Annons

Agfa Isola slutarproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

acrylamid

Aktiv medlem
Hej.
Jag fick en Agfa Isola av en kompis som hade några gamla kameror i en låda. Nu tror jag tyvärr inte denna fina kamera fungerar, eller så gör jag fel.

När jag öppnar kameran, och den inställd på B (bulb) och vrider ett varv på ratten som matar fram filmen så kan jag trycka ned slutarknappen (Annars är den låst). Däremot så öppnar sig inte slutaren, vilken den väl borde göra så länge jag har knappen intryckt? Eller tänker jag fel?

Om jag inte tänker fel, vad kan man tänkas behöva pilla på?
 
Hej

Nu kan det hända att jag blandar ihop isola/isolette etc men..

Jag har för mig att slutaren är en Compur, eventuellt en Compur Rapid. Den är ganska vanlig, sitter i ett helt gäng med gamla kameror. Den går att skruva isär, men är lite lurig att få ihop igen. Kan vara värt ett försök, alternativt om man har en annan kamera liggandes med fungerande slutare.


//Alexander
 
Hej

Nu kan det hända att jag blandar ihop isola/isolette etc men..

Jag har för mig att slutaren är en Compur, eventuellt en Compur Rapid. Den är ganska vanlig, sitter i ett helt gäng med gamla kameror. Den går att skruva isär, men är lite lurig att få ihop igen. Kan vara värt ett försök, alternativt om man har en annan kamera liggandes med fungerande slutare.


//Alexander

Isolette är den med bälgobjektiv och som är mera rubust.
 
Isola finns i flera varianter. Den har en enkel slutare av fjädermodell. Alltså ingen riktig centralslutare. Om jag inte minns fel. Jag har en Isoly och en Clack som borde vara jämförbara vad gäller slutaren. Det var billiga kameror typ lådkamera. mest jämförbar med dagens Holga fast med något bättre optik och det enklaste är nog att du raggar upp en liknande om den strular.
 
Det finns tydligen också en bättre modell med tre slutartider. Slutaren heter Singlo och optiken Agnar. Då är det en riktig centralslutare vi talar om.
 
Det är inte så att du glömt fälla ut tuben? Alltså det som ersätter bälgen. På Isola, Isola I och Isola II vrider man lite på optikhuset, och då fälls optiken ut i rätt läge. Är den infälld går det inte att utlösa slutaren.
 
Japp, jag har den med optik Agnar och Singlo-2. Om jag inte fäller ut objektivet så går det inte trycka ner avslutarknappen, allting låter korrekt bara att jag inte kan se bländaren öppnas och slutas. Nu när jag tittar lite i den så känns det som ett projekt att försöka plocka isär den också.

Kanske lika bra att lägga kameran på hyllan?
Av Clacken och Isolan, vilken är bäst? Clacken kan man ju dubbelexponera med ifall man vill, det går ju inte med Isolan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.