ANNONS
Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
mannbro skrev:
Jag kan mycket väl tänka mig att en "elitpool" vore bra. Eller Inspirationspool kanske vore en bättre benämning. Kanske en pool där bara bilder som fått ett visst antal röster och med över än ett visst snitt på betygen. Tror dock inte att ens en sådan skulle falla Ulf i smaken, då den troligtvis också skulle vara full av alienslem, giftalger, monsterflugor och annat då sådana bilder tenderar att få höga betyg (och är därmed enligt fotosidans medlemmar bra bilder).

Inte i stället för Hård kritik, för en sådan behövs också.

Mitt inlägg var menat med ironi, men jag håller med dig om att en inspirationspool skulle kunna vara inspirerande!

MVH Romana

Malin B skrev:
Man måste kunna stå för vad man fotograferar vare sig man fotograferar lättklädda kvinnor, arkiketur, insekter eller vatten med lång slutartid. Det innebär att man också får tåla att bilden inte faller alla i smaken. Herregud, även en negativ kommentar visar att någon har reagerat på bilden.

Jag kan inte förstå hur man kan ge någon som helst kritik utan att också ha synpunkter på val av motiv. Och man måste stå ut med att andra inte gillar det man själv fotograferar. Kritik måste alltid utgå från ens egna värderingar, annars blir det bara tomt snack.

Det är väl klart att man kan ha åsikter om motivet på sitt sätt. Men det får inte vara ett facit till vad som anses vara en bra bild, en bild värd att läggas i viss pool osv!

romhav skrev:
Det är väl klart att man kan ha åsikter om motivet på sitt sätt. Men det får inte vara ett facit till vad som anses vara en bra bild, en bild värd att läggas i viss pool osv!
En åsikt är aldrig ett facit, det är en åsikt. Aningen vill man ha reaktioner på bilden eller så vill man ha en klapp på axeln. Själv föredrar jag reaktioner, vilka kan vara både positiva och negativa.

Har man lagt sin bild i "Hård kritik" måste man väl också kunna ta hård krikt i alla dess former.

Det går inte att sära på motivet och bilden, sådan kritik blir omöjlig att ge, eller åtminstone totalt intetsägande.

urbano skrev:
Jag har "bevakat" poolen "Hård kritik" ett tag och blir bara mer och mer förundrad över bristen på fantasi hos många av er som publicerar bilder där.
Bilderna ska "ha något extra". Men det har de
inte............

/Ulf

Vad är det som gör dig så säker på att du har rätt när du säger att en bild är dålig? Du säger att dom "saknar något extra" men det kanske bara är du som är oförmögen att se det extra i bilden.

Har de bilder du publicerat i "hård kritik" något extra? Jag kan inte se det. Betyder det att jag har dålig smak? Mätt med dina referensramar har jag säker det. Men åter igen...hur vet du att din smak är den sanna?

Malin B skrev:
En åsikt är aldrig ett facit, det är en åsikt. Aningen vill man ha reaktioner på bilden eller så vill man ha en klapp på axeln. Själv föredrar jag reaktioner, vilka kan vara både positiva och negativa.

Har man lagt sin bild i "Hård kritik" måste man väl också kunna ta hård krikt i alla dess former.

Det går inte att sära på motivet och bilden, sådan kritik blir omöjlig att ge, eller åtminstone totalt intetsägande.

Som jag ser det bör man nog sära bild och motiv i den meningen att man inte skall såga en bild för att man inte gillar den typen av motiv.

Man bör inte såga en naturbild med fluffigt vatten med argumentet att man inte gillar alienslem.
Inte heller bör man såga en modellbild med argumentet att modellbilder är tråkiga.

Bilder bör bedömas som bilder inom den kategori dom är, vilket ställer vissa krav på den som kommenterar.

Arleklint skrev:
Som jag ser det bör man nog sära bild och motiv i den meningen att man inte skall såga en bild för att man inte gillar den typen av motiv.

Man bör inte såga en naturbild med fluffigt vatten med argumentet att man inte gillar alienslem.
Inte heller bör man såga en modellbild med argumentet att modellbilder är tråkiga.

Bilder bör bedömas som bilder inom den kategori dom är, vilket ställer vissa krav på den som kommenterar.

Håller med! :eek:)

Tycker man en bild är tråkig, kan man bara hoppa över den liksom. Jag brukar ialla fall hoppa över trista bilder om jag inte kan vara konstruktiv i mitt kommenterade.
Vissa bilder säger mer än andra och vissa bilder säger ingenting... det kan man ju framföra till fotografen på ett smidigt sätt... om det skulle vara så att bilden saknar det dära "lilla extra" som gör att den berättar något.

