Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
urbano skrev:
Jo, men ser du inte
Dom är ju fixerade vid Urbano
Annars skulle väl denna tråd självdö

Jag har gett fler än 3000 kommentarer på fotosidan
varav kanske ett dussin "stygga". Vilket innebär ca 2990 vänliga och uppmuntrande och bussiga och snälla och goda.

Dessutom var det medvetet jag kollade "hårdkritikpoolen" under en begränsad tid för att få igång denna diskussion. Vilket jag nu ångrar bittert.
Vad är det med er där ute???

Är ni så snälla och goa och förnuftiga?

Jo jag försöker faktiskt att vara det, jag tror på det i långa loppet.
Gillar inte elakheter och skit. Blir skitarg på orättvisor här i världen, och skitprat bakom folks ryggar gör mej förbannad.
Sån är jag. :eek:)
 
evalisen skrev:
skitprat bakom folks ryggar gör mej förbannad.
Sån är jag. :eek:)

Ja, sånt sysslar inte Urbano med som du förstår
Men det finns LURKERS därute
Det är nog dom som är dom snällaste och goaste
Dom som aldrig säger nåt "offentligt"
 
urbano skrev:
Ja, sånt sysslar inte Urbano med som du förstår
Men det finns LURKERS därute
Det är nog dom som är dom snällaste och goaste
Dom som aldrig säger nåt "offentligt"

Nähä.. jag är snällast och goast.. och jag törs visst säga nåt offentligt :eek:)))))

Vad vill du höra?
 
urbano skrev:
Ja, sånt sysslar inte Urbano med som du förstår
Men det finns LURKERS därute
Det är nog dom som är dom snällaste och goaste
Dom som aldrig säger nåt "offentligt"

Nä jag förstår att du inte sysslar med sådant, det är bra. :eek:)

Men resten håller jag inte med om, man är inte snäll bara för att man inte vågar tala offentligt.
Det har inget med varann att göra alls.

Nu menar jag inte att man är mindre snäll eller go för att man är tyst... men ni som läser förstår nog precis hur jag menar utan att jag behöver förklara mer...
 
urbano skrev:
Jo, men ser du inte
Dom är ju fixerade vid Urbano
Annars skulle väl denna tråd självdö

Jag har gett fler än 3000 kommentarer på fotosidan
varav kanske ett dussin "stygga". Vilket innebär ca 2990 vänliga och uppmuntrande och bussiga och snälla och goda.

Dessutom var det medvetet jag kollade "hårdkritikpoolen" under en begränsad tid för att få igång denna diskussion. Vilket jag nu ångrar bittert.
Vad är det med er där ute???

Är ni så snälla och goa och förnuftiga?

Ja, vi är snälla, goa och förnuftiga. Dessutom lägger vi ut intressanta, spännande och riktigt bra bilder av vår vardag och det som händer oss i livet. Sen ger vi konstruktiva, känslomässiga kommentarer men absolut inte slätstrukna. Så är vi! ;-)

Hm, undrar...Ulf du kanske har skämt bort alla med att för det mesta ge vänliga och uppmuntrande? Naturligtvis behövs det att någon provocerar ordentligt för att få folk att "tända till" och komma loss i "snacket". Men det kan då bli att folk går över gränsen och kläcker ur sig nåt...som de ångrar efteråt.
Vi har ju ingen ögonkontakt i detta.

Vi har heller inget ansvar för andras utveckling. Om vi inte tagit på oss ett mentorskap och liksom lovat att stötta och vara mer utförlig i kommentarerna. Men vi är väl i alla fall beredda att ge kommentarer?

Jag vill bara att man bör vara försiktig med orden när det gäller de yngre fotograferna, nybörjarna så att de inte tappar sin lust och blir starkt sårade.

Fixerade vid Urbano? Vad beror detta på?

/Ulla
 
urbano skrev:
Nej, det finns det inte.
Inte massor.
Men det finns en del Bilder.

Däremot finns det en massa skräp som
kallas för bilder.


Och du bidrar aldrig till att det publiceras "skräp" på FS?
Är allt det du publicera här "bra bilder" i allas ögon?
 
TTG skrev:

Du pratar ju mot dig själv. Du är tydligen vuxen nog att sålla bort en "onyanserad okonstruktiv kommentar". Konstigt att du då inte är vuxen nog att sålla bort "nuttinutt-snack". kritiken.

Den var mycket bra, just in the bull´s eye, Tomas! Mycket vacker kontring som ger stilpoäng. Jo jag undrar också över denna snudd på masochistiska längtan efter hård o kärv kritik. Den är tydligen mer berättigad och lättare att ta till sig än uppskattning och beröm. Åtminstone för några här på fs? Dålig kontakt med sina kvinnliga sidor (C;?

Påminner mig om det verkliga livet (IRL). Här i Stockholm -där jag bor- går många med garden högt och ser tuffa och griniga ut, det är liksom lättare att vara negativ sur och småjävlig än att vara snäll schysst och positiv verkar det som. Är man reko och trevlig här på fs kan man ju riskera att få en massa givande och trevliga kontakter med andra fotografer, hemska tanke (C;?

Positiv kritik kan inte överskattas. Såå mycket bättre för fotografens utveckling att höra att folk verkligen gillar bilden än att höra att skärpedjupet är aningen för stort eller att motivet är för centrerat. Därmed inte sagt att det sista inte behövs men svårare att göra en bild som folk gillar än att småkorrigera tekniska detaljer.

Kritik javisst, när och om vi känner för det men det här "hårda" fjanteriet är ju bara för larvigt. De flesta här på siten är nog både tillräckligt mogna och förståndiga för att kunna ge vettig kritik utan att det ska behöva mästras om kvalituttan på kommentarerna, Det är dessutom Mission Impossible att få alla att dansa efter samma pipa och vem skulle vilja det förresten, inte jag iaf! Att köra föör hårt i kommentarerna kräver för mycket av både kommentatorer/bildvisare och kommer INTE att funka! JANNE
 
Puss på er alla pussgurkor
Särskilt alla goa och snälla töser

Nu har jag inte tid med er mer
Måste vila middag med barnbarnet

/Hr Urbano
 
Senast ändrad:
Finns det en sanning om vad som är att betrakta som en bra bild? Varför tycker den ene om bilden men inte den andre? Vad är det som gör att en bild har förmågan att gripa tag i betraktaren?
...
Jag har en mängd bra förklaringar från mitt projektarbete i Foto... plockat från olika källor.

Kom hit och diskutera detta. Jag sätter på kaffe nu och tinar bullar. Solen skiner på hammocken, det är fredag. Alla vill ha en härlig helg, en FOTOhelg förstås. Svampar för en del kanske.

Ulf, får ta med barnbarnet. Jag tror att Ulf kommer att vara mycket snäll.

/Ulla
 
k-oskarina skrev:
Finns det en sanning om vad som är att betrakta som en bra bild? Varför tycker den ene om bilden men inte den andre? Vad är det som gör att en bild har förmågan att gripa tag i betraktaren?
...
Jag har en mängd bra förklaringar från mitt projektarbete i Foto... plockat från olika källor.

Kom hit och diskutera detta. Jag sätter på kaffe nu och tinar bullar. Solen skiner på hammocken, det är fredag. Alla vill ha en härlig helg, en FOTOhelg förstås. Svampar för en del kanske.

Ulf, får ta med barnbarnet. Jag tror att Ulf kommer att vara mycket snäll.

/Ulla

Åh det låter väldigt trevligt Ulla! :eek:))
Hade gärna kommit om det inte var så långt...
 
hansen2 skrev:
.

Jag har sent omsider insett att FS inte är det ultimata verktyget när man plåtat ett tag. Man får helt enkelt driva sin utveckling på andra sätt.

/Johan

Det är dina ideer, kameran och motivet som gäller. Mycket lär man sig ju här och fs är en suverän kunskapsbank/inspirationskälla att ösa ur men alla hittar nog inte precis allt som alla kan önska sig här ändå. Det vore för mycket begärt och orealistiskt.

Alla kör vi våra egna race efter det som känns bäst för oss själva annars blir det fel tycker jag. Foto är ju ändå en typiskt subjektiv och jagfixerad verksamhet. Ska bli intressant att se vilken väg du väljer, hoppas att du blir kvar här iaf,Johan? Man kan ju ha "flera bollar i luften" ... JANNE
 
Re: Re: Re: Alienslem och sepiagröt

urbano skrev:
Amendu. Har du inte släppt det här? Är du långsint? Ut och fotografera i stället!

Prova lite sepiagröt. Det är finfina grejer duh.
Solen skiner. Kör på bländare 16.
Ge mig lite Bilder!
Släpp aliensl... och fotografera ditt liv...det du har omkring dig.

Nu är jag inte långsint längre. Det jag ville visa var att det är så lätt att generalisera och sjuta vid sidan av målet när man kritiserar. Dvs man snöar in på generen som man inte gillar. Klart att dessa bilder då inte får spec bra kritik. Ta ditt exempel på min trevliga vattenbild. Du har jävligt svårt med lååånga slutartider och vattenbilder, där av blir kritiken väldigt tuff och ibland går den över gränsen. Sammasak med mig jag förstår inte sepiagröten och dess genre, man är olika helt enkelt.

På tal om att prova lite annorlunda så var jag ute och plåtade lite svartvitt idag.
 
urbano skrev:
Jo, men ser du inte
Dom är ju fixerade vid Urbano
Annars skulle väl denna tråd självdö

Jag har gett fler än 3000 kommentarer på fotosidan
varav kanske ett dussin "stygga". Vilket innebär ca 2990 vänliga och uppmuntrande och bussiga och snälla och goda.

Dessutom var det medvetet jag kollade "hårdkritikpoolen" under en begränsad tid för att få igång denna diskussion. Vilket jag nu ångrar bittert.
Vad är det med er där ute???

Är ni så snälla och goa och förnuftiga?

Du får faktiskt skylla dig själv i och med att du satt ut näsan och kritiserat så hårt.
 
FILM) (Linkan71 skrev:
Du får faktiskt skylla dig själv i och med att du satt ut näsan och kritiserat så hårt.

Vad förväntade du dig när poolen heter "Hård kritik"?!?!

Edit: Såg att din bild låg i "Bildkritik". Men ändå, varför är det så farligt med giftig kritik?

/Johan
 
Då ställer jag en annan fråga,
Varför är det så farligt med bra (positiv, beröm, eller kalla det vad du vill) kritik?
 
All kritik som inte analyserar och förklarar är dålig kritik som jag ser det. Spelar ingen roll om den är positiv eller negativ. Kitik ska väl vara till för att utveckla fotografen, kanske få denne att se/tänka i nya banor eller att verkligen få analyserat vad det är som är bra med bilden. Endast berömmanden eller fördömmanden ger inte så mycket. Brömmande kan givetvis stärka ens självförtroende, och det är inte fel, men om jag aldrig får förklarat vad som ses som bra och varför missar man något. Även andra som tittar på bilden och läser kommentaren kan lära något om man analyserar mera istället för att bara berömma. Om det bara blir fördömmande kan det skada självförtroendet. om detta inte skrivs på ett vänligt menande sätt och där det man ser som mindre bra inte heller förklaras är det inte bra.
 
hansen2 skrev:
Vad förväntade du dig när poolen heter "Hård kritik"?!?!

Edit: Såg att din bild låg i "Bildkritik". Men ändå, varför är det så farligt med giftig kritik?

/Johan

Kritik har jag inget emot bara den är saklig. Jag ogillar kritik där man inte ger en bra motivering varför bilden är kass. Det kan i och för sig vara nog så svårt att precisera vad som är så fult med bilden. Därför blir det mer eller mindre medvetet att man kritiserar genren och inte bilden i sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.