Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agiteringen och kornet

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Har sökt men fann inget direkt.

Kan min agitering vid filmframkallningen påverka hur synligt korn jag får på filmen. D.v.s. hur "hårt" jag vänder behållaren eller hur ofta jag vänder?

Framkallaren har jag för mig att den kan påverka kornet. Men kan fixet det också?

Jag använder Calbe R09-framkallare och T-max fix.

Det är så att jag kikat på bilder här på FS från TriX-filmer och vad jag kan se så har dom fått mycket mindre synligt korn än vad jag får. Nu vet jag ju att TriX400 ska ha mer korn än ISO200 filmer. Men jämfört med andras bilder så har jag mycket mer korn.

Därför tänkte jag att det kanske ligger i min agitering =)

Fredrik
 
Om du agiterar hårdare/mer med samma tid får du högre kontrast och grövre korn (överframkallad). Antar att det är en generell regel, men rätta mej någon om jag har fel.

/K
 
Att du upplever dig få grövre korn tror jag mest beror på att du använder en snabbframkallare som Calbe R09 (Rodinal). Den ger skarpare och tydligare korn. Använder man utjämningsframkallare typ D76 m.fl vanliga framkallare, eller finkornsdframkallare av olika typer, får man inte samma tydliga korn. Annars är överexponering, överframkallning och för surt stoppbad (ska vara max 0,7%) det mest kornförstorande. Mera agitering leder till överframkallning och ger då också grövre korn. Men ökar du agtiteringen får du minska framkallningstiden för att få samma kontrast och då ska det inte påverka kornet nämnvärt. Minskar du agtiteringen får du öka tiden för att få samma kontrast, så då ska kornet också bli lika.
 
Hur kan stoppbadet påverka kornet? Framkallningen är ju redan färdig då, och stoppbadet är ju bara ner i dosan och vänder.
 
Som ett exempel så ger U-19 och D-76 produktblad givna framkallningstider vid ca 5 sekunders agitering 2 ggr i minuten, med 30 sek agitering vid start.

Halveras agiteringstiden förlängs framkallningstiden med 10% för samma resultat. Det omvända gäller för ökad agitering. Ökas agiteringen med nämnda framkallare och samma tid så ökar kontrasten samt kornstorleken.

Förutsättningen gäller något sånär exakt temp enl tillverkaren.

Utspädd framkallare (engångs) ger skarpare neg med något grövre korn.

Nu använder du en framkallare som jag inte "kan", men kanske ditt problem ligger här ändå, måhända? Möjligtvis är det något att tänka på om du bryter någon av dessa regler.

/K
 
Hej!
Jag använder både Calbe R09 och D-76, R09 ger ett mycke grövre korn på Tri-X400 och Ilford HP5+. Det här är min erfarenhet och inget vetenskapligt test, men prova en rulle i D-76 1+1 och följ Kodaks föreskrifter om du använder Tri-X, gör lika med R09 så kan du ju jämföra själv och få en egen uppfattning. Det finns trådar här i forumet om om hur folk framkallar och vad de föredrar, kanske kan det vara till någon hjälp,
MVH David.
 
Har sökt men fann inget direkt.

Kan min agitering vid filmframkallningen påverka hur synligt korn jag får på filmen. D.v.s. hur "hårt" jag vänder behållaren eller hur ofta jag vänder?

Framkallaren har jag för mig att den kan påverka kornet. Men kan fixet det också?

Jag använder Calbe R09-framkallare och T-max fix.

Det är så att jag kikat på bilder här på FS från TriX-filmer och vad jag kan se så har dom fått mycket mindre synligt korn än vad jag får. Nu vet jag ju att TriX400 ska ha mer korn än ISO200 filmer. Men jämfört med andras bilder så har jag mycket mer korn.

Därför tänkte jag att det kanske ligger i min agitering =)

Fredrik

Hej!
utöver vad du har fått av andra så kommer dessa kloka ord skrivna på Photax hemsida:
"Korrigering av EI och framkallningstider
Om dina bilder får :
För hög kontrast (nästan bara svart eller vitt, inga fina gråtoner), korta då ner framkallningstiden eller kontrollera din framk.teknik och agitering. (För hög agiterings-frekvens ?)
För låg kontrast (grå-dassiga, utan svarta och vita partier), öka framkallningstiden eller kontrollera din framk.teknik och agitering.
Dålig skugg-teckning ("mosiga" lågdagrar utan teckning), sänk då ExponeringsIndex ("ISO/ASA/DIN-talet") eller kontrollera din framk.teknik och agitering. (För hög agiterings-frekvens ? Hög kontrast och dålig skuggteckning brukar bli resultatet vid framkallning i framkallningsmaskin med konstant agitering.)".
Och själv "agiteringtekniken", den kan du självklart,om du är osäker så finns den här:www.photax.se, skriv "agitering" i sökrutan, vänsterspalt och upp kommer agitering av den trogna Patersondosan.Vilken dosa du använder gör det samma.
 
