Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Akta er för komplett.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag får nog hålla med dem som inte anser att Komplett gjort något fel. När det dessutom visar sig att det gått 7 minuter mellan beställningarna och med ändrade uppgifter är det inget att snacka om anser jag.

Tycker också att det är lite konstigt att påstå att det är för mycket begärt att den som själv beställt grejer kollar de 2 orderbekräftelser som kommer, men att Komplett minsann borde dubbelkolla allting för att det inte ska bli fel.

Man kan få ett ordermail som man måste bekräfta (trycka på länk) för att beställningen ska komma in i systemet.

elohim skrev:
Man kan få ett ordermail som man måste bekräfta (trycka på länk) för att beställningen ska komma in i systemet.

Verkar vettigt, man kan kanske ska bekraefta ordern tvaa ggr innan man faar den bestaelld..Klart detta gaar att ordna om viljan finns..

brasse Bosse skrev:
Verkar vettigt, man kan kanske ska bekraefta ordern tvaa ggr innan man faar den bestaelld..Klart detta gaar att ordna om viljan finns..
¨

Ja det går att ordna, men kommer nog snarare leda till irritation än något annat. Att behöva bekräfta beställningen två gånger kommer heller inte att göra något mot eventuella felbeställningar.

Mail med godkännande går inte heller då personer med felaktiga e-postadresser, hårda spamfilter eller sporadisk mailkontroll skulle bli lidande.

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Sebastian Komplett.se skrev:
¨

Ja det går att ordna, men kommer nog snarare leda till irritation än något annat. Att behöva bekräfta beställningen två gånger kommer heller inte att göra något mot eventuella felbeställningar.

Mail med godkännande går inte heller då personer med felaktiga e-postadresser, hårda spamfilter eller sporadisk mailkontroll skulle bli lidande.

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Ja men daa aer det bara att bemoeta de som ev.goer fel lite baettre och ordna saa de inte blir sura... Vare sig de har gjort fel eller inte
och inte snacka om att betala chefens p-boeter... Antingen vill man eller saa vill man inte...Jag menar att den haer traaden visar att ni har haft flera irriterade kunder..Naagra blir nog skraemnda som laeser den, andra inte...

wico skrev:
Då var det ganska klart att det var kunden som klantat sig.

7 minuter mellan de båda beställningarna och den första mot PF och den andra mot kontokort. Känns som kunden kanske tyckte det var billigare att slippa PF avgiften och gjorde en ny order mot kortbetalning istället.

Om det vore så så skulle det vara betydligt smidigare att dra iväg ett email eller slå en signal och annulera ordern istf att vänta på att den skall dyka upp och sedan bråka.

Jag har inte sett deras ordersystem men i vissa andra system så är man inte helt säker på när ordern går iväg. Man kan vilja få mer information, om t.ex. fraktkostnader eller olika avgifter för oliga betalningssätt, och hoppas att den kommer senare och helt plötsligt så har man lagt en order. Är man då inte uppmärksam utan tror att man ännu inte lagt ordern utan istället går tillbaka för att ändra något, t.ex, betalningssätt från pf till VISA, för att sedan lägga ordern så kan man lätt ha skapat flera olika order.

Och återigen, jag har inte sett Komplett.ses ordersystem så jag kan inte uttala mig om det men det finns gott om dåligt designade system där det finns enorma möjligheter att göra fel utan att man är medveten om det.

wico skrev:
Ett datorsystem byter inte betalsätt om man dubbelklickar (7minuter mellan klickan isåfall)

Dubbelklicket var bara ett exempel på en sak som kan gå fel. Det behöver inte betyda att det var just det som hände i det här fallet.

Gjorde en sån där dubbelbeställning av misstag för nåt år sedan (det var från Jotex eller nåt sånt)
Dom ringde upp och frågade om jag verkligen skulle ha 2 exakt likadana gardiner och om jag ville det, om jag ville ha dom i samma paket.

Jag visste att jag hade tryckt 2 gånger men eftersom jag fick nåt felmeddelande första gången så trodde jag inte den gick iväg...men jag hade blivit snorsur om jag hade fått betala administrativ avgift för en sån grej.

Orkade inte läsa de två sissta sidorna.

Jag jobbar som utvecklare dock ej med nätet men folk har en tendens att dubbelklicka på alla knappar (undrar om de gördet när de åker hiss med)

Det är alltid utvecklarens fel.
Jag har fått hur många blåsningar som helst för dubbla registreringar som genererar badwill och mer jobb som bara kostar pengar.

Måste bara berätta att det kan gå åt andra hållet med, i höstas så beställde jag och en polare vars en dator från Dell jag fick bekräftelse omgående på bägge maskinerna men bara en kom.
När jag ringde och frågade var den andra blivit av så sa de bara den ordern ströks för de trodde det var fel men det var inga problem att aktivera den igen.

Jag fick ingen fråga om det var rätt eller fel debara togbort den. (Trots att det var två olika maskiner).

Vill bara klar göra att jag är nöjd med Dells hantering av det.

Tack för ordet

Nu har jag plöjtigenom alla inläggen.

Vidhåller vad jag skrev innan tidsloggen visar tycker jag att användaren gått bakåt och ändrat i sin beställning. Tillåter systemet det så är det ett systemfel och inte användarfel. Ps vad säger kundkogen hur många lades iden 1 eller 2st. Där har komplett sitt bevis om det är kunden som plockat två eller de processat en korg två gåger.

Två paket är alldrig försvarbart om inte volymen/vikten kräver det. Två paket för två hårddiskar beställda inom en timme tycker jag är mycket dåligt.

Carlos

Hej igen,

vårt system tillåter inte att man "backar" efter slutförd order. Kundvagnen töms även helt på innehåll. För att lägga en dubbelorder krävs alltså att man på nytt lägger varan i kundvagnen och går genom hela orderprocessen.

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Jag tycker att ärendet är utrett. Tycker att komplett har agerat enligt gällande bestämmelser. Precis som Komplett (Sebastian) säger, så är det svårt att rent logistiskt kunna se två separata ordrar om man hanterar +1000 ordrar per dag. Jag antar att alla ordrar som läggs hamnar i en orderkö, varpå ordermottagarna plockar ur kön och allokerar upp beställda varor från lagorsaldot. Därpå genereras en plocklista som lagerplockarna får.

Ex. Jag råkar lägga en dubbelorder med 5 minuters mellanrum. Första ordern får nr 210, nästa får nummer 213. Dessa läggs i orderkön, med två andra ordrar i mellan. Orderbokare 1 tar order 210 och allokerar från lagerplats och skickar plocklista till orderplockare 1. Han i sin tur plockar ordern, och gör klart denna för utlastning. Orderbokare 4 plockar sin nästa order, vilket råkar vara order 213. Allokerar upp från lagerplats och skickar plocklista till orderplockare 2, som gör det han blir tillsagd och plockar order 213 och lämnar vid utlastning.

Hanterar man så stora ordervolymer som t.ex. komplett, så måste ett system vara uppbyggt så.
Två olika ordrar - två olika flöden, sett ur en logistisk synpunkt så är detta sätt det mest realistiska.

Kunden får två orderbekräftelser på sina ordrar. Än en gång så fungerar systemet som det skall. Att sedan kunden inte observerar att det rör sig om två ordrar, utan förutsätter att det är komplett som gjort fel, är kundens fel.

...och Nej, jag jobbar inte på komplett, men är utbildad i, och förstår logistik.

Håller helt och fast med jeppe.Man bör inte svartmåla en butik för sitt eget misstag.Jag har själv handlat +20 ggr på komplett utan något problem.Däremot så är det dåligt att man får ett negativt bemötande från kundtjänst,om man själv är korrekt i sitt sätt.

Jeppe skrev:
Ex. Jag råkar lägga en dubbelorder med 5 minuters mellanrum. Första ordern får nr 210, nästa får nummer 213. Dessa läggs i orderkön, med två andra ordrar i mellan. Orderbokare 1 tar order 210 och allokerar från lagerplats och skickar plocklista till orderplockare 1. Han i sin tur plockar ordern, och gör klart denna för utlastning. Orderbokare 4 plockar sin nästa order, vilket råkar vara order 213. Allokerar upp från lagerplats och skickar plocklista till orderplockare 2, som gör det han blir tillsagd och plockar order 213 och lämnar vid utlastning.

Hanterar man så stora ordervolymer som t.ex. komplett, så måste ett system vara uppbyggt så.
Två olika ordrar - två olika flöden, sett ur en logistisk synpunkt så är detta sätt det mest realistiska.
Nej, det MÅSTE inte vara uppbyggt så, till och med landsting, kommuner och arbetsförmedlingar har insett att man kan minska risker och öka service genom att faktiskt se till kunden istället för numret.
Det man kan göra är att knyta kunder och/eller adresser/postnummer till en viss person, dvs. om jag beställer saker så är det samma person(er) tar hand om mina ordrar, detta gör att man alltid har samma person(er) att vända sig till. Det kan ge en viss snedbelastning ibland, men har man många kunder blir det osannolikt.

Ska vi blanda in Landsting, Kommuner och AF i detta så ska vi nog släppa logistiken. För det går inte att nämna i samma mening.

Men okej.. vi knyter en kund till en vidd orderbokare/plockare. Låt oss ponera att det finns 20 orderbokare på komplett.. Med 1000 ordrar om dagen handhar således varje orderbokare 50 kunder per dag. Men så kan man inte räkna, eftersom komplett förmodligen har många nya kunder och var skall dessa i så fall placeras?

Ett sådant system kräver ganska stora resurser, vilket kan existera i t.ex. kommun och landsting, eftersom de inte är vinstdrivande. Men vill man hålla låga priser och ha en hög servicegrad, så måste det logistiska flödet vara optimerat.

Kvarstår dock att kunden i detta fall inte observerat sin dubbelbokning. Hur detta kan vara kompletts fel kan jag inte se.

Då ärendet är utrett och alla frågor besvarade, så föreslår jag att MOD stänger tråden.

Det är inget konstigt med att skicka "samma" order två gånger med några minuters mellanrum. Det är nog till och med vanligt när företag handlar. Där jag jobbar nu har vi ett datorbaserat automatiskt inköpssystem som är ihoplänkat med orderhanteringen på de företag vi handlar ifrån. Behöver jag (eller någon annan, vi är några hundra som har tillgång till ordersystemet) något går jag in på företagets site och beställer vad jag vill ha, fakturor osv hanteras sedan elektroniskt.
Gissningsvis går det dagligen ut något hundratal beställningar från oss till en del av dessa företag och allt beställs till samma adress, det enda som skiljer är referensnumret.
"Dubletterbeställningar" är nog rätt vanliga på vissa standardprodukter som vi ofta använder.

Så jag tycker också det låter som om Komplett har ungefär samma rutiner som alla andra stora postorderföretag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar