Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-ON på 40d?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus.tengmo

Aktiv medlem
Hur använder jag AF-on bäst på en 40d ? Verkar finnas 100 trådar om ämnet.
Kan jag sätta kameran i AI-Servo, men låsa autofokusen med AF-on och komponera om bilden?

Jag har kameran inställd på AI Servo och AF-ON-knappen inställd så att den startar AF. Så länge jag håller AF-ON intryckt så jobbar AF men släpper jag AF-ON-knappen så låses fokus och jag kan komponera om vid behov.

Jag har kameran inställd på AI Servo och AF-ON-knappen inställd så att den startar AF. Så länge jag håller AF-ON intryckt så jobbar AF men släpper jag AF-ON-knappen så låses fokus och jag kan komponera om vid behov.

Samma här!

(fast jag har en annan kamera)

Petter ...

Jag har också en annan kamera. :)

Man har kunnat göra som jag beskrev med EOS-kameror sen över 20 år, men tidigare var det *-knappen man använde eftersom AF-ON-knappen är ett relativt nytt påfund.

Samma här och givetvis ingen fokus på avtrycket (och jag har inte heller just 40D, men ändå...)

/Thomas

Custom Function IV-1 (C.Fn IV -1, sidan 160 i manualen).

Sätt värdet till 2 eller 3 beroende på hur du vill att ljusmätningen ska styras.

ANNONS