Annons

AF/M-knapp på 80-200/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

markusolsson

Ny medlem
Jag har någon av de senare versionerna av detta fanstastiska objektiv.

Problemet är att den silver-färgade knappen som används för att låsa objektivet i "manuellt" alternativt "auto-fokus" läge inte låser sig längre och det är lätt att komma åt inställningen av misstag.

Undrar om någon annan haft samma problem. Är det lätt att åtgärda felet själv? Vad kostar det att reparera?

Om du kan leva med vetskapen om att det finns en defekt så finns det en tokbillig lösning.

Tejp.

Jag har aldrig förstått varför man skall ha dubbla knappar för detta, både på objektivet och kameran.
Varför?

/Karl

Jag har aldrig förstått varför man skall ha dubbla knappar för detta, både på objektivet och kameran.
Varför?

/Karl

För att knappen (vridreglaget) på kameran styr om AF-motorn i kameran används eller inte och knappen (skjutreglaget) på AF-S-objektiv styr om fokusmotorn i objektivet används eller inte. Två olika saker, två olika knappar.

På flera AF-S-objektiv har det här skjutreglaget dessutom fler lägen än bara på och av. På en del kan du välja A / AM / M dvs om du vill ha enbart autofokus / autofokus men manuell override / enbart manuellt. På de senaste stora teleobjektiven heter de här tre lägena AM / MA / M och har lite annorlunda uppträdande.

För att knappen (vridreglaget) på kameran styr om AF-motorn i kameran används eller inte och knappen (skjutreglaget) på AF-S-objektiv styr om fokusmotorn i objektivet används eller inte. Två olika saker, två olika knappar.

På flera AF-S-objektiv har det här skjutreglaget dessutom fler lägen än bara på och av. På en del kan du välja A / AM / M dvs om du vill ha enbart autofokus / autofokus men manuell override / enbart manuellt. På de senaste stora teleobjektiven heter de här tre lägena AM / MA / M och har lite annorlunda uppträdande.

Det där stämmer inte!

På mitt AF-S 50 f1.4G så slutar AF fungera när jag ställer in M/S/C väljaren i M-läget så M/A,M omställaren på objektivet är helt onödig. Hitils har den bara stält till förtret genom att av mistag hamna i M-läget.

Om objektivet har olika autofokuslägen håller jag med om att knappen har existensrätt, men inte ens då behövs något M-läge på den.

/Karl

Det där stämmer inte!

På mitt AF-S 50 f1.4G så slutar AF fungera när jag ställer in M/S/C väljaren i M-läget så M/A,M omställaren på objektivet är helt onödig. Hitils har den bara stält till förtret genom att av mistag hamna i M-läget.

Om objektivet har olika autofokuslägen håller jag med om att knappen har existensrätt, men inte ens då behövs något M-läge på den.

/Karl

Nej, objektivet gillar inte att man vrider på fokusringen om motorn är inkopplad om den inte är byggd för det, det är switchen på objektivet till för. Switchen på huset talar om för kameran om den ska använda AF över huvud taget, t.ex. om man har AF-prioritet på slutaren.

Det där stämmer inte!

/Karl

Ja, om du ställer kamerans väljare i M-läge så slutar antagligen kameran prata AF med objektivet, men varför någon skulle peta på den knappen när du har den mycket smidigare tillgängligt på objektivet går lite över mitt förstånd :)

Hur som helst är kamerans reglage en rest från AF-tiden och behövs bara när man kör just AF-objektiv, en typ av objektiv som sakta men säkert håller på och fasas ut.

På kamerorna utan AF-motor har du inget AF-reglage på kamerahuset längre.

Ja, om du ställer kamerans väljare i M-läge så slutar antagligen kameran prata AF med objektivet, men varför någon skulle peta på den knappen när du har den mycket smidigare tillgängligt på objektivet går lite över mitt förstånd :)

Hur som helst är kamerans reglage en rest från AF-tiden och behövs bara när man kör just AF-objektiv, en typ av objektiv som sakta men säkert håller på och fasas ut.

På kamerorna utan AF-motor har du inget AF-reglage på kamerahuset längre.

Knappen använder jag ofta, eftersom jag switchar mellan C och S titt som tätt så den ligger naturligt till att switcha över till M med den också.

Om nu kamerorna utan AF-motor saknar knappen så är den väl existensberättigad.

/Karl

De nyare AF-S-objektiven behöver ju egentligen inte denna knapp, eftersom man alltid kan fokusera manuellt, även i A-läget, men på äldre objektiv kopplar A-läget loss de rörliga linsgrupperna från fokusringen, så att kameran slipper dra runt den i onödan när man kör med autofokus. Kolla t ex på 85mm f/1,4, det GÅR att autofokusera även om objektivets väljare står på M, men det går trögare och man kan blockera fokuseringen om man råkar hålla i fokusringen.

De nyare AF-S-objektiven behöver ju egentligen inte denna knapp, eftersom man alltid kan fokusera manuellt, även i A-läget, men på äldre objektiv kopplar A-läget loss de rörliga linsgrupperna från fokusringen, så att kameran slipper dra runt den i onödan när man kör med autofokus.

Men ibland vill du inte att autofokusen skall lägga sig i processen ifall man råkar aktivera den av misstag och ibland vill du i motsatt ordning att du inte skall påverka fokus manuellt av misstag. Så jag skulle hävda att alla tre lägena (A, M, M/A) ofta har sina poänger.

Ett av de dummare misstag Nikon gjort var att ta bort det rena A-läget på till exempel 200/2,0 VR. Eftersom objektivet är så kort är fokusringen ofta det enda stället att hålla objektivet stadigt, vilket ofta leder till att du oavsiktligt påverkar fokus manuellt om du till exempel panorerar. Här saknar man bittert ett rent A-läge som finns hos till exempel den lite äldre AF-S 300/2,8 (men dumt nog inte hos den nyare VR-versionen) där fokusringen är helt frikopplad.

På de nyaste supertelena (400, 500, 600) har de delvis återinfört A-läget: Här kan du välja mellan A/M, M/A och M och A/M-läget som är som M/A-läget, men med en liten fördröjning innan fokusringen påverkar fokus. Men varför man har A/M istället för ett renodlat A-läge känns faktiskt lite obegripligt för mig ...

Kolla t ex på 85mm f/1,4, det GÅR att autofokusera även om objektivets väljare står på M, men det går trögare och man kan blockera fokuseringen om man råkar hålla i fokusringen.

Ok, intressant exempel, sist jag tittade var 85/1,4 inte ett AF-S-objektiv :)

De nyare AF-S-objektiven behöver ju egentligen inte denna knapp, eftersom man alltid kan fokusera manuellt, även i A-läget, men på äldre objektiv kopplar A-läget loss de rörliga linsgrupperna från fokusringen, så att kameran slipper dra runt den i onödan när man kör med autofokus. Kolla t ex på 85mm f/1,4, det GÅR att autofokusera även om objektivets väljare står på M, men det går trögare och man kan blockera fokuseringen om man råkar hålla i fokusringen.

Jag antar att du menar S eller C och inte M.

/Karl

Nej, jag menar när kameran står i autofokusläge, men objektivet i M - då drar kamerans motor runt fokusringen i onödan, och man kan i värsta fall blockera autofokusen med fingrarna.

Har också en knapp som inte låser fast AF..

...på mitt 80-200, vridzoomen. Jag mejlade till Nikon och frågade vad de ville ha för att fixa det. Det här är vad de svarade:

"Hej Anders,

Tack för din förfrågan till Nikon angående ditt objektiv

Har pratat med verkstaden - de tror att det kommer att ligga under tusenlappen
med frakr och moms."

...så nu är frågan: tusen pix eller en bit tejp...

/Anders

...på mitt 80-200, vridzoomen. Jag mejlade till Nikon och frågade vad de ville ha för att fixa det. Det här är vad de svarade:

"Hej Anders,

Tack för din förfrågan till Nikon angående ditt objektiv

Har pratat med verkstaden - de tror att det kommer att ligga under tusenlappen
med frakr och moms."

...så nu är frågan: tusen pix eller en bit tejp...

/Anders

Hmmm ja, två dåliga lösningar. Tape är klibbigt och 1000 kr känns som ett överpris! Ska kolla med Kamerateknik här i Malmö vad det kostar. De brukar ge fantastisk service till ett rimligt pris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar