Annons

Akta er för komplett.se

Produkter
(logga in för att koppla)
stef-n skrev:
Det är faktiskt konstigt att Komplett inte har något "larm" för dubbelbeställningar. Morsan beställde en bärbar hårddisk från Zebramedia för något år sedan och lyckades trycka flera gånger på beställ-knappen. Då ringde Zebramedia upp och frågade om det stämde eller om de bara skulle ha en. Problemet löst!

Det är skillnad på ett litet företag och ett stort. Komplett omsatte i januari över 200 miljoner NOK. Nu vet jag inte vad Zebramedia omsätter men jag gissar om de är ett enmansföretag på ett par miljoner per år, isåfall säljer Komplett för det dubbla per dag. När man har en 'liten' omsättning så ser man enkelt att det kommer in en dubbel order, men i stora system så slösas det bara ut packsedlar till lagerkillarna, så förmodligen har 2 olika personer packat hans order och då märks inte sådant här. Själv som liten i näthandeln så hanterar jag runt 40 orders om dagen och det kommer nästan dagligen dubbel/trippel orders från kunder som trycker flera ggr på knappen men jag får för det mesta även ett mail från kunden om att han gjort detta, även om jag raderar alla dubbelorders jag ser, men ibland ligger det ett par andra orders mellan och då ser man det inte alltid på direkten.

Själv köper jag nästan alltid mina datorkomponenter på komplett och aldrig varit några problem leverans dagen efter och utan strul.

"Komplett skulle bara glatt inkasssera administrativa avgifter"

Tro mig dom gör ingen vinst på att ta in adm. avgifter. Hanteringen, värdeminskningen och framför allt badwill är inget man gör biz på för 150kr.

Komplett skyllde också deras brister på att de var så stora. De sa att med över 1000 ordrar om dagen så var det omöjligt för dem att förhindra dubbelbokningar -- Bullshitt

Det här hade inte hänt på en mer seriös datafirma.

Michael om dom inte tjänar nånting.. så hur kan onlineföretag tjäna på att sälja tex CD skivor över nätet? Sen så har jag nu hört från 5 st håll om folk som råkat ut för samma sak från samma företag

efter att ha läst genom den här tråden så tycker jag så här:
Alla butiker gör fel(nästan), frågan är ju hur man åtgärdar felet, det är där som komplett verkar brista i ett par fall.
Vilket kan vara ok, för det kan man rätta till i bedömningen av bedömningen av felet, men det verkar de inte vilja.
Cyberphoto hade 2004 100 mille i omsättning, vilket är i samma storleksordning men nästan alla prisar dem, det handlar inte om storlek utan om prioriteringar och attityd.

Jag har också enbart positiva erfarenheter av Komplett, så för mig låter det lite väl att svartmåla dem så pass som i denna tråd. Att de tydligen inte har en kontrollsystem för dubbelbeställningar är dåligt, men i övrigt har de flesta bevisligen bra erfarenheter.

Som någon skrev så är det nog snarast dubbelklick denna tråd bör varna för. Att folk råkar dubbelklicka på "submit"-knappar är ett klassiskt problem för webbutvecklare, som dock går att undvika med hjälp av lite javascript och så. Testa att dubbelklicka på knappen i 90% av alla gästböcker på nätet så kommer det bli två inlägg. Samma sak har troligen hänt med beställningen på Komplett. Jag tycker utan tvekan att Komplett borde förebygga detta, men det är ändå i grund och botten kunden som utfört misstaget.

Flata

Sånt här händer om och om igen, och handlar det om ett företag med kulor i kassan behöver dom inte bry sig, det är bara att annonsera hårt så får dom fler kunder.
Utan flata svenskar skulle mobilföretaget 3 gått i graven efter alla skriverier och repotage i Plus, men icke sa nicke med reklamTV flyter det på.

Akta er för Komplett.se`s dubbelklicksystem.

är det en bättre överskrift.

Jag menar alvarligt om nu Komplett e så himla stora o seriösa så varför inte göra så att en dubbelbokning inte är möjlig? Om de nu omsatte 200 miljoner så skulle de ju kunna avsätta några tusenlappar på att fixa detta. Men om var 100:e kund blir lurad som jag så är det 10 kunder om dagen enligt Kompletts egna uppgifter om antal ordrar. det skulle betyda att om en kund blir lurad så blir 99 inte och är helt nöjda.

På 100 dagar så är det 1000 personer... 3650 på ett år och vi kommer upp i summor som är ganska stora. På att sälja administrativa avgifter. Sen kanske de tjänar ännu mer på att folk hämtar ut det andra paketet.

"Cyberphoto hade 2004 100 mille i omsättning, vilket är i samma storleksordning men nästan alla prisar dem"

Du läste lite för fort,komplett omsatte strax över 200milj NOK i januari 06, de sålde alltså mer än dubbelt så mycket som cyberphoto gör på ett år under en månad.

Har inte förrens idag hört någon som inte är nöjd med komplett. Men det företag som inte har en missnöjd kund har nog inga kunder alls. Som flera sagt innan det som gör skillnaden är hur man hanterar felen även om det är kunden som gjort fel så får man ibland skita i det och ge kunden rätt iafall just för att slippa få sådana här forumtrådar på nätet med badwill.

Tycker det här är en klassisk, skyll inte på mig tråd.

Trådskaparen gör en dubbelbeställning, får sen hem två orderbekräftelser som han inte läser tillräckligt noga för att upptäcka sin egen dubbelbeställning.
Vilket han dock kräver att Komplett ska göra, som kanske hanterar 500-1000 order om dagen.
När det sedan kommer två paket hämtar han ut det ena och låter det andra ligga kvar på posten.

Posten skickar så småningom tillbaka det andra till Komplett som då givetvis vill ha betalt för sina omkostnader.

Istället för att höra av sig till Komplett(mer än en gång) så hittar han på en teori om dom gjorde det med flit för att tjäna ännu mer pengar.

Lysande affärside , eller hur ?

Skyll dig själv säger jag.

Ps. Konstigt att ingen har spytt gala över Posten oxå det förekommer ju alltid annars. Ds.

Det är lätt hänt hos komplett.se best.sida. Jag
var nära att göra samma misstag när jag beställde skärm. Det stod att jag hade 2 st på
min order ! Som tur var bekräftade jag inte
beställningen utan gick in på nytt och gjorde det rätt.

Hitils har jag bara bra erfarenher av komplett. De har varit väldigt snabba de gånger jag har reklamerat saker.

Det låter som du (Tobias) inte vet om du gjort två ordrar (av misstag). Om du loggar in på Kompletts hemsida ser du alla dina lagda ordrar.

/Pär

Senast ändrad:
Notera att "Notera även att ångerrätten enbart omfattar privatpersoner och ej företag"

Och "Notera att om en produkt testas enligt din felbeskrivning utan att felet du beskrivit kunnat påträffas återsänds produkten till dig mot en avgift på 200kr exkl. moms (250kr inkl. moms) plus fraktkostnader. Därför är det väldigt viktigt att din felbeskrivning är utförlig. "

Och "Tänk på att en produkt som ni vill ångra köpet på ska befinna sig i samma skick som varan gjorde vid ankomst till er. Detta gäller även eventuella manualer, påsar mm. Produkter som inte uppfyller dessa kriterier kommer att returneras till kund mot returfrakt samt hanteringskostnad på 200kr exkl. moms utan undantag. Komponenter som skyddas med en teknisk plombering måste ha en intakt sådan för att ångrat köp ska medges (Detta innebär att t.ex. ett minne eller grafikkort där den antistatiska påsen varit öppnad, inte går att returnera till oss för ångrat köp)
"

Det finns mer, nästan varje typ av händelse finns reglerad.

Tacka vet jag Clas O, där får man lämna igen allt utan tredje gradens förhör och granskning. Därför köper jag allt jag kan där. Fast inte så mycket fotoprylar förstås.

Det är alltid intressant att se hur en leverantör hanterar returer, det är då dess riktiga ansikte visar sig.

Fredrik Hultquist. Jag har inte hört av mig till komplett bara en gång utan snarare massa gånger..

Hela tiden svarar de med att de enda vinnarna är Posten och om jag vill betala Kompletts chefs pböter... Men jag tycker ju att med enkel huvudräkning så är inte bara Posten vinnare utan slutsatsen är att det finns 2 vinnare samt en helförlorare = kunden.

Jag tycker att denna tråden helt klart visar att man absolut bör vara på sin vakt när man beställer från dem. Deras försummelse av service ursäktas inte för att de är ett jätteföretag tycker jag.

Jo men min tanke är givetvis att du hör av dig till dom när du upptäcker att du fått två paket, inte tre veckor senare när du inser att dom vill att du ska betala för icke utlösta paket som måste skickas tillbaka.

Sådana här problem löser sig nästan alltid om man själv tar tag i det med en gång och konfronterar säljaren med en normal vänlig inställning.

Att låta lämna ett paket på posten gör ju inte saken bättre för din del direkt.

Dessutom så är det ju ändå så att det är du som gjort felet att beställa två gånger, inte dom som inte upptäckte det.

Men det är fortfarande så att det är DU som gjort den dubbel beställning, Komplett har endast följt sina rutiner. Må hända att man kan tycka att de är lite osmidiga, men det finns ingen som tvingar dem att bjuda på kostnaderna som de haft. Portot går till posten och expeditionsavgifter går till kostnader för hanteringen av ärendet, jag tror inte det de har några jätte marginaler på dessa avgifter, utan det är snarare en själkostnadsavgift.

Får man fråga varför du valde komplett över huvudtaget?

Det vanligaste svaret brukar vara att de var billigast. Billigast = små marginaler och kostnader för felbeställningar finns inte med i produktkalkylen. Extrahantering måste alltså tas ut som separat avgift. En bil handlare som har 30-50% marginal kan ju bjussa mycket mera på sevice eftersom den kostnaden är inräknad i produktpriset. Komplett som kanske har 5-10% marginal på produkter som kostar mindre än 1000kr har inte så mycket offa till service, såld vara blir snabbt en förlust.

Fredrik Hultquist... Det första jag gjorde när jag upptäckte de dubbla paketen var att maila dem. Jag fråga dem om de skickat med den extra hårddisken som en extra Julklapp (det var vid juletid det skedde) samt att jag inte beställt fler ex än den jag betalt för.

Jag fick inget mail tillbaka från dem, de påstår dock att de skickat en kopia om deras villkor vid beställning. Jag har förgäves försökt att leta upp detta brev men har inte hittat det. Jag hade nog plockat ut den andra hårddisken om jag vetat att jag skulle få betala för återfrakt och deras administrativa avgift.

Per Carlin... Jag vill veta hur man garanterat kan vet att det är jag som gjort 2 beställningar? Allt jag vet är att jag beställde 1 hårddisk.. vad är det som säger att felet inte ligger hos dem? Har datorer aldrig haft fel?

Om det nu är så att det är jag som har fel... Då har uppenbarligen många andra gjort samma fel. Anledningen till att så många gör samma fel hos just komplett måste ju vara för att deras system inte är "komplett". Om ett företag nu omsätter 200miljoner i månaden så borde de ju kunna tänka, ojdå här skedde ju en öppenbar miss, vi skulle tex kunna dela på kostnaderna.. få rabatt på nästa beställning eller bara slopa administrativa avgiften. Det enda erbjudande jag fått från komplett är att jag kan betala hans parkeringsböter.

Anledningen till att jag beställde från komplott var för att. Jag behövde en speciell hårddisk och bad min datorkunnigare kompis fixa specifikationerna. Han skicka istället en länk och sa att detta är den du skall ha. För att göra saken enkel så beställde jag från länken han skickat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar