Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AKUT - Publicera foton från skolavslutningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns inga särkilda lagar för att fotografera på skolor än någon annanstans som räknas som privat område. Det råder inte generellt fotoförbud på skolor och man behöver inte anta att man behöver tillstånd för att fotografera på skolan, lika lite som man skall anta att man behöver tillstånd att besöka skolan. Däremot kan skolans rektor eller motsvarande ansvarig bestämma att det råder fotoförbud eller besöksförbud på skolan och rektorn behöver inte motivera sitt beslut. Som vanligt måste man upplysas om förbudet innan det gäller. Anslag vid entréerna är giltig upplysning. Skolan kan också besluta om att det skall råda skoluniform för eleverna.

Linköpings kommun försökte häromåret att införa generellt fotoförbud i skolorna men man fick backa på den punkten då det saknas lagstöd för en sådant fotorförbud. Man ändrade sig och överlät till rektorerna att bestämma saken med rekomendation.

En del skolor skickar hem lappar om medgivande av fotografering. Det har de inte skyldighet att göra, men gör det ändå, ibland pga osäker personal eller gör det för att försäkra sig om att inte hamna i konflikt. På samma sätt som de även skickar hem andra lappar som medgivande om de får åka med i personalens bilar, måla sig ansiktet eller vad det nu kan vara. Inte så dum idé egentligen då föräldrar får möjlighet att uttrycka sina önskemål om man inte tänkt på det förut.

Skyddad identitet har inget lagstadgat skydd mot att avfotograferad. Att ha skyddad indentitet innebär att lokala skattemyndigheten inte lämnar ut personuppgifter i olika grad (beroende på nivån av skydd). Myndigheter, lärosäten och kommuner följer skattemyndighetens rutiner för att skyddande av personuppgifterna. Alltså, man har ingen skyldighet att anta att folk har skyddad indentitet (hur skall man veta det?) men det naturligtvis uppskattat av den med skyddad identitet att man tar hänsyn till det.

Att besöka skolan är också något som rektorn eller motsvarande kan förbjuda om denne vill och samma där: det är tillåtet till man upplysts om motsatsen. Man behöver inte anta att det råder besöksförbud.

Det är tillåtet att fotografera både barn och vuxna utan särkilt medgivande både på allmän plats och på privat plats, under förutsättning att det inte råder fotoförbud på den privata platsen.

PUL är inte en lag som beskriver publicering av bilder på internet. PUL är en lag som reglerar hur strukturerade personuppgifter hanteras i dator. Om bilden inte passar på internet enligt PUL så har bilden inte i datorn att göra heller. Dock har PUL lättats så ostrukterade personuppgifter av harmlös natur får numera läggas synligt på internet utan tillstånd eller medgivande, inklusive bilder. Om bilden inte passar sig för internet så finns det andra lagar som gäller och även för texter, läs förtal och kränkningar.

Nu har jag inte sagt ett pip om lagen om personer i reklam, men det har redan nämts i tråden.

Om man tänker efter lite: Om det skulle råda fotoförbud i de termer som ibland nämns i det här forumet skulle man få oöverstigliga problem: Det skulle inte gå att som förälder fotogradera sina egna barn på skolan vid tex lucia (har redan erfarits). Barnen kan inte fotografera varandra i skolan med sina telefoner. Man skulle inte kunna föreviga sina egna barns barnkalas om man skall inhämta varje barns förälders medgivande vid varje tillfälle. Vid besöksförbud på skolan kan du inte följa dina barn längre än till dörren. Det blir besvärligt att gå ärenden till skolan utan att först söka tillstånd.

Lag och moral är olika sägs det. Tyvärr är moralen mycket olika från person till person och vad som är okay i enes ögon får en annan att hoppa högt. Därför är moral en mycket oduglig norm för vad som är okay, inte bara vid fotografering. Men, känns det obehagligt för fotografen att ta bilden, gör inte det då. Om någon ogillar fotograferingen får man själv avgöra om det är värt konflikten att fotografera ändå.

Om något av ovanstående är felaktigt så är jag inte sämre än att jag kan ändra mig om jag har fel.
 
Det finns inga särkilda lagar för att fotografera på skolor än någon annanstans ...

Ett av de bästa inläggen jag läst om frågan om att fotografera på skolor.

Därmed inte sagt att jag har en annan åsikt när det kommer till, bör man alltid eller ens i bland fotografera och publicera bilder från skolområdena?

Jag tänker så här:
Skolan bör vara ett "fredat" område när det kommer till känslomässiga åsikter av de avfotograferade, hur logiska eller ologiska de än må vara.

Skolan och skolans område är ett lagkrav som man ska infinna sig på, enligt skollagen. Om då ett skolpliktigt barn eller dennes förälder känner ett obehag, hur ologiskt eller logiskt det än må vara, så låter man det vara med fotograferandet, om man inte lyckas finna ett förtroende och får tillåtelsen att fotografera dem på skolområdet eller där de är ombedda att vara.
Skolområdet blir inte samma sak som det offentliga torget på stan, det torget som de kan välja bort en "dålig" dag och hur länge som helst.

Jag vet inte om det finns några föräldrar här som kan beskriva hur en 12-åring i bland inte vill se, eller tycker det är väldigt pinsamt med bilderna från sin vardagliga 8-års ålder. Eller som i tidigare exempel där 15-åriga tjejer inte står för sin håruppsättning, smink, klädval, fotografens vinkel eller vad det nu må vara, och att de då blir upprörda över att det finns publicerade bilder de inte fått vara med själva att välja ut, det är oftast inte den vanliga vardagen som ska skildras, utan den absolut finaste dagen.

Något som vi föräldrar kan ibland känna till och vet att de har en bättre distans till tidigare bilder när de blir äldre, samt känner till att de som äldre tonåring inte vill se bilder från en revolterande/bad hairy day/annorlunda/i bakgrunden med halvt slutna "fylleögon"/vid "fel" tillfälle/avportätts obehag/fotografen visar upp bilder de inte vill se på nätet/etc från sin yngre tonårsperiod. Där och då, när de upptäcker det, kan det var en katastrof med publicerade bilder, situationer och platser där vi vuxna kan räknar ut med att det finns en risk/chans att koma med på bild i vissa miljöer.

Det händer mycket i den åldern.


Nä, jag tycker inte det är OK om någon ens känner ett obehag av fotograferingen på skolområdet.

Angående tidigare diskussioner om just fotografering av barnens luciatåg i förskolan, går det alldeles utmärkt att fotografera av sitt barn strax innan avfärd från hemmet, när man kommer till skolan, direkt efter luciatåget, då kan man sitt lugnt och njut av stämningen och fäll en tår i stället när tåget går förbi och sjunger, det underlättar inte för någon i luciatåget att en fotograf ålar sig fram och fotograferar, den minnesbilden av luciatåget kommer garanterat hålla sig livet ut, ingen behöver känna sig kränkt.


Har jag tänkt konstigt här lär jag märka det :)


Michael - som missar en bild då och då -
 
Min kamera har elektronisk slutare och 28-80 zoom. Jag behöver inte åla mig fram. Jag kan sitta kvar på första raden och knäpptyst ta min bilder i lugnan ro. Hade någon hindrat mig från att ta bilder på mitt barns luciatåg utan giltig anledning (typ elev med skyddad identitet med uppvisande av giltiga papper på detta) hade de fått ett knytnävesslag i ansiktet.
 
. Hade någon hindrat mig från att ta bilder på mitt barns luciatåg utan giltig anledning (typ elev med skyddad identitet med uppvisande av giltiga papper på detta) hade de fått ett knytnävesslag i ansiktet.

Moget hanterande av situationen, vad populärt ditt barn skulle bli på det daghemmet

Oj där går Mathilda vars pappa sitter i häktet för misshandel av dagispersonalen

Moget
 
Min kamera har elektronisk slutare och 28-80 zoom. Jag behöver inte åla mig fram. Jag kan sitta kvar på första raden och knäpptyst ta min bilder i lugnan ro. Hade någon hindrat mig från att ta bilder på mitt barns luciatåg utan giltig anledning (typ elev med skyddad identitet med uppvisande av giltiga papper på detta) hade de fått ett knytnävesslag i ansiktet.

Förhoppningsvis skrev du det utan att tänka efter riktigt!
Sedan är det väl skillnad på om du ska ha bilderna för ditt höga nöje.
Här diskuterades väl att publicera bilderna på nätet?
Inte kan du väl mena att det är viktigare att publicera bilden på ditt barn i
luciatåget en att barnet med skyddad identitet kan fortsätta på sitt dagis – skola
och leva kvar där de bor?
 
Min kamera har elektronisk slutare och 28-80 zoom. Jag behöver inte åla mig fram. Jag kan sitta kvar på första raden och knäpptyst ta min bilder i lugnan ro. Hade någon hindrat mig från att ta bilder på mitt barns luciatåg utan giltig anledning (typ elev med skyddad identitet med uppvisande av giltiga papper på detta) hade de fått ett knytnävesslag i ansiktet.

Saken är väl den att ingen kommer visa dig ett sådant papper. Dagispersonalen vet antagligen inte att Pelle egentligen har ett annat efternamn. Så när någon snällt ber dig sluta ta bilder utan vettig anledning - se personen i ögat och gör ett genomtänkt val. Allt man gör är inte olagligt, men det kan få konsekvenser.
Frihet under ansvar så att säga!
 
Min kamera har elektronisk slutare och 28-80 zoom. Jag behöver inte åla mig fram. Jag kan sitta kvar på första raden och knäpptyst ta min bilder i lugnan ro. Hade någon hindrat mig från att ta bilder på mitt barns luciatåg utan giltig anledning (typ elev med skyddad identitet med uppvisande av giltiga papper på detta) hade de fått ett knytnävesslag i ansiktet.

Om någon handgripligen hade försökt hindra dig från att ta bilder, t.ex. genom att ta ifrån dig kameran, så hade en viss våldsanvändning varit tillåten med stöd av BRB 24 kap. 1 §. "Rätt till nödvärn föreligger mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning". Så till skillnad från andra här så ger jag dig full rätt att använda våld i den situationen. Ibland måste man försvara sina friheter.
 
Om någon handgripligen hade försökt hindra dig från att ta bilder, t.ex. genom att ta ifrån dig kameran, så hade en viss våldsanvändning varit tillåten ...

Möjligen i just det specifika fallet, men inte om t ex skolans vaktmästare mer eller mindre handgripligen avvisar herr Karisma från skolan efter att han vägrat hörsamma uppmaningen att sluta fotografera.
 
Ett av de bästa inläggen jag läst om frågan om att fotografera på skolor.

Därmed inte sagt att jag har en annan åsikt när det kommer till, bör man alltid eller ens i bland fotografera och publicera bilder från skolområdena?

Jag tänker så här:
Skolan bör vara ett "fredat" område när det kommer till känslomässiga åsikter av de avfotograferade, hur logiska eller ologiska de än må vara....

Jag tror och uppfattar det som att rektorn tänker i liknande banon när denne beslutar om att fotografering inte är tillåten på skolan. Om det är rätt eller fel lägger jag ingen värdering i, utan man får rätta sig efter de regler som gäller på platsen, varken man gillar det eller ej.

Jag är lite kluven om vad jag tycker om det jag själv skrev i inlägget. Å ena sidan skall skolan vara en trygg tillvaro och om fotografering upplevs som hotfullt eller att det finns andra skäl till att förbjuda fotografering så skall det vara förbjudet. Å andra sidan vänjer man felaktigt eleverna vid att man har rätt att vägra låta sig fotograferas ute i samhället. Vilket som är rätt eller fel kan jag inte ta ställning till. Jag tror det är svårt att generalisera vad som borde vara rätt vid alla tillfällen.
 
Saken är väl den att ingen kommer visa dig ett sådant papper. Dagispersonalen vet antagligen inte att Pelle egentligen har ett annat efternamn. Så när någon snällt ber dig sluta ta bilder utan vettig anledning - se personen i ögat och gör ett genomtänkt val. Allt man gör är inte olagligt, men det kan få konsekvenser.
Frihet under ansvar så att säga!

Jag har i alla fall varit på fotograferingar där personalen är informerad om att eleven och familjen lever under hot och skyddad identitet, förmodar att det är av rena säkerhetsaspekter så även personalen kan vara uppmärksam. Men för mig som lever på min fotografi är det ganska enkelt, vill en person ej vara med på bild så har jag redan fotograferat tar jag bort bilden annars tar jag inte bilden. (naturligtvis inte om jag råkar fotografera ett rån, bara för säkerhetsskull så man slipper kommentarer om detta)
 
Jag har i alla fall varit på fotograferingar där personalen är informerad om att eleven och familjen lever under hot och skyddad identitet, förmodar att det är av rena säkerhetsaspekter så även personalen kan vara uppmärksam. Men för mig som lever på min fotografi är det ganska enkelt, vill en person ej vara med på bild så har jag redan fotograferat tar jag bort bilden annars tar jag inte bilden. (naturligtvis inte om jag råkar fotografera ett rån, bara för säkerhetsskull så man slipper kommentarer om detta)

Vilket betyder att du i möjligaste mån anpassar dig efter situationen, inom rimliga gränser. Du följer heller inte slaviskt en persons eventuella önskan om att inte vara med på bild (rånaren), d.v.s. anpassar ditt eget handlande efter situationen. Det vill säga, du beter dig som oss flesta andra.
 
En gång råkade jag ut för att en av mina bilder olovligen publicerades, de var tagna enbart för internt bruk för kunden. Problemet var att ett av barnen på bilderna levde under skyddan identiet. Som jag förstod det ansågs den publiceringen som kränkande. Nu löste sig detta helt utan problem då jag var helt ovetandes om publiceringen och de som publicerat bilden tog genast bort den och bad om ursäkt till alla parter.

Citerat från datainspektoinens hemsida
"måste dock tänka på att det kan finnas elever med skyddade personuppgifter och för dem kan en publicering på Internet få allvarliga konsekvenser. Att publicera en bild på ett barn med skyddade personuppgifter får anses kränkande och därmed otillåten."

Med andra ord är det inte helt självklart att man får publicera alla bilder man tar, vissa kan anses kränkande för personerna som avbildas.
 
...

Med andra ord är det inte helt självklart att man får publicera alla bilder man tar, vissa kan anses kränkande för personerna som avbildas.

Nej, just kränkande bilder är ju inte tillåtet att publicera. Frågan är bara hur man ska veta vad som är kränkande? Det är inte frågan om vad en enskild person anser vara kränkande, utan vad en domstol bedömer som kränkande.

Man kan också fråga sig hur man ska kunna veta att man publicerar en bild på en person med skyddad identitet om man inte vet att personen har just skyddad identitet.
 
En gång råkade jag ut för att en av mina bilder olovligen publicerades, de var tagna enbart för internt bruk för kunden. Problemet var att ett av barnen på bilderna levde under skyddan identiet. Som jag förstod det ansågs den publiceringen som kränkande. Nu löste sig detta helt utan problem då jag var helt ovetandes om publiceringen och de som publicerat bilden tog genast bort den och bad om ursäkt till alla parter.

Citerat från datainspektoinens hemsida
"måste dock tänka på att det kan finnas elever med skyddade personuppgifter och för dem kan en publicering på Internet få allvarliga konsekvenser. Att publicera en bild på ett barn med skyddade personuppgifter får anses kränkande och därmed otillåten."

Med andra ord är det inte helt självklart att man får publicera alla bilder man tar, vissa kan anses kränkande för personerna som avbildas.

Fotografen kan aldrig hållas ansvarig för att någon annan publiceras hennes bild.

Det är f.ö. publiceringen som eventuellt kan vara till skada för någon människa. Fotograferingen kan aldrig skada någon.
 
Vilket betyder att du i möjligaste mån anpassar dig efter situationen, inom rimliga gränser. Du följer heller inte slaviskt en persons eventuella önskan om att inte vara med på bild (rånaren), d.v.s. anpassar ditt eget handlande efter situationen. Det vill säga, du beter dig som oss flesta andra.

Ja du det beror nog på vad du menar med de flesta av oss andra?
Men åter vill man inte bli fotograferad så ska man slippa!
Om du sedan med slavisk menar om jag ser en teroist göra en handling eller name it så ligger det väl i varje medborgares intresse att stoppa detta? Att lämna ut förföljda personer till (se det jag skrev) är en helt annan sak, eller upplever du det inte så? Att skada någon med sin bild är något vi alla kanske borde tänka över? I dessa dagar när internet och våra ungdomar far riktigt illa i vissa sammanhang just med fotografier!
 
Fotografen kan aldrig hållas ansvarig för att någon annan publiceras hennes bild.

Det är f.ö. publiceringen som eventuellt kan vara till skada för någon människa. Fotograferingen kan aldrig skada någon.

Jo visst kan han det! Vet han att bilden kan ställa till bekymmer för den han fotograferat bör han eller hon kanske avstå från att publicera bilden?
 
...

Att lämna ut förföljda personer till (se det jag skrev) är en helt annan sak, eller upplever du det inte så? Att skada någon med sin bild är något vi alla kanske borde tänka över? I dessa dagar när internet och våra ungdomar far riktigt illa i vissa sammanhang just med fotografier!

Självklart, men då gäller det ju att man som fotograf/publicerare är medveten om att så är fallet, eller hur? Och det kan man inte alltid veta, eller hur?

Men man kan heller inte inta den andra extrema ståndpunkten: att man aldrig kan fotografera eller publicera bilder på människor, eftersom det kanske kan finnas någon i bilden som inte vill bli fotograferad eller publicerad.

Det är inte frågan om antingen eller. Det är inte frågan om att alltid fotografera/publicera, eller aldrig fotografera/publicera. Det är frågan om att anpassa sig efter situationen.

Men sen är frågan också om juridik kontra moral/etik. Det är faktiskt olika saker. Juridiken är densamma för oss alla, oavsett vad vi sen må tycka om olika lagar. Moral och etik har alla sin egen uppfattning om. Ingens uppfattning är mer rätt än någon annan, eftersom det just är personliga uppfattningar. "Sunt förnuft" är förhoppningsvis nån sorts generell uppfattning som många kan känna igen sig i. Men det behöver inte vara så. Alla har sin tolkning av vad som är sunt och förnuftigt. Och det är inte alltid som sunt förnuft är varken sunt eller förnuftigt.
 
Jo visst kan han det! Vet han att bilden kan ställa till bekymmer för den han fotograferat bör han eller hon kanske avstå från att publicera bilden?

Vad menar du? Om fotografen inte har något med publiceringen att göra så är hon inte heller ansvarig för publiceringen.
 
Självklart, men då gäller det ju att man som fotograf/publicerare är medveten om att så är fallet, eller hur? Och det kan man inte alltid veta, eller hur?

Men man kan heller inte inta den andra extrema ståndpunkten: att man aldrig kan fotografera eller publicera bilder på människor, eftersom det kanske kan finnas någon i bilden som inte vill bli fotograferad eller publicerad.

Det är inte frågan om antingen eller. Det är inte frågan om att alltid fotografera/publicera, eller aldrig fotografera/publicera. Det är frågan om att anpassa sig efter situationen.

Men sen är frågan också om juridik kontra moral/etik. Det är faktiskt olika saker. Juridiken är densamma för oss alla, oavsett vad vi sen må tycka om olika lagar. Moral och etik har alla sin egen uppfattning om. Ingens uppfattning är mer rätt än någon annan, eftersom det just är personliga uppfattningar. "Sunt förnuft" är förhoppningsvis nån sorts generell uppfattning som många kan känna igen sig i. Men det behöver inte vara så. Alla har sin tolkning av vad som är sunt och förnuftigt. Och det är inte alltid som sunt förnuft är varken sunt eller förnuftigt.

Nej man kan inte alltid veta! Nej naturligtvis ska man inte tveka med sin fotografi! Men det var ju inte det son gälde här utan frågan var att fotografera på skola! Som tidigare har sagts på skolan ska våra ungdomar vara säkra! Men vi menar samma! Tänk om man skulle fråga alla innan man fotograferade, hm skolfoto, var god le!
Återigen vi diskuterade att fotografera på en skola! Som du sedan skriver är moralen delad, jo det syns i vårt samhälle, vilket jag skymtar i mellan dina rader! Nej jagfrågar själv sällan om lov att fotografera om jag är ute, men eftersom jag aldrig kör tele ser de som blir fotograferade när jag tar bilden. Förklarar då varför jag tagit bilden och det har nog bara hänt ett par gånger på alla år att någon har velat att jag raderar bilden. Bara ett par gånger har den fotograferade blivit agresiv och då har jag inte raderat bilden!
 
Vad menar du? Om fotografen inte har något med publiceringen att göra så är hon inte heller ansvarig för publiceringen.

Jag menar att fotografen alltid kan om han vill ha koll på var och hur bilden blir publicerad.
Men visst kan man sälja sin bild och naturligtvis har då fotografen inget ansvar fär publiceringen.
Men det var ju inte det diskutionen gälde! Det var fotografering av barn på skolor.
Nu menar jag inte heller som jag hoppas att mina tidigare inlägg klargjort att föräldrar inte ska fotografera sina barn på lusia eller skolavslutningar naturligtvis vill man ha dessa minnen! (de har jag av mina egna barn)
Vet inte riktigt om detta var svar på din fråga?
Var jag igentligen vill komma är nog ÖDMJUKHET något som kanske fattas i vårt samhälle överhuvudtaget i dag?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.