ANNONS
Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
cw-op skrev:
mannbro skrev:
Har du fått nån hård kritik då och jag menar "hård kritik"? Ungefär samma kommentarer eller kritik som du fick innan hårdpoolen eller hur? Så isf what´s the use? Flertalet härinne vill inte hålla på och härja. Ser dom en bild dom inte gillar så undviker dom den precis som det alltid har varit. Ett tyst avståndstagande från allt vad hårdpooler heter tycker jag. JANNE

Ja, en bild i hård kritik fick riktigt hård kritik, en kommentar om att den inte hörde hemma i poolen eller kanske ens på fotosidan :)

Upplever även i övrigt att det är lite mer raka puckar i den poolen än i den vanliga, men det fick gärna vara ännu mer raka puckar för min del. Jobbar själv på att bli bättre på att ge kunstruktiv kritik som inte bara är positiv (men försöker att göra det på ett uppmuntrande sätt).

mannbro skrev:
Ja, en bild i hård kritik fick riktigt hård kritik, en kommentar om att den inte hörde hemma i poolen eller kanske ens på fotosidan :)

Upplever även i övrigt att det är lite mer raka puckar i den poolen än i den vanliga, men det fick gärna vara ännu mer raka puckar för min del. Jobbar själv på att bli bättre på att ge kunstruktiv kritik som inte bara är positiv (men försöker att göra det på ett uppmuntrande sätt).

Skulle vara kul å se vvad heter bilden? Var inne på din sida men mycket att gå igenom ... JANNE

Den dag fotosidan återgår till bilder skall jag återkomma till siten.

Just nu hittar jag andra siter som mer handlar om bild.

Bilden finns inte kvar här, jag har ganska stor omsättning på mina bilder då jag är inne i en period då jag fotar rätt mycket, så den fick stryka på foten vid en utrensning häromdagen.

Det var en bild på en hare tagen med ungefär samma metod som jag använt till "Hemsökt", men med lite annan tanke bakom.

Det var också den enda kommentaren jag fick på den bilden och nu är ju bilden borta, så han kanske hade rätt i att den inte platsade här :)

Arleklint skrev:
Den dag fotosidan återgår till bilder skall jag återkomma till siten.

Just nu hittar jag andra siter som mer handlar om bild.
Andra fliken i toppmenyn heter bilder..
Sen finns forum, artiklar mm också..
Förlusten för den som inte finner är nog bara dens..

mannbro skrev:

Det var också den enda kommentaren jag fick på den bilden och nu är ju bilden borta, så han kanske hade rätt i att den inte platsade här :)

Sade han med ett osäkert leende (C;? Synd för den hade varit intressant att se. Du tyckte ju att den platsade annars så hade du inte satt in den. Ditt tyckande mot hans mao. och du plockade bort bilden? Jag vill minnas att du kunde ta kritik, hade den rätta hårdheten på huden osv. men ändå plockade du bort den pga av vad en enda medlem här på fs ansåg? Hans omdöme fick dig osäker. Så kan man ju oxo göra förstås. Jag har märkt att det är ett väldigt raderande av bilder här - under resans gång sas. Själv tycker jag bilderna kan ligga kvar åtminstone tills kvoten -200 i mitt fall- har fyllts. JANNE

mannbro skrev:
Bilden finns inte kvar här, jag har ganska stor omsättning på mina bilder då jag är inne i en period då jag fotar rätt mycket, så den fick stryka på foten vid en utrensning häromdagen.

Ok jag missade det där om varför bilden fick stryka på foten så glöm mitt inlägg om att du borde ha bilden kvar! JANNE

mannbro skrev:
Vi är många som är lite för rädda för att trampa varandra på tårna i bildkritiken. Ett mellanting vore naturligtvis det bästa, men Urbano behövs nog som en motpol till alla oss fegisar :)

Finns alldeles för få "Urbano's", han skulle behöva klonas.

Fokus har länge varit på att finna minsta gemensamma nämnaren i form av att folk kan ta illa upp av rättfram kritik vilket resulterat i en myssajt och en ganska lam kritiknivå. Tänk om folk kan ta lärdom av en mer uppriktig kritik och därmed bli bättre fotografer?

/Johan

Borde det finnas en tråd där man plockar in bra kommentarer eller delar av/ur bra kommentarer? Alltså både konstruktiva tips men även hur man känslomässigt tagit in bilden, blivit påverkad av den positivt eller negativt. Utan att ange namnet på den som kommenterar, inte heller vilken bild det gäller.
Utan att textmässigt lära oss av varandra (bli inspirerad även där) ...utan att göra det hela slätstruket utan gärna med krydda, snäll retsamhet (kanske mest passar de som är vana att kommentera varandras bilder). Naturligtvis utan styrning, men alla har inte lika lätt för att uttrycka sig. Gillar det inte. Kanske därför många bara tittar in och avstår från att kommentera, p.g.a kravet på hyfsad text.
Finns ju senaste bildkommentar...men en tråd där varken namn eller bild kommer fram.
Låt oss ge så korta och spontana kommentarer vi vill. Alltså inga krav där.
/Ulla

Jag tror fortfarande på att lyfta fram utvalda bra kommentarer till index som inspiration, och dessutom tror jag att det bästa r att alltid se kommentarerna tillsammans med bilden som de givits till. Att en del behövs för att främja bättre kommenterande tror jag med alltså, men inte på en tråd där endast kommentarerna syns.

lottawe skrev:
Jag tror fortfarande på att lyfta fram utvalda bra kommentarer till index som inspiration, och dessutom tror jag att det bästa r att alltid se kommentarerna tillsammans med bilden som de givits till. Att en del behövs för att främja bättre kommenterande tror jag med alltså, men inte på en tråd där endast kommentarerna syns.

Okej, tillsammans med bilden, ja det riktiga förstås. Men jag var ute efter det mer anonyma.

hansen2 skrev:
Finns alldeles för få "Urbano's", han skulle behöva klonas.

Fokus har länge varit på att finna minsta gemensamma nämnaren i form av att folk kan ta illa upp av rättfram kritik vilket resulterat i en myssajt och en ganska lam kritiknivå. Tänk om folk kan ta lärdom av en mer uppriktig kritik och därmed bli bättre fotografer?

/Johan

Det är helt underbart med rättfram kritik, att någon satt sig in i bilden och fotografens sätt att fota. Men eftersom fotografen själv valt motivet så har han kanske haft en egen känsla där. Den finns där. Men sen att få tips om justeringar till ca 75% är helt okej. Men ev. spydigheter vill man kanske slippa...alla kan ju inte ge igen lika bra eller ta det med humor eller en nypa salt.

k-oskarina skrev:
Men ev. spydigheter vill man kanske slippa...alla kan ju inte ge igen lika bra eller ta det med humor eller en nypa salt.

Spydigheter är förstås onödigt. Men är man känslig för negativ kritik bör man definivt undvika publicera sina bilder där all form av kritisk respons kan förekomma.

/Johan

hansen2 skrev:
Spydigheter är förstås onödigt. Men är man känslig för negativ kritik bör man definivt undvika publicera sina bilder där all form av kritisk respons kan förekomma.

/Johan

Hm, nu har vi ju det här med negativ och positiv. Vad är vad? Om jag får reda på att min bild till 75% känns felaktig (negativ för betraktaren) på nåt vis...och därför får jag många bra "reparations"tips. Bilden har ändå fångat betraktaren något lite...eller att han bara känner sig sugen att informera/lära ut.

Detta är en positiv reaktion för mig. Någon har engagerat sig. Kanon! Jag tackar gärna för tipset. Samtidigt kan jag ibland nobba att ändra trots tips pga att jag tänkt på ett annat sätt än betraktaren. Det gäller ju att ge och ta.
/Ulla

k-oskarina skrev:
Okej, tillsammans med bilden, ja det riktiga förstås. Men jag var ute efter det mer anonyma.
Jo, anonymitet är också intressant och en anonympool har ju också varit på förslag. Jag tror en sån skulle fylla syftet för anonymitet bättre.

Går tillbaka till trådskaparens första inlägg och upptäcker att jag sitter storskrattande här vid datorn. Det är nog lite tryck i orden eller så är jag troligtvis enormt lättroad just nu.

Hur skall vi locka in honom i tråden igen? Han har tappat lusten...alltför mycket mysprat kanske.
Det är ju inte heller bra. Hur vill vi ha det egentligen? ;-)

k-oskarina skrev:
Hm, nu har vi ju det här med negativ och positiv. Vad är vad? Om jag får reda på att min bild till 75% känns felaktig (negativ för betraktaren) på nåt vis...och därför får jag många bra "reparations"tips. Bilden har ändå fångat betraktaren något lite...eller att han bara känner sig sugen att informera/lära ut.

Detta är en positiv reaktion för mig. Någon har engagerat sig. Kanon! Jag tackar gärna för tipset. Samtidigt kan jag ibland nobba att ändra trots tips pga att jag tänkt på ett annat sätt än betraktaren. Det gäller ju att ge och ta.
/Ulla

Här tar du upp något viktigt, kritik är en tolkningsfråga, vi tar emot den på olika sätt. Om man vet med sig att annat än beröm är känsligt så borde bildkritikpoolerna vara något man undviker. Bättre då att bara publicera i sina egna album. Då kan fotografen värja sig med att h*n inte bett om kritik.

/Johan

hansen2 skrev:
Här tar du upp något viktigt, kritik är en tolkningsfråga, vi tar emot den på olika sätt. Om man vet med sig att annat än beröm är känsligt så borde bildkritikpoolerna vara något man undviker. Bättre då att bara publicera i sina egna album. Då kan fotografen värja sig med att h*n inte bett om kritik.

/Johan

Tack för att du håller med. Jag tycker detta är något att tänka på, när vi diskuterar negativt och positivt. Inom medicinen så är ju inte ett posítivt svar...positivt utan måste behandlas.

Men detta att lägga ut en bild...är ju (inte alltid) lite av att "lämna ut sig" "blotta sig" visa lite av sig själv och sitt tänkande. Man är alltså sårbar. Men får självklart tåla detta i kritikpooler eftersom man själv bett om detta.

Kompletterar här med några texter jag lånat och själv haft infört i ett eget foto/bildprojekt jag gjort för några år sedan.
------
Jagets misstänksamma spärrar: "Vad skall folk tro om mig, om jag (!?) plåtar så här?" Men bilder som berör handlar just om detta, att överföra en erfarenhet, en äkta känsla eller något om livets och dödens villkor.
------

"Det som görs av det som kallas jag görs troligen av någonting i mig som är större än jag."
Fysikern James Clerk Maxwll på dödsbädden 1879.
--------
Fantastisk insikt: Vi vet oändligt mycket mer än vi vet om, och det vore sanslöst att inte utnyttja den vetskapen till att skapa sanslöst ovetenskapliga foton.
Peter Gerdehag tidn Foto 10/96
-------
Bildsinne är att omvandla syniakttagelser till synupplevelser.
Nedtecknat av Christer Strömholm
-------

Gick igenom en mängd nummer av tidningen Foto och fann dessa, som jag lånade till mitt fotoprojekt.
/Ulla

Hej alla fotografer!

Det klagas mycket här på FS om brist på kommentarer.

Det klagas oxå mycket om olämpliga kommentarer...allt från gull-i-gull till raka ärliga åsikter.

Det finns över 70000 medlemmar här med över 70000 olika åsikter om allt. Så den som lägger ut en bild får nog finna sig i att få både ris och ros men konsten att ta kritik beror ju enbart en ens egen självkännedom.

Andra människors synpunkter betyder inte så mycket om du känner dej själv men de är ofta en väldigt bra fingervisning om något som du redan är medveten om och som hjälper dej framåt.

Heja Ulf Fågelhammar! Dina åsikter och synpunkter är ovärderliga för alla oavsett ris eller ros...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar