Annons

AGA-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Har AGA tillverkat objektiv för civilt bruk? Jag läste artikeln om det svenska spaningsflyget på 50-talet i DN där det står "Ett 1,5 m långt objektiv tillverkat av AGA kunde ”se” ett 10 cm stort föremål på 1,5 mils avstånd".
Det låter som att diversetillverkaren AGA har varit duktiga även på optik.

Aga har även tillverkat radioapparater både civilt o militärt.
På 80-talet fick jag beskrivet att Aga hade några italienare som slipade optiska linser. De hade kunskapen för detta precisionshantverk

AGA tillverkade som konstaterat en hel del olika saker och optik är en av dom, jag gissar att det var deras utveckling och tillverkning av periskop i berget på andra sidan vägen från huvudkontoret som ledde till tillverkning av andra typer av objektiv.
Tornet där periskopen kalibrerades står fortfarande kvar.

1623095249556.png

Aga-scope var ju kul! Anamorfiska objektiv, en påstådd medarbetare på The Ninja Mission(1984) säger att den filmen var filmad med de och de fanns i en uppsättning om fyra objektiv i 46, 75, 105 and 210mm brännvidd. De verkar bara varit avsedda för uthyrning och var aldrig till salu ursprungligen.

Här är ett urtaskigt klipp från youtube från ovan sagda film som inte riktigt ger något hum om kvaliteten de erbjuder:

*Varning våldsamt innehåll*

Källa: https://www.eoshd.com/comments/topic/21717-agascope-worth-buying/

På 70-talet hade Hasselblad AGA-objektiv i sina Rollei-projektorer för att de objektiven var av högre kvalitet än vad som fanns i övrigt till dessa projektorer. Och dessutom billigare.

Intressanta fakta. Jag kan tänka mig att AGA på svenskt ingenjörmaner låg långt före t.ex. Japan och många andra vid den tiden.
AGEMA sedermera Flir hade eget linssliperi så sent som för 20 år sedan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar