ANNONS
Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
urbano skrev:
Nej
tänkte just det.
Leve den
dåliga
smaken
och fotografins
dödgrävare

Åse inte
endast förfallet
och kulturskymningen

Applådera
det
dessutom!
varför
använder
du
enter
som
mellanslag?
det
är
grymt
jobbigt
att
läsa.
men
det
kanske
inte
är
meningen
att
vi
ska
kunna
läsa
och
ta
dig

allvar?

urbano skrev:
Nej
tänkte just det.
Leve den
dåliga
smaken
och fotografins
dödgrävare

Åse inte
endast förfallet
och kulturskymningen

Applådera
det
dessutom!

Kultur är nödvändigt.

Kulturelitism, där en grupp individer som anser sig förmer än andra, sätter sig till doms över vad som är bra och inte ser jag inget som helst positivt i.

Du kan ju fundera lite över vilka som historiskt berikat och fört kulturen framåt mest; kultureliten eller de modiga och kreativa individer som gått sin egen väg, vågat utmana etablissemanget och skitit högaktningsfullt i kulturelitens förbannande.

mannbro skrev:
Kultur är nödvändigt.

Kulturelitism, där en grupp individer som anser sig förmer än andra, sätter sig till doms över vad som är bra och inte ser jag inget som helst positivt i.

Du är en klassisk...
ja verkligen
klassisk
opportunist
in
my
humble
opinion.

Kultureliten
finns
i
moster
DN.

Inte hemma
hos mig.

urbano skrev:
Du är en klassisk...
ja verkligen
klassisk
opportunist
in
my
humble
opinion.

Ja, du antydde det även i ett tidigare inlägg där du postod att jag var snabb att byta åsikt, men min motfråga ignorerade du.

Om du nu nödvändigtvis ska bemöta mina argument genom att kommentera min personlighet och sätta etiketter på mig som person så vore det väl åtminstonde lämpligt med en motivering.

urbano skrev:
Kultureliten finns i moster DN.

Självutnämnd kulturelit i formen av människor som sätter sig till doms över sådant som enligt deras subjektiva (och i många fall inskränkta) synsätt inte är fint eller bra nog finns överallt. Även på fotosidan.

mannbro skrev:

Om du nu nödvändigtvis ska bemöta mina argument genom att kommentera min personlighet och sätta etiketter på mig som person så vore det väl åtminstonde lämpligt med en motivering.

Unge man
du kommenterar
ju min personlighet
hela tiden...

men i "generella" ordalag
förstås...det
låter fiiinare då.

Inte bryr jag
mig om det.

Men att du
och jag
ska käbbla mer
här
är väl inte meningen

nu
går
jag
ut
i solskenet.

urbano skrev:
Unge man
du kommenterar
ju min personlighet
hela tiden...

Nej det gör jag inte, men i de fall jag kommenterar en attityd som du försvarar och som jag därmed inte kan låta bli att koppla till dig så för jag ett resonemang kring det. Du vägrar ju till och med att förklara dig när det efterfrågas.

Inte slänger jag bara ur mig saker som:

Du är
inskränkt.
Inget fel
i det.

Eller:

Du
är
en klassisk
ja verkligen
klassisk
kulturfascist.

Lite skillnad tycker jag allt.

Men du har rätt. Låt oss inte käbbla. Du ska ut i solen, jag har arbete att göra.

mannbro skrev:
Jag tycker tvärtom inte att man bör ställa krav på hur andra ska prioritera vad som är viktigt och oviktigt i deras fotograferande.

Jag kan hålla med ur ett personligt plan att det finns brist på bilder utan en större tanke bakom än att visa upp motivet så snyggt och tekniskt perfekt som möjligt, men jag skulle aldrig komma på tanken att ställa krav. Tvärtom har jag förmågan att även kunna njuta av ren osh skär skönhet enkom för skönhetens och harmonins skull.

Med krav menar jag inte formella krav. Självklart bör man få ladda upp vad man vill. Dock tycker jag att bildkritiken ofta känns lite medstrykande. Det är inte fel med glada tillrop och uppmuntrande kommentarer men ffa i poolen för hård kritik tycker jag man faktiskt kan ställa lite högre krav och där tycker jag heller inte kritiken i första hand ska vara inriktad på mer grundläggande saker som exponering etc utan kanske mer fokusera på komposition, motivval, utförande, vilka känslor bilden väcker, tankar bakom, ljussättning etc, etc Det är kanske svårt att uppnå men jag tycker heller inte det är fel med en sån strävan för en total relativism där allt är lika "bra" tror jag inte främjar utveckling. Drar man en liknelse till musiken så tycker jag faktiskt det är skillnad mellan smurfhits och Mahler även om jag självklart inte kan ställa krav på folk att dom ska föredra det senare.

romhav skrev:
Vad ger någon annan rätten att avgöra vad som är ett bra motiv eller inte?
Skulle tro att det är just den rätten man har i ett demokratiskt samhälle med frihet att uttala sig i skrift och tal om nästan vad som helst. Och tur är väl det med tanke på likriktigheten som frodas i samhället.

mannbro skrev:
Om nu alla bilder i hård bildkritik är så kassa, varför inte bidra till en kvalitetsökning genom att konstruktivt kommentera bilderna så att vi alla lär oss att ta bättre bilder.