Bra svar allihopa! Tack så mycket. Jag ska prova köpa en annan framkallare nästa gång och sedan prova lite andra sätt att agitera. Blir fint att prova sig fram.

Synd bara att det tar tid för mig att fylla en rulle med bilder. Man vill ju inte fylla rullen med skitbilder så man tar det lugnare med den analoga kameran. Så man framkallar ju inte film så ofta. Inte jag i alla fall. Ni andra kanske gör det varje vecka?
 
Helt klart beror det grövre kornet på framkallaren, här ett par exempel på Ilford HP5+ framkallad med R09 och xtol 1+1
R09:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1712770&target=

xtol 1+1:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1324289&target=

Jag tycker du skall testa xtol 1+1. Den ger samma fina korn som d76 1+1 men du får ut högre känslighet ur filmen, mao du kan exponera den efter iso 400 utan att tappa lågdagrarna. Xtol är kodaks sista framkallare som de tog fram med sin stab av kemister och kan ses som en modern d76 som funkar bättre, framför allt med nyare filmemulsioner som dagens trix tex. Xtolen har även den fördelen att den ger optimalt resultat med alla filmer såväl tkorn som traditionellt korn.

I xtolens barndom hade den problem med hållbarheten, det brukar kallas xtoldöden i diverse forum, detta är sedan länge fixat, men ryktet lever kvar fortfarande tyvärr.
 
Hur kan stoppbadet påverka kornet? Framkallningen är ju redan färdig då, och stoppbadet är ju bara ner i dosan och vänder.

Är inte kemist, så jag har ingen säker förklaring, men är surheten (koncentrationen) för stor påverkar det kornet. Räcker med 5%-igt stoppbad istället för rekommenderat 0,7% för att få märkbar skillnad. Fast om det syns i små förstoringar är väl tveksamt? Men om man gör "fel" med alla dessa faktorer, överexponerar lite/överframkallar lite/har för surt stoppbad, kan man säkert se klar skillnad även i små bildstorlekar.
 
Helt klart beror det grövre kornet på framkallaren,
..//..
Jag tycker du skall testa xtol 1+1. Den ger samma fina korn som d76 1+1 men du får ut högre känslighet ur filmen, mao du kan exponera den efter iso 400 utan att tappa lågdagrarna. Xtol är kodaks sista framkallare som de tog fram med sin stab av kemister och kan ses som en modern d76 som funkar bättre, framför allt med nyare filmemulsioner som dagens trix tex. Xtolen har även den fördelen att den ger optimalt resultat med alla filmer såväl tkorn som traditionellt korn.
//..

Nice Alf! Ska prova den. Fast det är ju bra att veta att R09 ger grövre korn om man någon gång vill vara konstnärligt och skapa såna bilder med grövre korn.
 
Senast ändrad:
Hoppas det är ok att låna tråden lite.

Jag har börjat framkalla min svartvita film själv och blir lite konfunderad kring just kornet och agitering. Alla andra saker lika (framkallare,temp,tid) ger ökad agitering ökad kontrast och kornighet?

Kan jag använda både tiden och agiteringen till att bestämma kontrast och kornighet. Jag är ute efter ett jämt resultat som ser likadant ut varje gång.

Låt säga att jag kör Trix400,T-max 6 minuter vid 20 grader och tycker negativen blir lite platta. Räcker det att öka agiteringen och behålla tiden för att öka kontrasten? Och med ökad kontrast kommer ökad kornighet? Blir det samma resultat som om jag behåller agiteringen men ökar tiden?

Hoppas någon med lite mer kunskap kan fylla mina bildningsluckor.

Mvh
 
Mitt tips är att köra samma agiteringsmönster (5s var 30e sek eller 10s var minut t.ex.) och variera tiden endast. Lättare att pröva vad olika tider ger för resultat om du inte ändrar andra faktorer samtidigt.
 
Agiteringsmönstret påverkar inte kornigheten, men om man agiterar för mycket blir framkallningen ojämn, mer framkallat i kanterna av filmen. Ett par tre vändningar varje halvminut är väl beprövat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.