Annons

Agfa Isolette

Produkter
(logga in för att koppla)

RobinSundin

Aktiv medlem
hej...jag gick igenom lite saker på min mormors vind och hittade denna gamla kamera som är en Agfa Isolette. Och nu undrar jag om någon här på fotosidan vet vad det ska vara för film i en sådan här? filmen är lixom mer avlång än en vanlig film. Tack på förhand.

Edit: Bilden som var bifogad försvann
 
Är negativformatet avlångt på längden är det nog 6x9cm och är det avlångt på hojden är det 6x4,5cm. Båda är dock samma film : 120-film i spole.
 
Hej!
Om den inte skiljer sig alltför mycket från min Agfa Isolett II så är negativformatet 6x6 och det är vanlig 120-film. Jag har tagit en del bilder med min och de blir förvånansvärt skarpa. Dock bör man tänka på hur ljuset faller eftersom linsen gärna ger lite ljusreflexer. Ta en rulle i medljus så skall du se att det blir bra. Det är dessutom lite kul med en sådan kamera där man får ställa in allting, tid bländare och avstånd. Lycka till.
 
Agfa Isolette tar 120-film för kvadratiskt format, d v s 6x6. Finns med lite olika kombinationer av slutare och objektiv. Du kan få bilder med mycket fin skärpa också med de enklare objektiven Agnar och Apotar! (Icke kopplad) avståndsmätare finns tyvärr endast på Isolette III.
 
Jag köpte en Agfa Isolette II för bara ett par veckor sedan. Jag köpte 120-film och provfotograferade. Jag hämtade bilderna igår men de var lite ljusskadade i kanterna. Antingen läcker den in ljus eller så var rullen dåligt uppspolad, den var lite löst uppspolad när jag tog ut filmrullen. Det var kul att fotografera med den i alla fall. Jag hittade en bruksanvisning till den som jag sparade. Jag skall se om jag inte hittar länken igen, jag återkommer.
 
Oj va alla e snabba då;P hehe...tack för jätte bra svart...det är en Isoletta II jag har så jag ska köpa en 120-film och prova. Tack för hjälpen!
 
Agfa Isolette är en kul och praktisk kamera, dessutom platt med rundade kanter när den är hopfälld. Går ner i fickan. Trodde först det var någon specialvariant av Isolette eller med liknande namn när du pratade om avlång film. Har själv en Isolette III med Apotar som jag fotar med ibland. Bild här! Tyvärr ingen kopplad avståndsmätare men mätare dock. Finns andra modeller som har både kopplad avståndsmätare och exponeringsmätare. Solinar-optiken är nog bäst men Apotar är helt ok. Bälgen (blir gärna hål) och gängfettet (stelnar och gör det svårt att skruva avståndssnäckan) brukar vara problem med Isoletter. Har själv lite problem med trög snäcka på min.
 
Håller med Nils om Agfas bälgar och fett. Jag har flera Agfa Record (6x9) och varenda en hade småhål i bälgens ytterkanter, och ett par av dem hade helt fastbeckad fokusgänga.

På den bästa av kamerorna bytte jag bälg. Jurgen Kreckel tillverkar nya bälgar för både Agfa Isolette och Record. http://www.certo6.com

Annars kan man försöka täppa igen småhålen med svart nagellack i flera skikt.
 
RobinSundin skrev:
hej...jag gick igenom lite saker på min mormors vind och hittade denna gamla kamera som är en Agfa Isolette. Och nu undrar jag om någon här på fotosidan vet vad det ska vara för film i en sådan här? filmen är lixom mer avlång än en vanlig film. Tack på förhand.

Edit: Bilden som var bifogad försvann




Ursäkta "inlägget!"
Har inget att tillföra i ämnet.
Njuter bara av att "lyssna" på diskussionen! :)
Mvh Bengan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.