Annons

Agressiv reklam från SONY!

Produkter
(logga in för att koppla)
Btw, verkar som om Sonys annons kanske är ett svar på Canons IS-annons:
http://www.pbase.com/abundant108/image/73353097.jpg

Problemet med Canons teoretiska resonemang om fördelarna med IS är dock att oberoende tester klassar Nikons och Sonys stabilisering som bäst (annan tråd, sök i VS-forumet).

Intressant dock att Canon t.o.m. spekulerar om vad som krävs för att Sony ("a maker with body-based image stabilization") ska kunna släppa en full-frame kamera. Det har ju bara varit ett rykte i Sony-communityt men man blir ju nyfiken på vad Canon snappat upp :)

Förhoppningsvis så kanske IS kommer med budjet kit objektiven från Canon i framtiden. Tror att det är bara en tidsfråga...

När jag var i usa några månader så märkte jag att det var ganska vanligt med sådan reklam, där man nedgör andra producenter. Till exempels:

'Den här Toyotan drar 20 procent mindre än den här Chryslern. Köp den för bara 399 $/månad.'

Sony använder bara samma metod. Låter dock inte så bra i en svensks, eller en dansks, öron. Sen kan man tycka om kameran vad man vill, men aldrig skulle jag köpa den för det...

/Thorsten

wsaar skrev:
Nu är det du som är den tyckande herren.(...)

Det kanske lät spetsigare an avsett...
Självklart "tycker" jag (också) i frågan, men tyckandet baseras på en viss praktisk insikt i vad man brukar bedöma som riskfritt vs riskfyllt att skriva i annonstext. Jag motiverande mitt tyckande också.

Givetvis krävs det fällande dom i marknadsdomstolen för att "veta", men jag bedömer att Sony i Sverige inte skulle kopiera den annonsen just för att inte komma i svartzonen eller alltför nära. Jag har svårt att tro att den kommer anorstädes i Europa heller.

Men det har jag ju redan tyckt:)

wsaar skrev:

Det är ett betydligt större problem för marknadsledare som uppmärksammar nya aktörer än tvärtom. Alla som köper Sony vet redan att Canon och Nikon är alternativ på digitalkameramarknaden, men alla som funderar på att köpa Canon eller Nikon vet inte att Sony också är ett alternativ eller vilka fördelar Sonys kameror har.

Kan vara så, men det kan också vara en fråga om lokalt marknadsledarskap och trigga uppmärksamhet hos kundämnen utan kunskap/vetskap om alternativen. Man uppnår förmodligen snarare en "vi-känsla" och förstärker känslan att ha valt rätt än att man vinner nya proselyter med sådana här annonser.

Det är också en förklaring till att man sällan ser jämförande reklam även om seriös sådan kan vara till gagn för kunden.

wsaar skrev:
Problemet med Canons teoretiska resonemang om fördelarna med IS är dock att oberoende tester klassar Nikons och Sonys stabilisering som bäst (annan tråd, sök i VS-forumet).
Med tanke på att DET testet verkar ganska oseriöst (åtminstone om man skall tro beskrivningen på dpreview) så är det knappast "problemet".

Däremot är det väl i så fall snarare ett problem att det mig veterligen inte finns några tester som stödjer Canons tes heller.

Om Sonys annons är ett svar på Canons så kan man väl säga att det står 1-1 i smutskastning men Sonys var i alla fall betydligt slagkraftigare tycker jag.

...och jag väntar fortfarande på svar angående vad som var överdrivet i min recension om A100.

Men det är klart.. Typiskt svenskt att spotta ur sig saker utan att ha en underliggande konstruktiv kritik. Fast det är egentligen inget som behöver diskuteras. Jag bara ger min syn på saken...Alla behöver inte hålla med... Men när man gnäller utan konstruktiv kritik..så blir det just bara gnäll.

Jeppe skrev:
...och jag väntar fortfarande på svar angående vad som var överdrivet i min recension om A100.

Men det är klart.. Typiskt svenskt att spotta ur sig saker utan att ha en underliggande konstruktiv kritik. Fast det är egentligen inget som behöver diskuteras. Jag bara ger min syn på saken...Alla behöver inte hålla med... Men när man gnäller utan konstruktiv kritik..så blir det just bara gnäll.
Nedanstående ska läsas med dalmål ringandes i öronen:

Nu låter du lite väl "gnällig" och generaliserande tycker jag. ;o) Förresten så uppfattar inte jag dina recensioner eller omdömen som partiska, snarare tvärtom, åtminstone i de frågor jag belamrat dig med lite då och då. Fast den senaste har du inte behagat svara på minsann. Hmmfff! :eek:)

Anders Svensson skrev:
Herrarna som TYCKER om vad man får eller inte får säga får naturligtvis TYCKA vad de vill om Sonys reklam (och om kameran - inget större fel på den).

