Annons

AF Nikkor 50 mm f/1.8D

Produkter
(logga in för att koppla)

Hanna333

Medlem
Hej,

Jag är ute efter ett hyfsat billigt objektiv till min Nikon D60, att ta makro-bilder med. På en affär idag blev jag rekommenderad AF Nikkor 50 mm f/1.8D och det verkade ju bra då. Nu när jag läser om det på nätet blir jag inte klok på objektivet och jag kan för lite om fasta objektiv och makro så jag förstår inte. Så min fråga är; är det här ett objektiv för makrobilder verkligen?

Tacksam för inputs här,

MVH Hanna

Hej,

Jag är ute efter ett hyfsat billigt objektiv till min Nikon D60, att ta makro-bilder med. På en affär idag blev jag rekommenderad AF Nikkor 50 mm f/1.8D och det verkade ju bra då. Nu när jag läser om det på nätet blir jag inte klok på objektivet och jag kan för lite om fasta objektiv och makro så jag förstår inte. Så min fråga är; är det här ett objektiv för makrobilder verkligen?

Tacksam för inputs här,

MVH Hanna

Fast då får du fokusera manuellt eftersom D60 inte har någon inbyggt AF-motor. Dessutom är det inget makro-objektiv. Fast med mellanringar går det säkert att fota på nära håll men det blir sannolikt bättre bilder med ett renodlat makro-objektiv.

hmm, jag misstänkte det när jag började läsa om det igår kväll... tack för era svar... Någon som har ett bra tips på ett annat Makroobjektiv i rimlig prisklass??

//Hanna

hmm, jag misstänkte det när jag började läsa om det igår kväll... tack för era svar... Någon som har ett bra tips på ett annat Makroobjektiv i rimlig prisklass??

//Hanna

Kolla Cyberphotos hemsida.
Där kan du välja "objektiv" i menyn sedan "Nikon" och sedan "Macro" då får du en lista som visar de macro-objektiv som finns till Nikon.
OBS! Se upp med att alla objektiv inte har egen autofokusmotor inbyggt och det måste du ha till den kameran.
Jag föreslår "Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon" eller "Nikon AF-S 60/2,8 G ED"
//Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar