Annons

Oskarpa bilder trots bra hårdvara.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo jag vet , men grejen är att jag hade samma motiv när jag hade skaffat min D70 och AF 80-20.
Och det är en grym skillnad på skärpan kan jag släppa.
Du bör nog helst plocka fram de gamla D70-bilderna och jämföra sida-vid-sida med bilderna från din nya kamera för att kunna konstatera att det var bättre skärpa med den gamla. Minnesbilder är vanskliga att lita på.
 
Och att lämna in för kalibrering...en kamera för 8.000:- som inte lirar ihop med optik från samma tillverkare...kan det vara gratis eller goodwill måntro?

Om huset ligger fel så skall det gå på garantin. Lämna in ihop med zoomen och fråga. Svårt för Nikon att garantera att begagnad optik skall matcha eftersom historiken inte är känd. Men dom skall åtminstone säkerställa att kameran beter sig korrekt med sitt referensobjektiv. Sen kanske dom skruvar till zoomen på goodwill, vem vet.
 
Här är en av de bilder jag tog idag bländare 2,8 ISO 100 1/800sVisa bilaga 137773

Avstånd ca 50 m.

Kommer in lite sent i diskussionen men min spontana känsla av den tak-bild är att något inte står helt rätt till.

Visst, 50 meter är låångt.

Visst, alltid lurigt att kolla i 100% och jämföra med en sensor med färre pixlar.

MEN, jag får ändå en känsla av att något inte står rätt till.

Tipset om att jämföra traditionell AF och jämföra med AF i Live View-läget är bra. Min gissning är att du kommer få märkbart bättre resultat i Live View. För att du skall göra testen krävs ju stativ och ett kontrastrikt motiv. Dags att fota streckkoder - kvällen räddad! :)

EDIT: Såg att du nu lagt upp en bild med din gamla kamera, den stärker mina misstankar enligt ovan.
 
Ja...då har jag använt mig av tipset med liveview , och då blev det såhär bra.
Tack för hjälpen! :)
 

Bilagor

  • taklucka7100_017.jpg
    taklucka7100_017.jpg
    62.1 KB · Visningar: 132
Ja...då har jag använt mig av tipset med liveview , och då blev det såhär bra.
Tack för hjälpen! :)

Ja, det var ju skillnad!

Nästa steg borde vara att kolla ditt nya kamerahus med något annat objektiv. Det är ju full möjligt att det felfokuserar då också och i så fall bör du lämna in huset för justering.

Om det dock bara är denna glugg som krånglar så kan det gå att mikro-justera bort problemet. Jag kan inte Nikon men jag antar att det finns en sådan funktion.
 
Jag har för mig att mikrojusteringen man kan göra i kameran inte fungerar med skruvfokus, utan att kamera och objektiv måste lämnas in. Jag kan dock minnas fel.
 
Vad är det som inte stämmer , menar du?
Bilderna är helt orörda , endast croppade och konverterade från NEF-fil till JPG.

Däremot såg jag nu på bilddata att D70 är tagen med 185 mm brännvidd och 7100 200 mm.
Kan det vara det som ställer till det för dig ;-)?
 
Vad är det som inte stämmer , menar du?
Bilderna är helt orörda , endast croppade och konverterade från NEF-fil till JPG.

Däremot såg jag nu på bilddata att D70 är tagen med 185 mm brännvidd och 7100 200 mm.
Kan det vara det som ställer till det för dig ;-)?

D7100 har fyra gånger så hög upplösning som din D70, så vid 100% bildförstoring av båda så ska du få ett betydligt tajtare utsnitt med D7100.
 
Vad är det som inte stämmer , menar du?
Bilderna är helt orörda , endast croppade och konverterade från NEF-fil till JPG.

Däremot såg jag nu på bilddata att D70 är tagen med 185 mm brännvidd och 7100 200 mm.
Kan det vara det som ställer till det för dig ;-)?

Jag försökte hjälpa till men för all del om du inte vill ha hjälp så gärna för mig.
 
Vad är det som inte stämmer , menar du?
Bilderna är helt orörda , endast croppade och konverterade från NEF-fil till JPG.

Däremot såg jag nu på bilddata att D70 är tagen med 185 mm brännvidd och 7100 200 mm.
Kan det vara det som ställer till det för dig ;-)?

Det som inte stämmer är följande:

Båda bilderna är 400 pixlar breda. Eftersom båda kamerorna har samma sensorstorlek, och eftersom den äldre sensorn är 3000 pixlar bred och den nyare sensorn är 6000 pixlar bred så visar en bild i 100% förstoring med 400 pixlars bredd med den nyare sensorn ungefär hälften så mycket av motivet som 100% förstoring med 400 pixlars bredd gör med den äldre sensorn.

Givet att båda bilderna är tagna med samma bildvinkel, förstås. 185mm brännvidd mot 200mm brännvidd är så pass nära att man kan betrakta bilderna som tagna med ungefär samma bildvinkel.

Nånting är fel, alltså.
 
Det som inte stämmer är följande:

Båda bilderna är 400 pixlar breda. Eftersom båda kamerorna har samma sensorstorlek, och eftersom den äldre sensorn är 3000 pixlar bred och den nyare sensorn är 6000 pixlar bred så visar en bild i 100% förstoring med 400 pixlars bredd med den nyare sensorn ungefär hälften så mycket av motivet som 100% förstoring med 400 pixlars bredd gör med den äldre sensorn.

Givet att båda bilderna är tagna med samma bildvinkel, förstås. 185mm brännvidd mot 200mm brännvidd är så pass nära att man kan betrakta bilderna som tagna med ungefär samma bildvinkel.

Nånting är fel, alltså.

enklast vore väl om vi fick se orginalbilderna, 24Mp bilden skall ses nerräknad till 6Mp storlek och samma utsnitt presenteras
 
Objektivdefekter ses tydligare med högre upplösning
skall du jämföra det visuella resultatet mellan din d70 och d7100 (24Mp) så får du räkna ner 24Mp till samma filstorlek= antal pixlar som din d70, därefter kan du jämföra resultatet
24Mp kräver mycket högre uppskärpning än vad din d70 behöver om resultatet skall ses lika, d70 har/ hade ett svagt aa-filter vilket gav bilderna lite mer pop men samtidigt kunde färg interpoleringsfel ses tydligt.

detta skrev jag år 2004, d70 jämfört med min d1x a 67000:-
http://www.99mac.se/forum/t/42000-nikon-d70-jmf-med-d1x
 
Spelar det någon roll?

TS har ju visat att LiveView fokus ger märkbart bättre resultat än traditionell AF, det handlar alltså om felfokus.
 
Spelar det någon roll?

TS har ju visat att LiveView fokus ger märkbart bättre resultat än traditionell AF, det handlar alltså om felfokus.

det handlar också om hur bilden presenteras, samma storlek och uppskärpning
trådskaparen verkar ha fått kläm om problemet med att bilder också måste skärpas upp
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.