Det är däremot alldeles klart att en sådan annons skulle inte vara tillåten i t ex Sverige. Problemet ligger inte i att man påtalar att bildstabiliseringen är i kameran och därför är tillgänglig hela tiden, utan att man påstår att det innebär att man inte får skarpa bilder med en C eller N. Däri ligger (marknadsförings)lögnen. Sakligt sett garanterar inte BS skarpa bilder lika lite som avsaknaden av den utesluter en skarp bild. Man jämför helt enkelt inte kamerorna i annonsen - det hade varit tillåtet - utan man spekulerar i ett ovisst bildresultat som följd av en egenskap som kamerasystemen har implementerat olika. Att sedan lägga till litet "statistisk retorik" retar alltid vän av ordning - att hundra procent av 18 är totalt färre än 20 procent av hundra tänker inte alla på. Komparativ reklam är omstritt, kanske något mer här än där, kan man säga.

Reklamnissar brukar också dra sig för att nämna konkurrenter - det finns alltid risken att konsumenterna uppfattar annonsen som att C eller N måste ha andra fördelar och därmed blir intressanta alternativ. Det är nog av det skälet att man går så hårt fram, med X-en och med påståendet. Jag tycker det hela luktar viss desperation.

En skarpsint analys som sammanfattar det hela bra, tycker jag. Jag gissar dock att annonsen kommer visa sig vara tillåten i USA. Där är det som det nämns ovan betydligt vanligare med reklam som direkt "nedvärderar" konkurenter.

Jeppe skrev:
Sedan tycker jag knappast att jag fick ett utbrott, mer en reaktion på att Sony inte kan säga något positivt om kameran utan att hacka på konkurrenterna.

Clear pictures, Anytime, Anywhere, Any lens.

Det buskapet kan ju inte vara så svårt att missa?

Anders Svensson skrev:
Herrarna som TYCKER om vad man får eller inte får säga får naturligtvis TYCKA vad de vill om Sonys reklam (och om kameran - inget större fel på den).

Det är däremot alldeles klart att en sådan annons skulle inte vara tillåten i t ex Sverige.

Enligt Marknadsföringslagen:
Jämförande reklam
"En säljare får i sin reklam peka ut en annan säljares produkter om jämförelsen inte är vilseledande eller medför förväxling mellan produkterna."

Alltså är det inte alls så solklart att annonsen inte skulle få publiceras i Sverige. Det är om man kan visa att jämförelsen är vilseledande som annonsen blir olaglig. Vad som är vilseledande, det beror på vem man frågar. Frågar man Canon, så skulle de gärna säga att det är vilseledande att säga att Canon kan erbjuda stabilisering endast i 20 % av objektiv, mot Sonys 100%, när det i antal räknat blir ungefär lika många objektiv-kamera kombinationer som kan stabiliseras hos båda.

Frågar man Sony så säger de naturlitvis att de bara har sagt sanningen: "Vi överdriver inte i reklamen, vi kan faktiskt erbjuda stabilisering till alla objektiv som fungerar med denna kamera, hur många procent av objetiv-kamera kombinationer erbjuder ni med stabilisering, Canon?"

Återstår för Canon att pröva det rättsligt, om reklamen kommer till Sverige alltså. Och om Canon är så pigga på det med tanke på vilken publicitet det skulle skapa runt Sonys kameror.

Anders Svensson skrev:
Problemet ligger inte i att man påtalar att bildstabiliseringen är i kameran och därför är tillgänglig hela tiden, utan att man påstår att det innebär att man inte får skarpa bilder med en C eller N.

Det påstår Sony inte, det de säger är att "Dina bilder är otroligt skarpa oavsett vilket objektiv du använder. Och det är något som Canon och Nikon inte kan säga." Med detta refererar Sony bl.a. till Canons egna reklam där Canon säger att "image stabilized EF lenses have IS built in, creating easier to compose, easier to focus, clearer shots".

Canon har alltså själv påstått att bilder tagna med bildstabilisering blir skarpare. Dessutom påstod Canon att bilderna blev lättare att komponera och enklare att fokusera, men eftersom detta endast gäller om bildstabiliseringen finns i objektivet, kunde Sony inte påstå även detta ( då de enbart har stabilisering i kameran). De nöjde sig med Canons påstoende att bilden blir skarpare med bildstabilsering.

Så skulle Canon dra Sony inför (amerikanskt?) marknadsdomstol, så skulle Sony rimligtvis inte få några som helst svårigheter att bevisa att Canon inte kan påstå att du kan få dessa "skarpare bilder" med alla objektiv, eftersom Canon har ju själv påstått att "skarpare bilder" gäller just om man har bildstabilsering och det har Canon inte alls i sina hus och endast i ett vissa objektiv...

Jeppe skrev:
Jag tycker endast proportionerna på det som togs upp är överdrivna, jämfört med t.ex. hur frågorna behandlades hos DPreview eller Imaging-resources recensioner. Ken Rockwell kommer ju också sällan med objektivt osanna påståenden i sina artiklar, men det krävs ett lite speciellt perspektiv för att ge Nikon D70s 1/500 blixtsynk den betydelse som han gör.

Jag uppfattar liknande tendenser från perspektiven i dina texter som känns färgade av erfarenheterna med din överexponerande, lågmegapixliga storsensorkamera (som dessutom ligger i en helt annan prisklass än modellerna som släppts den senaste tiden). Det var ju särskilt tydligt i din brusjämförelse med Pentax K10D och exponeringsjämförelsen med Alfan, märks också i den här diskussionen där den kameran är den enda Canon som kanske, möjligen, presterar lika bra brus på ISO 1000+ som Sony på ISO 400 (gäller även om endast jämför färgbrus som Alfan är riktigt dålig på... tvivlare kan se DPReviews mer kontrollerade tester).

Senast ändrad:
Tack för kritiken Will. Jag skrev redan när jag jämförde att det var missvisande att jämföra med min inte-så-lågmegapixliga-storsensor-kamera-i-helt-annan-prisklass.

När det gäller Dpreview, så konstaterade väl Phil oxå det faktum att bruset (både i grå och svart låg klart högre än 30D redan från ISO400? Jag upplevde bruset vid ISO400 som alldeles för kraftigt (utan att göra jämförelse med någon annan kamera, se min recension, inte blogg). Kollade på Dpreview och fick bekräftat vad jag redan trodde, att kameran brusar mer än vad jag är van vid att se.
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra100/page20.asp
Kolla bruset i luminicens-kanalen ISO800 på A100 ger samma brus som 30D gör på ISO2000 om jag tolkar diagrammet rätt. Vid ISO400 är det mindre skillnad jmfrt med 30D, men skillnad. Det var väl det jag reagerade på.

Exponeringen hos A100 har även Phil anmärkt på och mitt test (även om vi kom fram till att någonstans mitt i mellan är den korrekta exponeringen) visade att bruset förstärks eftersom kameran tar in för lite ljus. I fallet med min gamla överexponerande-8-megapixel-kamera så tillför man i varje fall inget brus om man är tvungen att korrigera ner exponeringen, vilket då inte är fallet med A100. Men jag förstår dina synpunkter. D

u har ju en A100 och är förmodligen jättenöjd. Klart du ska försvara ditt märke. Jag har kanske ett oförtjänt rykte om att vara Canon-bias. Men det beror väl till stor del på min kännedom om Canon-systemet och även om jag har testat ett flertal olika märken och försöker att ge en objektiv syn, så spelar naturligtvis min långa erfarenhet med Canon in. Fast jag gillar bildstabiliseringen i både Pentax och Sony. Läser du min recension av A100 ordentligt så tror jag nog att du kan läsa att jag gillade kameran, men att den har vissa brister, precis som alla kameror. Jag begär inte att alla ska gilla mina recensioner eller hålla med, det är mer tänkt som ett hands-on test snarare, än ett fullblodigt hard-core kameratest i 100%.

Lite off-topic men eftersom här råder fullt krig mellan Sony och Canon/Nikon.

Jag förstår inte riktigt det här med att totalt klanka ner på Sony bara för att dom är bland världens största teknikmärke som tillverkar all typ av teknik och nu systemkameror.. Folk verkar tro att dom tar folk som gör tv-apparater och mp3spelare och säger till dom att "Titta på dom här minoltakamerorna och gör en som är lite bättre".. (det säger jag för att det är så många som säger att det är en dålig/halvdålig kamera pga brus) Men varje gång man läser en "riktig" recension i de stora fototidningarna så står det alltid att ett helt gäng från minolta har varit med att ta fram kameran. Jag kan hålla med om att när det står "Sony" på en systemkamera så känns det lite smått opersonligt eftersom det är ett så stort och vanligt märke.. men att nästan propagera och önska att dom ska bli stämda pga ett reklamblad i USA.. Vad är det för larv?

Jeppe skrev:
När det gäller Dpreview, så konstaterade väl Phil oxå det faktum att bruset (både i grå och svart låg klart högre än 30D redan från ISO400?
Han jämförde bruset mellan ISO400 på båda kamerorna, inte mellan ISO400 på Sonyn och ISO1250 på Canonen som du gjorde i början av den här tråden. Dessutom konstaterade han på de nivåerna att "noise levels while higher are still so low as not to be noticeable".