Det här är tyvärr inte så enkelt som det verkar. Det finns exempelvis inte en chans i världen att hinna kritisera alla 'kassa' bilder. Ett annat problem är att kritiken ofta leder till mothugg och/eller försvarstal, i stället för reflektion.

Av dessa skäl är det nog mer effektivt om respektive medlem kritiskt granskar sina egna bilder *innan* publicering. Känner man sig osäker bör man såklart lägga bilderna i någon av de två andra poolerna. Det ska väl inte vara så svårt?

Artificiell skrev:
Skulle tro att det är just den rätten man har i ett demokratiskt samhälle med frihet att uttala sig i skrift och tal om nästan vad som helst. Och tur är väl det med tanke på likriktigheten som frodas i samhället.

Hel rätt, det du skriver! Jag med min rätt att tycka, tycker och svarar att jag tycker att det är fel att en del medlemmar på fotosidan ska få avgöra vad som är rätt eller fel vad gäller motiv ;)

romhav skrev:
Hel rätt, det du skriver! Jag med min rätt att tycka, tycker och svarar att jag tycker att det är fel att en del medlemmar på fotosidan ska få avgöra vad som är rätt eller fel vad gäller motiv ;)
Men det handlar väl inte om rätt eller fel.
Det handlar om bra eller mindre bra.
Det handlar om att ha åsikter.
Åsikter om allt som har med bilden att göra

... tycker jag.

dJb skrev:
Med krav menar jag inte formella krav. Självklart bör man få ladda upp vad man vill. Dock tycker jag att bildkritiken ofta känns lite medstrykande. Det är inte fel med glada tillrop och uppmuntrande kommentarer men ffa i poolen för hård kritik tycker jag man faktiskt kan ställa lite högre krav och där tycker jag heller inte kritiken i första hand ska vara inriktad på mer grundläggande saker som exponering etc utan kanske mer fokusera på komposition, motivval, utförande, vilka känslor bilden väcker, tankar bakom, ljussättning etc, etc

Jag missuppfattade nog lite vad du menade med krav. Håller med om att det gärna får vara mer hård bildkritik i poolen med det namnet och att det definitivt behövs mer "sågningar" av bilder i bildkritik utifrån sina egna tankar kring bilden, men det tänker jag inte på som krav, utan som kritik.

Om fler skulle ge hård kritik på bilder som man inte anser vara kvalitativt tillräcklig för att ligga i hård bildkritik så skulle ju gränsen sättas och färre "dåliga" bilder (enligt någon slags kollektiv medelväg) skulle läggas upp i den poolen om nu det är målet. Eller ännu bättre - debatt skulle skapas kring vissa bilder mellan kritiker med olika åsikt och smakriktningar, vilket nog skulle hjälpa fotografen väldigt mycket.

Om man däremot klumpar ihop alla bilder av vissa typer (Alienslem, giftalger och monsterflugor) som Ulf gjort så blir det väldigt otydligt. Jag tror nog att t.o.m. Ulf kan uppskatta ett fåtal alienslembilder om han hittar kvaliteter i dem som tilltalar honom, men med en ihopklumpning och generella begrepp som "dåliga bilder" etc så är det svårt att veta vad som menas. Menar han mina bilder? Menar han den och den bilden? Kanske den? Varför? För att de innehåller alienslem? För att de saknar tanke? Men min monsterflugebild har ju en tanke, menar han den ändå, budskapet kanske har gått honom förbi?

Jag svamlar kanske lite nu, men jag hoppas att min andemening går fram.

Malin B skrev:
En åsikt är aldrig ett facit, det är en åsikt. Aningen vill man ha reaktioner på bilden eller så vill man ha en klapp på axeln. Själv föredrar jag reaktioner, vilka kan vara både positiva och negativa.

Har man lagt sin bild i "Hård kritik" måste man väl också kunna ta hård krikt i alla dess former.

Det går inte att sära på motivet och bilden, sådan kritik blir omöjlig att ge, eller åtminstone totalt intetsägande.
Väl talat Malin!

Artificiell skrev:
Bra förslag tycker jag!

Och hur skulle kommenterarna i en pool där man inte får uttrycka sig om bildens innehåll, eller ha värderingar och tyckanden om bilden se ut?

"Bilden är tagen med bländare 8. Det är fel. Bländare 5.6 är korrekt"

Artificiell skrev:
Det här är tyvärr inte så enkelt som det verkar. Det finns exempelvis inte en chans i världen att hinna kritisera alla 'kassa' bilder. Ett annat problem är att kritiken ofta leder till mothugg och/eller försvarstal, i stället för reflektion.

Av dessa skäl är det nog mer effektivt om respektive medlem kritiskt granskar sina egna bilder *innan* publicering. Känner man sig osäker bör man såklart lägga bilderna i någon av de två andra poolerna. Det ska väl inte vara så svårt?

Ponera att det bara blir kvar alldeles excellenta bilder i poolen. Vilken typ av kritik hade du tänkt dig att ge dom bilderna?

romhav skrev:
Hur menar du att det är fel att vissa medlemmar har åsikter (och ger uttryck för dem)? Vi talar ju inte om poliser eller domstolar utan om vanliga människor med känslor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar