Annons

Afrika-resenärer, SE HIT !!! Namibia...

Produkter
(logga in för att koppla)

magelm

Aktiv medlem
Hej.
Jag söker tips inför min Namibia-resa i okt-nov. Jag hade tänkt att besöka den norra delen.

Har du varit där? Vill du dela med dig av dina erfarenheter?

Är det någon annan som planerar att resa till afrika i sommar eller i höst? Jag kanske har några resetips... Jag har varit i Sydafrika, Tanzania, Zanzibar och södra Namibia.

Magnus.
 
Ska till Senegal augusti-januari

Hej,

Jag ska som sagt till Senegal under regn samt torrperioden och jag behöver reda ut sånt som att hantera damm och fukt, rengöring, hantering av grejor etc. Tacksam för tips.

Cecille
 
Namibia: Swakopmund?

Semesterorten Swakopmund vid havet är en absurb upplevelse: små nuttiga koloniala tyska hus (med Biergarten, Conditorei, Bismarcks Strasse, Altes Amtsgericht, Bahnhof, etc) med Namibs sanddyner som dramatisk bakgrund.
Kör 5-10 minuter ut ur stan och man befinner sig i en är världens äldsta öknar med mördande hetta och några av världens väldigaste dyner.

Det finns en fin bussförbindelse mellan Windhoek och Swakopmund.

Jag gillar att bo i en av de minimala asketiska och billiga Fishermans Cabin på Municipal Bungalows. Man satsar ordentligt på gästernas säkerhet: razorwireomgärdat och med elstaket runt området som det värsta koncentrationsläger...

Åk på utfärder med trevliga Charly's Desert Tours,
* till de ibland tvåtusenåriga Weltwitschiorna, "det levande fossilet", på den klassiska rundan "Weltwitschia Drive" - en ful växt men fascinerande då den innehåller sitt eget lilla ekosystem mitt där i den blixtrande hettan
* till pälssälarna (cape fur seal) vid Cape Cross, undrar hur klimatfärändringarna påverkat beståndet? 1993 fanns här ca 90.000 sälar, vilket liv och vilken stank!
* till Spitzkoppe ("Namibias Matterhorn") med den gröna dalen Bushman's Paradise, tyvärr är San-målningarna kraftigt vandaliserade.
* kanske finns idag utfärder till det mystiska "Horse Graveyard". "The Horse Graveyard" och historien bakom de tusentals döda hästarna och mulorna i öknen är mytomspunnen (allt från svält, förgiftat vatten, eller en mystisk djursjukdom till att Deutsche Schutztruppe hellre dödade sina djur än att överlämna dem till fienden). Sanningen är dramatisk nog: enligt de sydafrikanska militärarkiven förde African Defense Force 1915 ut 1695 hästar och 944 mulor i öknen, radade upp den sida vid sida och avlivade dem med vars ett skott mellan ögonen. Djuren var smittade i ett utbrott av sjukdomen "glanders" och massavlivningarna var ett försök att få stopp på epedemin. Det är en stark upplevelse när man kan ana raderna av skelett sida vid sida som exponeras i takt med att öknens sanddyner vandrar och döljs i samma takt. Alla kranier har ett kulhål mellan ögonen och på vissa skelett finns grimmor och seldon kvar. Man hör fortfarande berättelser om hur förkrossade kavalleristerna var när de egenhändigt tvingades att döda alla sina hästar. Vid vissa besök kan man se skelett, när man kommer tillbaka har vinden och sanden dolt dem, det är en ganska spöklik plats. Jag har besökt stället ridande genom öknen och min ganska spralliga häst var klart tagen av benbitarna, nosade noga igenom benbitarna och verkade dämpad och sorgsen av vad han såg.
 
Mer Namibia

Rössing Uranium Mine öster om Swakopmund lär vara världens största dagbrott för uran. Jag har själv inte varit där, men gruvans dimensioner är gigantiska. Utfärder anordnas från Swakopmund

Försök ta dig till The Skeleton Coast från Mile 108 i söder till angolanska gränsen i norr - egentligen definieras Skeleton Coast som området mellan Ugab River och Kunene River. Området är svårtillgängligt (=dyrt), myndigheterna har mycket bestämda synpunkter på hur man ska ha det ordnat med backupfordon och utrustning! Kanske enklast att ansluta till någon organiserad tur...

The Skeleton Coast har en oändlig historia om dimma, förrädiska sandbankar, förlisningar, törst, räddningsaktioner och bråd död. Om sjömännen klarade sig levande ur de kalla vågorna väntade öknens brännande sol; chanserna att överleva ett skeppsbrott på Skelettkusten var inte stora förr i tiden. Skeppsvraken finns längs kusten, men bryts ner och försvinner ganska snabbt i den salta miljön.
Försök hitta den lilla tunna boken (kanske i bokhandeln eller något antikvariat i Swakopmund?) om förlisningen av "Dunedin Star" 1942 och det efterföljande olycksdrabbade räddningsarbetet - bogserbåten som skulle undsätta gick under, bombplanet som skulle släppa ner förnödenheter till de nödställda störtade i havet, etc.

I Messum River (uttorkad) finns på sina ställen massor av Weltwischias, på de väldiga vidderna är de tyvärr ändå svåra att hitta.

Damaraland är grandiost men folktomt och otillgängligt. Inget bra ställe för hyrbilen att braka ihop på.

Massor av fina klippristningar vid Twyfelfontein, den lokala guiden säger att området är ett av de mest omfattande i Afrika.

Jag tycker dock att "The White Lady of Brandberg" i Brandberg är upphaussad, en sextontusenårig pluttig ristning/målning som inte ser mycket ut för världen. Vandringsleden till ladyn genom Tsiab Ravine är häftig med dess gigantiska stenblock och en hel del vilt, välj morgon eller kväll för utfärden annars kommer solen och hettan att knäcka er.

Missa inte det väldiga Etosha med alla djur!
Här finns fina övernattningsmöjligheter i camperna även om man inte har eget tält med sig. Jag gillar Namutoni bäst; det är trevligt att sitta nydushad och ombytt på det gamla vita tyska fortets tak, med en Campari i hand och se solen gå ner över slätten.

Intressanta resmål i söder (men du ska ju till norr);
* öde spökstäder i öknen (exv Kolmanskop vid Luderitz)
* har man öppnat delar av "Restricted Diamond Area" ("sperrgebiet") för besökare?
* dynerna och färgerna vid Sossusvlei och Dead Vlei
* vildhästarna i Namib (väster om Aus?)
* baron von Wolfs Duwisib Castle i dess malplacerade barockstil från 1900-talets början (söder om Maltahöhe)
 
Wow, vilket svar!

Känner du till Caprivi-strip någonting? Jag har hört att det är en fantastisk kontrast mot det torra Namibia.
När var du där?
Skelettkusten låter ju spännande. Men det är som jag förstår det inget ställe man tar sig till på egen hand. Men många andra ställen lockar ju också. Har du varit vid Hoba meteorite?

Om du skulle åka tillbaka till ETT ställe i Namibia, vilket skulle du välja då?

Mvh
Magnus.
 
Om du gillar foto o besöker Namibia får du inte missa södra delen med både Namib-öknen samt Kalahari-öknen. Likaså lär Skeleton Coast, även om jag ej varit där själv, vara rätt häftigt. Efter en 30+ länder i Afrika är Namibia i alla fall fortfarande storfavorit vad gäller landskap, natur m.m., så du kommer få nice time! :) -p
 
magelm skrev:
Wow, vilket svar!

Känner du till Caprivi-strip någonting? Jag har hört att det är en fantastisk kontrast mot det torra Namibia.
När var du där?
Skelettkusten låter ju spännande. Men det är som jag förstår det inget ställe man tar sig till på egen hand. Men många andra ställen lockar ju också. Har du varit vid Hoba meteorite?

Om du skulle åka tillbaka till ETT ställe i Namibia, vilket skulle du välja då?

Mvh
Magnus.

Jag har nyss varit vid Caprivistrip. Mycker mer beskogat än resten av Namibia, men fortfarande långt från tät skog. Den stora kontrasten mellan området vid Caprivei och resten av Namibia är att gränsen mot Angola är oerhört mycket fattigare än de södra delarna av Namibia, och även på många sätt mycket mer afrikanskt. Swakopmund är på något sätt symptomatiskt för södra delarna, väldigt ordentligt och välstädat och ganska oAfrika, även om Swakopmund är så mycket mer så än resten.

Jag åkte från Swakopmund upp till Caprivi via Etosha och tillbaka till Windhoek. Det är ganska rejäla avstånd, så man får lägga lite tid på själva transporterna. Min klara favorit är ökenområdet söder om Swakopmund, dynerna vid Walvis bay och området innanför Kalahari highway mellan Walvis Bay och Swakopmund. Etosha var kul att se, men jag tycker nog att det finns bättre storviltparker i Afrika om det är huvudsyftet med resan. Dock, som redan påpekats, Etosha har några väldigt fina övernattningsplatser med belysta vattenhål. Du kan kolla lite bilder från resan på

http://www.pbase.com/borneobent/namibia

mvh

Bent
 
Fotografer som besöker nora Namibia är ofta intreserade av Himba -- ett folk som fortfarande lever på ganska traditionellt sätt och är väldigt fotogeniska. De finns i det otillgängliga Kaokoland. Man behöver nog experthjälp för att resa i de trakterna.

Du hittar säker en massa bilder och info om du söker på nätet. Ett tips är att titta på den fantastiskt trevliga sydafrikanska resetidskriften Getaway

Annars är norra Namibia överhuvudtaget grönare än södra -- här är folket traditionellt jordbrukare, inte boskapsskötare. Det är också inom det rikare Ovambofolket som det statsbärande partiet Swapo har sin bas.

En resa upp genom Ovamboland, genom Caprivi och sen över till Botswana (Vic Falls, Chobe osv) tycker jag låter som en trevlig idé.

Jag har själv inte gjort just den trippen, även om jag rest mycket i området. Vill du ha resesällskap? ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.