urbano
Aktiv medlem
mannbro skrev:
men jag skulle aldrig komma på tanken att ställa krav.
Nej
tänkte just det.
Leve den
dåliga
smaken
och fotografins
dödgrävare
Åse inte
endast förfallet
och kulturskymningen
Applådera
det
dessutom!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
mannbro skrev:
men jag skulle aldrig komma på tanken att ställa krav.
varförurbano skrev:
Nej
tänkte just det.
Leve den
dåliga
smaken
och fotografins
dödgrävare
Åse inte
endast förfallet
och kulturskymningen
Applådera
det
dessutom!
urbano skrev:
Nej
tänkte just det.
Leve den
dåliga
smaken
och fotografins
dödgrävare
Åse inte
endast förfallet
och kulturskymningen
Applådera
det
dessutom!
mannbro skrev:
Kultur är nödvändigt.
Kulturelitism, där en grupp individer som anser sig förmer än andra, sätter sig till doms över vad som är bra och inte ser jag inget som helst positivt i.
urbano skrev:
Du är en klassisk...
ja verkligen
klassisk
opportunist
in
my
humble
opinion.
urbano skrev:
Kultureliten finns i moster DN.
mannbro skrev:
Om du nu nödvändigtvis ska bemöta mina argument genom att kommentera min personlighet och sätta etiketter på mig som person så vore det väl åtminstonde lämpligt med en motivering.
urbano skrev:
Unge man
du kommenterar
ju min personlighet
hela tiden...
mannbro skrev:
Jag tycker tvärtom inte att man bör ställa krav på hur andra ska prioritera vad som är viktigt och oviktigt i deras fotograferande.
Jag kan hålla med ur ett personligt plan att det finns brist på bilder utan en större tanke bakom än att visa upp motivet så snyggt och tekniskt perfekt som möjligt, men jag skulle aldrig komma på tanken att ställa krav. Tvärtom har jag förmågan att även kunna njuta av ren osh skär skönhet enkom för skönhetens och harmonins skull.
Skulle tro att det är just den rätten man har i ett demokratiskt samhälle med frihet att uttala sig i skrift och tal om nästan vad som helst. Och tur är väl det med tanke på likriktigheten som frodas i samhället.romhav skrev:
Vad ger någon annan rätten att avgöra vad som är ett bra motiv eller inte?
mannbro skrev:
Om nu alla bilder i hård bildkritik är så kassa, varför inte bidra till en kvalitetsökning genom att konstruktivt kommentera bilderna så att vi alla lär oss att ta bättre bilder.
Bra förslag tycker jag!urbano skrev:
Lustig att ingen nappat på förslaget
om en pool
för
endast konstruktiv
kritik
där åsikter
om bildens
innehåll
samt värderingar,
tyckande,
småprat
är absolut bannlyst
Det vore väl mumma
med en sådan
pool??
Artificiell skrev:
Skulle tro att det är just den rätten man har i ett demokratiskt samhälle med frihet att uttala sig i skrift och tal om nästan vad som helst. Och tur är väl det med tanke på likriktigheten som frodas i samhället.
Men det handlar väl inte om rätt eller fel.romhav skrev:
Hel rätt, det du skriver! Jag med min rätt att tycka, tycker och svarar att jag tycker att det är fel att en del medlemmar på fotosidan ska få avgöra vad som är rätt eller fel vad gäller motiv
dJb skrev:
Med krav menar jag inte formella krav. Självklart bör man få ladda upp vad man vill. Dock tycker jag att bildkritiken ofta känns lite medstrykande. Det är inte fel med glada tillrop och uppmuntrande kommentarer men ffa i poolen för hård kritik tycker jag man faktiskt kan ställa lite högre krav och där tycker jag heller inte kritiken i första hand ska vara inriktad på mer grundläggande saker som exponering etc utan kanske mer fokusera på komposition, motivval, utförande, vilka känslor bilden väcker, tankar bakom, ljussättning etc, etc
Väl talat Malin!Malin B skrev:
En åsikt är aldrig ett facit, det är en åsikt. Aningen vill man ha reaktioner på bilden eller så vill man ha en klapp på axeln. Själv föredrar jag reaktioner, vilka kan vara både positiva och negativa.
Har man lagt sin bild i "Hård kritik" måste man väl också kunna ta hård krikt i alla dess former.
Det går inte att sära på motivet och bilden, sådan kritik blir omöjlig att ge, eller åtminstone totalt intetsägande.
Artificiell skrev:
Bra förslag tycker jag!
Artificiell skrev:
Det här är tyvärr inte så enkelt som det verkar. Det finns exempelvis inte en chans i världen att hinna kritisera alla 'kassa' bilder. Ett annat problem är att kritiken ofta leder till mothugg och/eller försvarstal, i stället för reflektion.
Av dessa skäl är det nog mer effektivt om respektive medlem kritiskt granskar sina egna bilder *innan* publicering. Känner man sig osäker bör man såklart lägga bilderna i någon av de två andra poolerna. Det ska väl inte vara så svårt?
Hur menar du att det är fel att vissa medlemmar har åsikter (och ger uttryck för dem)? Vi talar ju inte om poliser eller domstolar utan om vanliga människor med känslor.romhav skrev:
Hel rätt, det du skriver! Jag med min rätt att tycka, tycker och svarar att jag tycker att det är fel att en del medlemmar på fotosidan ska få avgöra vad som är rätt eller fel vad gäller motiv
Intressant fråga, men jag utgår ifrån att även bildkonsten kan utvecklas i det oändliga...jkene skrev:
Ponera att det bara blir kvar alldeles excellenta bilder i poolen. Vilken typ av kritik hade du tänkt dig att ge dom bilderna?