Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aktuell Fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

luciferq

Medlem
Har en bunt med tidningen Aktuell Fotografi från -76, 77, 80 & 81 hemma. Min fråga är om jag kan klippa i dem för att göra ett väggkollage i mitt galleri, eller om det vore helgerån?
 
Om du förpackar tidningarna och skickar mot postförskott till mig för frakten så kan jag helgonförklara dig. Nåja, försöka i alla fall, är ju inte så helig själv.

Klippa sönder! Aggh. *ryser i hela kroppen och nu har ju influensafebern släppt och allt*.
 
Brita Brita Brita *skakar på huvudet*

Du kommer att återfödas som en Instamatic 50, den där som gjordes i England.
Slänga tip årgångar.*nu kom frossbrytningarna*

Fast å andra sidan har du ju en fin bild av snöstorm förstås. ;--) Fin hund menar jag.
 
Visst, jag skulle också kollaga till figrarna fastnade i limmet!!

Jag ser inget problem i att skapa kollage och presentera det offentligt. (inom vissa gränser såklart,,)--->

Skillnad blir det ju om den bilden som du visar endast består av en bild och med det ursprungliga uttrycket. Men då är det ju knappast ett kollage heller;)!!

Tänk om alla som mina B/W kopior var Ilfords egendom eftersom det är deras papper som syns,,
Tänk om bilder ägdes av Fiat bara för att min bild har en Fiat somo huvudmotiv,,

Nej, kollaga på du och var lugn;)!

****


Tänk på att kollaget uppstod i den gyllene expressionismen och med Braquee och Picasso som delvis uppfinnare,, de använde tex tidningsmaterial och kartongytor med färg och tex eftersom de till s tora delar inte hade pengar för "bättre" material.
Tänk då om ngn hade krävt sin egendom i ett av Picassos kollage bara för att Picassos bild hade inslag av det och det,,, Nej vet ni vad;)


Jobba på!
Kollage är ett fint visuellt medium att jobba i!

Mvh Niclas,
 
Gatufoten skrev:
Brita Brita Brita *skakar på huvudet*

Du kommer att återfödas som en Instamatic 50, den där som gjordes i England.
Slänga tip årgångar.*nu kom frossbrytningarna*

Fast å andra sidan har du ju en fin bild av snöstorm förstås. ;--) Fin hund menar jag.
Det var inte en "vad-skall-vi-göra-i-kväll-kom-vi-slänger-lite-tidningar-grej". Det var inte så det gick till. Och mer behöver inte sägas om ett traumatiskt minne.
 
Helga, vad ger dig mest?

Om du får ut mer av tidningarna när du gör collage så ska du givetvis göra det. Jag har jobbat mycket med tidningsproduktion och vet vad som driver en att göra en bra tidning. De som har gjort tidningarna vill såklart att du ska få ut mesta möjliga av dessa, även om det inkluderar att du klipper sönder dem. Då har de ju verkligen lyckats att inspirera dig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.