Malin B skrev:

Och jag har heller aldrig ifrågasatt reaktioner på bilder! Inte heller att man ska kunna ta emot hård kritik i poolen hård kritik? Jag förstår inte ditt svar? Om du menar att hård kritik är/kan vara att man kritiserar bilden negativt för att man inte gillar motivet, går våra åsikter väldigt mkt i sär här!

Arleklint skrev:
Jag tror det är bra med självkritik och ödmjukhet även från betraktarens sida om man skall kritisera i en pool där man ställer krav på självkritik hos fotografen.

Som jag ser det bör man som betraktare fråga sig om man är kapabel att ge konstruktiv och vederhäftig kritik på bilden i fråga.
Självklart. Det är ju uppenbart att merparten av betraktarna faktiskt inte är kapabla till det, eftersom kommentarerna väldigt ofta lyder "fan vad bra" eller liknande.

Jag tycker att jag har tillräckligt gott bildseende för att kommentera de flesta bilder jag ser. Men vissa ligger för långt bortom min horisont, och dem låter jag också bli. Men det beror också mycket på att bilderna i den poolen faktiskt inte är så speciella oftast.

urbano skrev:
Tack för att du tycker
jag tar
Bilder
på allvar.

Ja, det tror jag definitivt att du gör även om jag tyckte ironin i det du sa var lysande då du ju hör till de mest högljudda i dessa frågor.

Jag tror för övrigt att de allra flesta här på Fotosidan tar bilden på allvar. Även de som tar bilder i genres som jag personligen finner ointressanta.

evalisen skrev:
Håller med! :eek:)

Tycker man en bild är tråkig, kan man bara hoppa över den liksom. Jag brukar ialla fall hoppa över trista bilder om jag inte kan vara konstruktiv i mitt kommenterade.
Vissa bilder säger mer än andra och vissa bilder säger ingenting... det kan man ju framföra till fotografen på ett smidigt sätt... om det skulle vara så att bilden saknar det dära "lilla extra" som gör att den berättar något.
Håller inte riktigt med.
Jag har aldrig riktigt förstått det här med att det är skillnad mellan att kommentera motivet och att kommentera bilden - bilden är väl motivet och motivet är väl bilden? Att välja motiv är ju det absolut viktigaste som en fotograf har att göra. Varför får man inte ha åsikter om det?

Regeln om att motivet inte får kommenteras tycks dessutom bara gälla bilder vars motiv man inte gillar. När det gäller bilder med motiv som man gillar så är det helt ok att även kommentera motivet. Titta bara på alla "ooohhh så söt" om alla kattbilder. Är inte det en åsikt om motivet?

Mr Urbano tycker uppenbarligen inte om insekter och vattendrag, och den åsikten måste han väl ändå få ha, och dessutom få uttrycka i sina kommentarer. Om han har rätt eller fel i sin åsikt är ju egentligen skit samma - det är inget facit utan "bara" hans åsikt om motivet/bilden.

Maxell skrev:
Mr Urbano tycker uppenbarligen inte om insekter och vattendrag

Insekter...njae. Ända sedan jag såg en film för hundra år sedan som handlade om hur insekterna
tar över världen. Men de är bra som mat för svalorna.

Vattendrag...jooo! Jag tycker om vattendrag, bäckar, åar, floder...Verkeåns mynning. Men jag tycker inte om när fotografer gör så att vattnet blir fluffigt.

Som Nalle Puh skulle ha sagt. "Hmm... jag funderar på om det finns nåt sätt att ta kort på som gör att vattnet blir...liksom mindre fluffigt?"

urbano skrev:
Insekter...njae. Ända sedan jag såg en film för hundra år sedan som handlade om hur insekterna
tar över världen. Men de är bra som mat för svalorna.

Vattendrag...jooo! Jag tycker om vattendrag, bäckar, åar, floder...Verkeåns mynning. Men jag tycker inte om när fotografer gör så att vattnet blir fluffigt.

Som Nalle Puh skulle ha sagt. "Hmm... jag funderar på om det finns nåt sätt att ta kort på som gör att vattnet blir...liksom mindre fluffigt?"
OK'rå! Du gillar insekter och vattendrag, men vad jag avsåg i mitt inlägg var dina åsikter om hur dessa ofta framställs och presenteras.
(Och inom parantes kan jag säga att jag till viss del delar dina åsikter om dessa motivs framställande).

Låt inte motivet skymma bilden, är ett känt citat av Christer Strömholm som jag tycker är aktuellt i allra högsta grad. Jag tycker många bilder karakteriseras av detta. Man tar en bild på något man tycker är intressant, vare sig det är macroblommor, solnedgångar eller lättklädda flickor sen möts bilderna överlag med okritiska hyllningar och den som vågar kritisera möts inte sällan av försvarstal och utfall om att man inte gillar motivet etc. Saken är ju den att motivet är totalt ointressant, problemet är att det i många fall saknas något större mått av bildtänkande bakom. Bilderna ger ingenting mer än att vara vackra. Och visst, det räcker kanske för en del att betrakta skarpa, vackra bilder men på ett ställe som detta tycker jag man även kan ställa högre krav på andra, och enligt mig viktigare, aspekter av bildskapandet. Så vill i alla fall jag se på det och detta tror jag är otroligt viktigt, inte minst i poolen för hård kritik och inte minst för att främja sin egen utveckling som fotograf.

/D

Graal skrev:
Det står ju faktiskt först i poolbeskrivningen att DET KRÄVS LITE MER AV BILDERNA I DENNA POOLEN. Då bör man vara mera självkritisk som jag ser det och noga överväga vad man lägger där. Fast jag medger att det kan vara svårt att vara självkritisk. Givetvis ska vi inte förbjuda vissa bilder där men att framföra sin åsikt om att man bör vara mer kritisk här än annars, när man lägger upp bilder, kan kanappst skada väl? Det ser jag som självklarheter. Men om bilderna nu kan anses uppfylla poolens kritierier, om att det ska krävas lite mer av dom, då är jag sannolikt allt för kritisk i förhållande till fotosidans 70 000 medlemmar.

Nils, om alla i ett urval som är standarfördelat är lika självkritiska får du fortfarande en standardfördelning kvar som resultat efter det kritiska sollandet, om än bara med färre bilder vilket stämmer bra med verkligheten eftersom flödet i Hård kritik är långsammare än i Bildritik normal. När 70000 medlemmar är ungefär lika självkritiska sker ingen förändring i normalfördelningen - bara i antalet bilder.

Logikfelet du gör är att du vill att alla skall vara självkritiska enligt dina kriterier - men man kan bara vara självkritisk utifrån sina egna kriterier (annars skulle det heta Nilskritisk).

Du kan upprepa ditt mantra om sjävkritik hur länge som helst, det enda du kan uppnå är att minska mängden bilder i normalfördelningen - fördelningen i sig kan inte ändras när självkritiken appliceras enhetligt över hela kurvan.

Det du förmodligen eftersöker är en pool där alla bilder hämtas från den del som ligger längst till höger i en normalfördelning. Det kan du aldrig åstadkomma på annat sätt än att en jury, utväljare eller moderator väljer ut de bilderna efter egna kriterier.

dJb skrev:
Bilderna ger ingenting mer än att vara vackra. Och visst, det räcker kanske för en del att betrakta skarpa, vackra bilder men på ett ställe som detta tycker jag man även kan ställa högre krav på andra, och enligt mig viktigare, aspekter av bildskapandet.

Jag tycker tvärtom inte att man bör ställa krav på hur andra ska prioritera vad som är viktigt och oviktigt i deras fotograferande.

Jag kan hålla med ur ett personligt plan att det finns brist på bilder utan en större tanke bakom än att visa upp motivet så snyggt och tekniskt perfekt som möjligt, men jag skulle aldrig komma på tanken att ställa krav. Tvärtom har jag förmågan att även kunna njuta av ren osh skär skönhet enkom för skönhetens och harmonins skull.

Sedan är det ju också så att vi har olika förmågor att tillgodogöra oss olika budskap beroende på personlighet och sinnesstämning. Jag har numera alltid en tanke bakom varje bild om det är en bild jag avser att publicera här och det inte är en ren övningsbild. En viss känsla eller budskap att förmedla. Går det fram? Det kan jag ju aldrig veta (om ingen berättar det för mig). Dessutom ligger ju ansvaret för att ett budskap ska nå fram lika mycket på betraktaren som på bildskaparen. Ligger man på olika våglängd är det svårare, men dömer man ut en bild innan man försökt bara för att bilden t.ex. råkar innehålla alienslem, eller inte rymmer det budskap eller de känslor man är mottaglig för, ja då har man ju misslyckats som betraktare. Konst är visserligen i första hand envägskommunikation, men det är ju ändå en process som inrymmer både skaparen och betraktaren.

Senast ändrad:
"To the complaint, 'There are no people in these photographs,' I respond, 'There are always two people: the photographer and the viewer."

Ansel Adams

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar