Ja nu är ju frågan om avslutningen sker på skolans tid eller i deras verksamhet?
De flesta skolor (i alla fall i de trakter jag fotograferar) skickar hem papper till föräldrar med tillstånd för om deras barn får fotograferas och även till vad de får fotograferas.
Som obehörig är jag inte helt säker på att man har rätt att vistas i skolans lokaler.
Liksom om eleverna är under 15 bestämmer föräldrarna om barnen får bli fotograferade.
Vad lagen sedan säger vet jag inte riktigt men tror inte det är helt ok att ge sig in och fotografera på skolor eller förskolor. Har gjort ett antal sådana plåtningar och det har varit väldigt noga med tillstånden från föräldrarna. (inte som skolfotograf vilket kanske har sina egna regler då dessa bilder inte kommer att publiceras men den biten kan jag inget om)
Så kontentan blir nog att det inte är helt ok att fotografera hur man vill i dessa miljöer.
Anledning, det finns familjer som lever under dold identitet och vad skulle då inte en publicerad bild på dessa barn kunna ställa till! Jag skulle då inte vilja ha på mitt samvete
att jag hjälpt till att utplåna en familj. Att ha rättigheter medför även skyldigheter, glömmer vi det så kommer också rättigheterna att bli lidande!