hansen2 skrev:
Här tar du upp något viktigt, kritik är en tolkningsfråga, vi tar emot den på olika sätt. Om man vet med sig att annat än beröm är känsligt så borde bildkritikpoolerna vara något man undviker. Bättre då att bara publicera i sina egna album. Då kan fotografen värja sig med att h*n inte bett om kritik.
/Johan
Tack för att du håller med. Jag tycker detta är något att tänka på, när vi diskuterar negativt och positivt. Inom medicinen så är ju inte ett posítivt svar...positivt utan måste behandlas.
Men detta att lägga ut en bild...är ju (inte alltid) lite av att "lämna ut sig" "blotta sig" visa lite av sig själv och sitt tänkande. Man är alltså sårbar. Men får självklart tåla detta i kritikpooler eftersom man själv bett om detta.
Kompletterar här med några texter jag lånat och själv haft infört i ett eget foto/bildprojekt jag gjort för några år sedan.
------
Jagets misstänksamma spärrar: "Vad skall folk tro om mig, om jag (!?) plåtar så här?" Men bilder som berör handlar just om detta, att överföra en erfarenhet, en äkta känsla eller något om livets och dödens villkor.
------
"Det som görs av det som kallas jag görs troligen av någonting i mig som är större än jag."
Fysikern James Clerk Maxwll på dödsbädden 1879.
--------
Fantastisk insikt: Vi vet oändligt mycket mer än vi vet om, och det vore sanslöst att inte utnyttja den vetskapen till att skapa sanslöst ovetenskapliga foton.
Peter Gerdehag tidn Foto 10/96
-------
Bildsinne är att omvandla syniakttagelser till synupplevelser.
Nedtecknat av Christer Strömholm
-------
Gick igenom en mängd nummer av tidningen Foto och fann dessa, som jag lånade till mitt fotoprojekt.
/Ulla