Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Af funkar ej med convertern

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljunghusen

Aktiv medlem
Tja. Helt plötsligt funkar inte af på min D70 med 300 af-s f/4 + tc-14E. Funkar utan convertern och med alla andra objektiv. Med converter + objektiv monterat kan man höra ett tickande någonstans från converter/hus.

Det funkar på pappas gamla F4, så convertern är hel.

Nåt vanligt fel? Jag har rengjort kontakterna. Kommer jag bli av med kameran i flera veckor? :( Någon som varit med om samma grej?

Du kommer säkrt få ett bättre och mer säkert svar men jag har läst att det på vissa hus (ex. 20D och således kanske det gäller på ditt D70) så stänger kameran av AF när lägsta bländare med konv. blir för hög dock finns det på vissa objektiv/hus möjlighet att tejpa för några av kontakterna och där med lura huset lite.

Sök lite på forumet så hittar du säkert trådar som avhandlar ämnet (ex. tejp + objektiv + converter?)

och om jag har fel så kommer säkert någon kunnig person rätta mig ;)

Lycka till!

PÅ 20D är det när bländartalet blir större än 5,6, vilket det förmodligen också är på D70. Vilket innebär att det är något annat fel.

mvh

Bent

Jag har kommit fram till att det är mitt 300 som är kass. Ibland funkade inte 300 + d70, men alla andra objektiven. 300 + converter + d70 funkar aldrig.

Dock funkar 300 + converter på F4!! Skumt.

Kan man göra nåt mer själv än att rengöra kontakterna? Ingen garanti kvar på det objektivet :(

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto