju så enkelt att bara glida förbi dom.
tänk om alla som tycker illa om nån slags kategori skulle starta en unken gnälltråd om det..
då skulle det ju inte bli några kategorier kvar att visa upp.
och hur ska man då få hård kritik?
kritisera eller blunda, sortera efter kategori eller gno dig mot elmfeldt om du absolut vill ha ytterligare pooler som passar dig själv bättre och som samtidigt hindrar alienslem/giftalger/monsterflug-fotograferna att lägga upp bilder.
en perfekt urbanotråd.
fram för mångfalden!
... eller?
gå ut i solen (eller vad för väder som är) och fotografera eller ta en mysig kopp te och titta på nån favvofilm.
det finns så mycket annat att göra än att gnälla på alienslem/giftalger/monsterflug-fotograferna för att dom inte "vet bättre" och inte plåtar bilder som passar i din smak och, ve och fasa, lägger dom i "fel" tråd.
jag minns iaf mina favoritbilder från förr och idag undrar jag hur jag öht kunde tycka dom var det minsta bra.
men jag hade då säkert lagt ut dom i hård kritik-poolen, så stolt som jag var då och så duktig som jag själv tyckte att jag var.
jag själv tycker tex. gatufoto (som fyller herr urbanos egna album) inte är det roligaste som finns, efter att ha testat på det själv några gånger.
men eftersom smaken är som baken så undviker jag glatt såna bilder. det är ju så enkelt att bara glida förbi dom.
tänk om alla som tycker illa om nån slags kategori skulle starta en unken gnälltråd om det..
kritisera eller blunda, sortera efter kategori eller gno dig mot elmfeldt om du absolut vill ha ytterligare pooler som passar dig själv bättre och som samtidigt hindrar alienslem/giftalger/monsterflug-fotograferna att lägga upp bilder.
en perfekt urbanotråd.
fram för mångfalden!
... eller?
gå ut i solen (eller vad för väder som är) och fotografera eller ta en mysig kopp te och titta på nån favvofilm.
det finns så mycket annat att göra än att gnälla på alienslem/giftalger/monsterflug-fotograferna för att dom inte "vet bättre" och inte plåtar bilder som passar i din smak och, ve och fasa, lägger dom i "fel" tråd.
Artificiell
Aktiv medlem
Tack för tipset Kenneth, men det var inte riktigt vad trådens inledande tes handlade om.jkene skrev:
Det är inget som hindrar dig att anmäla bilder som du inte tycker hör hemma där.
jkene
Aktiv medlem
Estethia skrev:
jag tror det var alldeles för många år sen som trådskaparen hade ett hyfsat färskt fotointresse och minns inte hur lite självkritik man ägde som sen-några-år-tillbaka-hobbyfotograf.
en perfekt urbanotråd.
fram för mångfalden!
... eller?
Själv skall jag ta färjan till Sverige och köpa kräftor nu.
Skål!
evalisen
Aktiv medlem
Artificiell skrev:
Min personliga åsikt är dock fortfarande att det bör finnas en 'elitpool', och att den endast bör innehålla bilder av yppersta klass. Typ bilder som får varenda människa att fundera och reagera. Ungefär så.
hahaha
Detta kommer bli kul... för det kommer säkerligen gnällas på det här också. ;o))))
Vissa kommer tycka det är kassa bilder som inte säger någonting och vissa tvärtom... det är ju så här med allting. Att det ska vara så svårt... jag fattar inte de?
urbano
Aktiv medlem
Estethia skrev:
en unken gnälltråd om det..
Hmm
Med all respekt. Ditt inlägg är ganska unket...och jag som trodde du var en trevlig ung dam. Där ser man.
romhav
Aktiv medlem
Estethia skrev:
en perfekt urbanotråd.
fram för mångfalden!
... eller?
Och jag väntar på att kvällen ska infinna sig! Då ska jag smyga mig på brunstiga kronhjortar, eller är det bara rådjur som har sådant för sig nu...? I vilket fall - blir det en bra bild, ska jag be om en ny pool att lägga den i " Nude art Natureslem" Ska den heta!
Ulf! JAg har försökt att ruffa till min flugbild, jag har lagt upp en ny i samma album. Vill gärna höra vad du tycker. Lite svårt att veta om man överarbetar en bild eller inte.
MVH Romana
MVH Romana
urbano
Aktiv medlem
Inte oväntat slutar denna tråd i någon slags manifestation för undermålig fotografi.
Slagorden blir:
"Vi kräver vår rätt att publicera riktigt kassa bilder överallt!"
"Ner med eliten!"
"Vi är mediokra - men vi är stolta över det!
"Rör inte vårt fluffiga vatten!"
"Håll käften din drummel!"
Ja, det blev en konstruktiv debatt. Verkligen.
Ajö.
Slagorden blir:
"Vi kräver vår rätt att publicera riktigt kassa bilder överallt!"
"Ner med eliten!"
"Vi är mediokra - men vi är stolta över det!
"Rör inte vårt fluffiga vatten!"
"Håll käften din drummel!"
Ja, det blev en konstruktiv debatt. Verkligen.
Ajö.
Artificiell
Aktiv medlem
Fair enough, du har säkert en poäng Eva . Men jag tror (och hoppas) att det ändå ska finnas en pool som visar upp det bästa som FS har att visa. Om inte annat för alla nytillkomna och befintliga medlemmar som vill bli bättre, samt eventuella sponsorer.evalisen skrev:
hahaha
Detta kommer bli kul... för det kommer säkerligen gnällas på det här också. ;o))))
Vissa kommer tycka det är kassa bilder som inte säger någonting och vissa tvärtom... det är ju så här med allting. Att det ska vara så svårt... jag fattar inte de?