Annons

AKUT - Publicera foton från skolavslutningar

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaLidén

Aktiv medlem
Snabb fråga:
Skolavslutning hålls utanför skoltid i deras gympasal, det bör väl vara okej att publicera då det inte är ordinarie skoltid?
 
Såvitt jag kan förstå får du publicera allt du fotograferar oavsett motiv och plats. Skyddsobjekt och liknande undantag finns, men de är i praktiken mycket sällan aktuella.
 
Hamnade i en diskussion med ett par 14-15 åriga tjejer som hittade en bild som publicerats för sex år sedan. De tjatar promt att de krävde att de skulle blivit tillfrågade först.

Moral, etik och lag är skilda saker.
Dock hade du publicerat bilderna i reklamsyfte hade du behövt deras och deras föräldrars godkännande. Helst i form av ett skriftligt avtal.
Men för övrigt får du publicera fritt sålänge det inte är kränkande eller byter mot PUL(typ skriver dit deras namn, adress etc)
 
Moral, etik och lag är skilda saker.
Dock hade du publicerat bilderna i reklamsyfte hade du behövt deras och deras föräldrars godkännande. Helst i form av ett skriftligt avtal.
Men för övrigt får du publicera fritt sålänge det inte är kränkande eller byter mot PUL(typ skriver dit deras namn, adress etc)

Precis vad jag svarade.
 
Ja nu är ju frågan om avslutningen sker på skolans tid eller i deras verksamhet?
De flesta skolor (i alla fall i de trakter jag fotograferar) skickar hem papper till föräldrar med tillstånd för om deras barn får fotograferas och även till vad de får fotograferas.
Som obehörig är jag inte helt säker på att man har rätt att vistas i skolans lokaler.
Liksom om eleverna är under 15 bestämmer föräldrarna om barnen får bli fotograferade.
Vad lagen sedan säger vet jag inte riktigt men tror inte det är helt ok att ge sig in och fotografera på skolor eller förskolor. Har gjort ett antal sådana plåtningar och det har varit väldigt noga med tillstånden från föräldrarna. (inte som skolfotograf vilket kanske har sina egna regler då dessa bilder inte kommer att publiceras men den biten kan jag inget om)
Så kontentan blir nog att det inte är helt ok att fotografera hur man vill i dessa miljöer.
Anledning, det finns familjer som lever under dold identitet och vad skulle då inte en publicerad bild på dessa barn kunna ställa till! Jag skulle då inte vilja ha på mitt samvete
att jag hjälpt till att utplåna en familj. Att ha rättigheter medför även skyldigheter, glömmer vi det så kommer också rättigheterna att bli lidande!
 
Ja nu är ju frågan om avslutningen sker på skolans tid eller i deras verksamhet?
De flesta skolor (i alla fall i de trakter jag fotograferar) skickar hem papper till föräldrar med tillstånd för om deras barn får fotograferas och även till vad de får fotograferas.
Som obehörig är jag inte helt säker på att man har rätt att vistas i skolans lokaler.
Liksom om eleverna är under 15 bestämmer föräldrarna om barnen får bli fotograferade.
Vad lagen sedan säger vet jag inte riktigt men tror inte det är helt ok att ge sig in och fotografera på skolor eller förskolor. Har gjort ett antal sådana plåtningar och det har varit väldigt noga med tillstånden från föräldrarna. (inte som skolfotograf vilket kanske har sina egna regler då dessa bilder inte kommer att publiceras men den biten kan jag inget om)
Så kontentan blir nog att det inte är helt ok att fotografera hur man vill i dessa miljöer.
Anledning, det finns familjer som lever under dold identitet och vad skulle då inte en publicerad bild på dessa barn kunna ställa till! Jag skulle då inte vilja ha på mitt samvete
att jag hjälpt till att utplåna en familj. Att ha rättigheter medför även skyldigheter, glömmer vi det så kommer också rättigheterna att bli lidande!

Just denna skola hade aldrig skickat ut papper och vad jag vet så fanns det ingen där som hade skyddat så jag ser inte det som ett problem då?
 
Rent juridiskt så har väl lagen ingen synpunkt på om fotografering sker på en skola? Eventuella fotoförbud på skolor är "lokala villkor". Bryter du mot dem kan du bli avvisad, inte mer än så.

Naturligtvis kan det vara vettigt att rätta sig efter villkoren, men juridiskt är de (tror jag) ganska tandlösa.

Och som vanligt så måste vi skilja på fotografering och publicering.
 
Ja nu är ju frågan om avslutningen sker på skolans tid eller i deras verksamhet?
De flesta skolor (i alla fall i de trakter jag fotograferar) skickar hem papper till föräldrar med tillstånd för om deras barn får fotograferas och även till vad de får fotograferas.
Som obehörig är jag inte helt säker på att man har rätt att vistas i skolans lokaler.
Liksom om eleverna är under 15 bestämmer föräldrarna om barnen får bli fotograferade.
Vad lagen sedan säger vet jag inte riktigt men tror inte det är helt ok att ge sig in och fotografera på skolor eller förskolor. Har gjort ett antal sådana plåtningar och det har varit väldigt noga med tillstånden från föräldrarna. (inte som skolfotograf vilket kanske har sina egna regler då dessa bilder inte kommer att publiceras men den biten kan jag inget om)
Så kontentan blir nog att det inte är helt ok att fotografera hur man vill i dessa miljöer.
Anledning, det finns familjer som lever under dold identitet och vad skulle då inte en publicerad bild på dessa barn kunna ställa till! Jag skulle då inte vilja ha på mitt samvete
att jag hjälpt till att utplåna en familj. Att ha rättigheter medför även skyldigheter, glömmer vi det så kommer också rättigheterna att bli lidande!

Även om det är olagligt att vistas på en plats eller olagligt att fotografera där så har publicering av materialet inget med de andra att göra.
Skolor får lov att förbjuda saker och ting och detta med fotografera eller ej inom området är något som skolan tagit beslut om. Har inget med lagen att göra.
 
En helt annan aspekt som ju tidningar ofta använder är att man fotograferar människor i grupp. Då pekar man ju inte ut någon speciellt för att göra frågan mer komplex.
Men om det nu är en liten byskola kanske känner du de flesta? De vill kanske till och med ha bilder? Att alla fotograferar villt är ju en sak det är ju föräldrar? Är du förälder?
I en annan tråd jag läste i går om ammande kvinnor på offentlig plats ville en sätta sig vid bordet med en ammande kvinna och bara knäppa av med sin mobil? Andra föreslog att använda tele? Någon jämförde med att skita eller urinera ute? Hur långt ska man dra sin fotografi? (detta inte till dig som här ställer en seriös fråga tycker jag) Bara för man får så är det ok? Att som fotograf vara ödmjuk tror jag man tjänar på i slutändan!
 
Inte i det här fallet. Det är lagligt både att plåta och att publicera.

Uppmuntra inte missuppfattningen att det hänger ihop.

Bägge är lagligt som det beskevs i detta fallet, ja. Men TS ska t ex inte dra slutsatsen att det går att sälja bilden i reklamsyfte (utan model release (påskriven av föräldrar))...om det nu var påtänkt.
 
Hamnade i en diskussion med ett par 14-15 åriga tjejer som hittade en bild som publicerats för sex år sedan. De tjatar promt att de krävde att de skulle blivit tillfrågade först.

Om inte bilden var kränkande så har de inte så mycket att säga till om.

Men om de ogillar den så starkt kanske du ska fundera på att plocka ner den, är den viktig för dig?

Vad var problemet med bilden egentligen?
 
Inte för att vara för ohövlig,
Men vid åldern 14-15 år så tycker man väldigt mycket och tänker väldigt lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.