Annons

AFS 80-200, ska det se ut så här?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Landin

Aktiv medlem
Titta på bilden nedan. Ska det se ut så här?

Jag testade mitt Nikon AF-S 80-200 2.8 mot ett Tamron för 1100:-. Nikon-gluggen har kalibrerats med just det huset (D70) som användes vid testet. Visst blir Nikon skarpare vid nedbländning, men ändå.

Båda bilderna är tagna med full bländaröppning, dvs 5,6 resp 2,8. Kameran låg på en bönpåse, fjärrutlösare användes.

Är det någon som har möjlighet att visa hur det verkligen ska se ut, eller är detta helt normalt?
 

Bilagor

  • tamron_nikon.jpg
    tamron_nikon.jpg
    22.3 KB · Visningar: 1,035
Senast ändrad:
Du kan inte vänta dig att ett objektiv med två steg högre ljusstyrka är lika skarpt vid full bländaröppning. Jämför vid samma bländare istället om du vill vara rättvis.
 
Makten skrev:
Du kan inte vänta dig att ett objektiv med två steg högre ljusstyrka är lika skarpt vid full bländaröppning. Jämför vid samma bländare istället om du vill vara rättvis.

För att ge lite fördel av nedbländning för den billigare tamrogluggen kan han ju för skoj skull blända ner båda objektiven ett steg, vilket man vanligtvis brukar göra när man närmar sig längsta brännvidd för att få ut bästa möjliga skärpa, dvs nikongluggen på bl 4 och tamron på bl 8
 
På Ken Rockwells sidor finns det en serie bilder som visar att bländaren är den viktigaste paarmetern. Så du borde jämföra vid samma bländare och se Nikonobjektivets möjlighet till 2,8 som en extra bonus.

Jag har också för mig att Nikonobjektivets svagaste sida visas vid full bländaröppning på korta avstånd. Mindre öppning och korta avstånd blir ok liksom full öppning och långa avstånd. Pröva att fota ett tegelstenshus på 20 m håll.
 
Skulle nog säga att det är intressant att jämföra så här. Det är kanske inte vetenskapligt och inte heller speciellt rättvist men att en glugg som är nästan 10ggr dyrare inte kan prestera bättre än såhär förvånar mig.

Mvh

Martin
 
Det ser nästan ut som om det är glasen som är smutsig. Det Ska vara bättre med nikon gluggen. Annars är det fel på den. Köpt begagnat?
 
Är det filter på Nikon-gluggen?

Isf - ta bort detta och prova igen.

Har dåliga erfarenheter från Nikon 70-200 med filter. Använder därför inga filter på mina gluggar - men är noga med motljusskydd då detta skyddar bra det med.

// Maxe
 
Ikväll har jag litet tid att göra om ditt försök med mitt Nikon 80-200 och något annat objektiv.

Vilket avstånd har du använt, Hur stor är ursprungsbilden och vilken brännvid står zoomen på. Vilken tid blev det? Detta för att jag ska kunna få likartade förhållanden.
 
Som några andra redan påpekat: Det svindyra Nikonobjektivet borde rimligen vara minst lika bra på full öppning som Tamronobjektivet är på full öppning.

Om allt gått rätt till vid fotograferingstilllfället så tycker jag (också) att det ser ut att vara något problem med Nikongluggen.
 
Jag har haft AF-D versionen, och det var ett utav dom skarpaste objektiv jag haft, och det enda som skiljer är väl fokusdelen, så det är måste vara något som är galet.

/kent
 
Bokeh skrev:
Jag har haft AF-D versionen, och det var ett utav dom skarpaste objektiv jag haft, och det enda som skiljer är väl fokusdelen, så det är måste vara något som är galet.
AF-S kan som bekant knasa, så att en glugg fokuserar fel trots att en annan fokuserar rätt.
Ett regelrätt fokustest där man ser var skärpeplanet befinner sig är nog på sin plats.
 
Efter att den varit inne för kalibrering tillsammans med ett hus hos Lasses i Nacka så trodde jag att det skulle vara sjysst... Det var därför jag började fundera på om det kanske inte är något fel. Men jämför jag med andra gluggar så är ju detta helt kass.
 
Jag har en sådan glugg, så borde det inte se ut.
Hur långt avstånd är det på testbilderna?
Med tanke på 'knappen' på sidan FULL<->OÄNDL-2,5M, i vilket läge står den?

/Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.