I fallet med min gamla överexponerande-8-megapixel-kamera så tillför man i varje fall inget brus om man är tvungen att korrigera ner exponeringen, vilket då inte är fallet med A100.
Jag har flera synpunkter på det. 1) En kamera som exponerar konservativt behöver inte heller köras på så hög ISO, vilket även ditt exponeringstest visade där Sonyn hade onödigt kort slutartid jämfört med Canon. 2) De ljusaste delarna av en bild är ofta de viktigaste (det finns en anledning till varför många sitter och bränner bort ljuspunkter som kan dra uppmärksamhet från huvudmotivet i bilder) så utbränning är minst lika illa som brusförstärkande mörka partier 3) Phil visar att Sonyn har ett verkligt problem med underexponering i speciella situationer, men som någon som kommer från Nikon kan jag inte dela dina Canonintryck av exponeringen som helhet, det har helt enkelt inte stört mig överlag.

Jag erkänner för övrigt gladligen att jag också har ett subjektivt perspektiv på saken. Jag valde trots allt, vetandes Alfans brister, att byta från Nikonsystemet till Sony. Om jag värderat brus mest av allt kanske jag skulle kört Canon sedan länge (även om Nikon nog gick om på det området med sin D80). De flesta förväntar sig nog dock att en vanlig forumdeltagare är subjektiv, men det kan vara bra att komma ihåg att även auktoriteter som forumvärdar med egen blogg och recensioner på framsidan har dessa perspektiv på saker och ting.

Det finns förstås också en fördel med att recensenter tar i ordentligt när de kritiserar Sonyn: det prioriterar förhoppningsvis upp åtgärdandet av bristerna. Din recension var i alla fall bra på ett sätt eftersom den var en av få som klagade på optikpriserna (även om Sonyannonsen i den här tråden gör det ganska klart att Sony räknar med att folk köper tredjepartsoptik... any lens).

Eeros skrev:
Enligt Marknadsföringslagen:
Jämförande reklam
"En säljare får i sin reklam peka ut en annan säljares produkter om jämförelsen inte är vilseledande eller medför förväxling mellan produkterna."

Alltså är det inte alls så solklart att annonsen inte skulle få publiceras i Sverige. Det är om man kan visa att jämförelsen är vilseledande som annonsen blir olaglig. Vad som är vilseledande, det beror på vem man frågar.

Jag skulle snarare tro att det som är verkligt vilseledande är påståendet att Minolta (f'låt, Sony) via det automagiska skakskyddet (i fri översättning) "ger otroligt skarpa och klara bilder, oavsett vilket objektiv som använts". Det uttalandet kanske kan passera i USA men påståendet alltför starkt för att passera här.

Jag tror (åsikt) heller inte att Sony skulle våga (vilja) riskera att åka fast i MD med anledning av att ha påstått att Nikon och Canon (eller tvärtom) erbjuder sämre bildstabilisering eller i mindre omfattning. Canons skitsnacksannons hade inte gått an här heller.

Så vi får inte se den annonsen här, och får vi det blir det nog i en mycket urvattnad variant.

Anders Svensson skrev:
Jag skulle snarare tro att det som är verkligt vilseledande är påståendet att Minolta (f'låt, Sony) via det automagiska skakskyddet (i fri översättning) "ger otroligt skarpa och klara bilder, oavsett vilket objektiv som använts". Det uttalandet kanske kan passera i USA men påståendet alltför starkt för att passera här.
Liknande uttalanden passerar redan i Sverige hela tiden. Panasonic påstår t.ex. att deras antiskak i kompakter ger "inga suddiga bilder", "klarare nattbilder", "skarpare zoombilder" etc. (gå in på Panasonics hemsida och kolla på sidorna om Lumix-serien).

wsaar skrev:
Liknande uttalanden passerar redan i Sverige hela tiden. Panasonic påstår t.ex. att deras antiskak i kompakter ger "inga suddiga bilder", "klarare nattbilder", "skarpare zoombilder" etc. (gå in på Panasonics hemsida och kolla på sidorna om Lumix-serien).

Tycker du att det är OK marknadsföring, då ?

Det är också skillnad på att påstå att bilden blir mindre suddig, klareRE och skarpaRE - jämfört med att påstå att bilden blir "helt fri från sudd, klar och skarp". Det sista åker man dit på på, det första är en relativism. Reklamfolk vet naturligtvis vad de säger och hur de säger det, men det finns en gräns som man inte kan överskrida.

Sakligt sett måste det ju vara alldeles uppenbart att INGET antiskak (var det än sitter) kan garantera skärpa, inte ens med en "anylens". Kan man göra sak av att Sony kan "antiskaka" med alla objektiv, må man ju dessutom kunna framhålla att både Nikon och Canon kan "antiskaka" med alla kamerahus, bara man har rätt objektiv. Det kan inte Sony.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto