Annons

Af 80-400/4,5-5,6D ED VR

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag äger en sådan och är mycket nöjd med den, förutom närgränsen och lite seg autofokus. Se mina bilder (månljus, morgon) båda tagna med 80-400.
 
Det är en av de gluggar jag använder absolut mest. Skarp och fin från full glugg mellan 80 och 350 mm brännvidd. Behöver nedbländning i längsta teleomfångaet. VR fungerar utmärkt på handhållna skott och lär vara bra på enbensstativ också.

Seg autofokus som sagt.

Funkar fö ganska bra med mellanringar också.
 
Ja, inte bra. Eller kanske skulle forulera det som att du inte kommer att bli nöjd.

FOTO testade denna tillsammans med Sigmas 80-400 OS i nummer 7-8/2004. FOTO var tvugna att testa två exemplar av denna, men blev trots detta inte nöjda med skärpan på brännvidder över 300mm. Slärpan är dock mycket bra mellan 80-180mm. Efter 200mm sjunker kantskärpan och efter 300mm så är det svårt att ens få skärpa i mitten. Detta är oavsett om man bländar ner eller inte.

Jag har sett bilder och diskuterat obkjektivet med en god vän, som var ganska missnöjd, eftersom han inte kunde få skarpa bilder.

Sigmat, som testades i samma nummer uppvisade ett bättre resultat på de längre brännvidderna.

Edit:

Här är en som är nöjd

http://www.naturfotograf.com/index2.html

/Hoppla..verkar råda delade menigar om denna optik.
 
Inte bra,,
Inte i förhållande till pengarna i alla fall.

Ett sådant objektiv behöver en bättre AF och en bättre kännsla totalt sett.

Mvh Niclas, som har sett många fin bildexempel från linsen dock;)!
 
prozac skrev:
Jag äger en sådan och är mycket nöjd med den, förutom närgränsen och lite seg autofokus. Se mina bilder (månljus, morgon) båda tagna med 80-400.

Jo, men på dom bilderna har du bländat ner flitigt. Vilka brännvidder handlar det om här? 300+?
 
Jeppe skrev:
Ja, inte bra. Eller kanske skulle forulera det som att du inte kommer att bli nöjd.

FOTO testade denna tillsammans med Sigmas 80-400 OS i nummer 7-8/2004. FOTO var tvugna att testa två exemplar av denna, men blev trots detta inte nöjda med skärpan på brännvidder över 300mm. Slärpan är dock mycket bra mellan 80-180mm. Efter 200mm sjunker kantskärpan och efter 300mm så är det svårt att ens få skärpa i mitten. Detta är oavsett om man bländar ner eller inte.

Jag har sett bilder och diskuterat obkjektivet med en god vän, som var ganska missnöjd, eftersom han inte kunde få skarpa bilder.

Sigmat, som testades i samma nummer uppvisade ett bättre resultat på de längre brännvidderna.

Edit:

Här är en som är nöjd

http://www.naturfotograf.com/index2.html

/Hoppla..verkar råda delade menigar om denna optik.

Jag kan hålla med om att detta är också vad jag har hört. Var i kontakt med en kille som ville ha denna, men övervägde istället en 70-200/2,8VR + 1,4X konverter. Han är mycket nöjd över det beslutet. (blir också ganska flexibel uppsättning)

Vill man ändå ha det objektivet så ska sigmas motsvarighet prestera minst lika bra, men till ett klart mer rimligt pris för vad man får för kvalitet på resultatet.

/PW
 
Jag har haft gluggen i lite drygt ett år och använt den relativt mycket. Här är mina plus och minus :
+ bra skärpa, en minte helt perfekt i längsta teleläget
+ VR ger mig ca 2,5 steg extra
+ mycket användbart
+ inga problem med distorsion eller vignettering

- lite klent stativfäste
- Hade föredragit internfokusering
 
AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR med min TC-14EII och eventuellt en TC-20EII kanske ger bättre resultat på långa brännvidder...???

Funkar VR ihop med en TC?
 
Jag tror inte att en 70-200VR skulle ge så bra skärpa med en 2x convereter. Då tror jag hellre på 80-400VR. Tror också att 80-400VR har snabbare och säkrare AF än 70-200VR+2x.

Mvh Niclas, som "TRor" nu;)
 
Nu är jag utspridd i två trådar om detta med tele... det är dumt, så jag fortsätter här

Men jag ser ett par alternativ:

AF 80-400/4,5-5,6D ED VR
AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR + min TC-14EII (glöm 2x sålänge)
AF-S 300/4 ED IF med möjlighet till TC-14EII
Behålla min AF 300/4 ED IF med möjlighet till TC-14EII (den är filad ;)


Vad skulle ni välja om ni struntar i ekonomiska aspekter?
 
Senast ändrad:
Beror nog på vad man är ute efter. Jag skulle inte välja en zoom + en converter om det skulle vara mitt primära telealternativ.

MEn om jag redan hade ett fint tele så hade 70-200 2,8 + 1,4x varit mitt glasklara val idag!

Mvh Niclas, som saknar zoomen ibland från bilfönstret;)
 
Arleklint skrev:
Nu är jag utspridd i två trådar om detta med tele... det är dumt, så jag fortsätter här

Men jag ser ett par alternativ:

AF 80-400/4,5-5,6D ED VR
AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR + min TC-14EII (glöm 2x sålänge)
AF-S 300/4 ED IF
Behålla min AF 300/4 ED IF

Vad skulle ni välja om ni struntar i ekonomiska aspekter?

Jag skulle tveklöst gå på 70-200+1,4:an.

Varför?
stor flexibilitet ger många användningsområden. bländare 2,8 är oslagbart i många sammanhang. Med 1,4TC så får du en lång brännvidd där du fortfarande har mkt god skärpa och "bara" bländare 4.

Sen är det helt upp till dig vad du ska fota och om du nöjer dig med 280mm (+ ev. brännviddsförlängning på DSLR)

Mvh /Peter
 
Jeppe och Jim:

Jo jag har övervägt AF-S 200-400/4G ED IF VR med då skulle jag hellre välja Nikon AF-S 300/2,8G ED IF VR av ren snålhet ;)

Men om vi håller oss till de alternativ jag gav?
 
Janne: Behåll ditt 300/4 och köp ett AF-S 70-200/2.8 VR IF-ED och en TC14EII...

Då har du 70-200/2.8
98-280/4
300/4
420/5.6
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.