ANNONS
Annons

Ai, Ai-S?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkjo

Aktiv medlem
Hej. Två frågor för samma pris som en:

(1) Hur ser jag skillnad rent fysiskt på om en glugg är Ai eller Ai-S? (Vi kan hålla oss till Nikons originalgluggar om det blir för svårt annars.)

(2) Vilket är bättre (för en godtycklig definition av "bättre") på en helmanuell kamera av lite äldre modell? (Jag har en Nikon FM.)

mkjo skrev:
Hej. Två frågor för samma pris som en:

(1) Hur ser jag skillnad rent fysiskt på om en glugg är Ai eller Ai-S? (Vi kan hålla oss till Nikons originalgluggar om det blir för svårt annars.)

Minsta bländare på en Ais glugg är orange.

(2) Vilket är bättre (för en godtycklig definition av "bättre") på en helmanuell kamera av lite äldre modell? (Jag har en Nikon FM.)

Det spelar ingen större roll eftersom de enda kameror som använder den informationen är: FA/FG/2020(F-501)/2000(F-301).

Mer kul info om nikkor-gluggar hittar du här:

http://www.cameraquest.com/aidaiais.htm

M

Enklast ser man att det är Ais genom att minsta bländaren är orange på den lilla bländarskalan.

Säkrast är att kolla serienummer här.

Ai och Ais har exakt samma optiska konstruktion utom i fallet 28/2.8 där Ais är bättre. Ai har ofta något trögare fokusering vilket är bra för känslan men mindre bra om man måste fokusera snabbt.

Ai är nästan alltid billigare så ofta är valet enkelt.

AI-S är viktigt om man vill kunna chipstrimma objektivet. Utan AI-S så har bländarpinnen en icke-linjär gång och det är inte så bra om bländaren skall styras från huset.

Det är svårt att hitta reservdelar till ai-objektiv. Reservdelar till Ais-optik finns ofta att beställa från Nikon.

Egentligen är ju nästan allt sagt redan.
Mina erfarenheter är, att dom äldre Ai objektiven ibland har bättre antireflexbehandlig och är lite mindre motljuskänslig. Däremot har skärpeinställningen hos Ai-S gjorts mycket brantare och därmed snabbare och mer lättarbetat.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar