Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF 0bjektiv till manuella kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaseriksson

Aktiv medlem
Hej!
Jag har funderat om det går att använda nya AF objektiv till en manuell kamera utan autofokus?
Tänkte att de skulle vara bra om man skulle införskaffa sig en nyare kamera i framtiden.
Om det går försämras skärpan m.m.?

Nu använder jag en Nikon F2A med gammla AI objektiv

MVH
Jonas Eriksson

Vad jag har fått för mig går det hur bra som helst.
Givetvis kan du inte använda AF men någon skärpe försämring skall det inte bli.

Dock vet jag inte om det går att använda Nikons nya G obj. (utan bländarring)

AF-objektiv med bländarring går att använda på manuella kameror. Men man kan tyvärr inte använda G-objektiven med kameror som ställer bländaren från optiken (de har ju ingen bländarring). Varför Nikon bär sig åt så här är ett mysterium för mig. Någon som vet?

Nikon vet nog svaret...*ler*
fast egentligen behöver man ju inget svar..bara bojkotta G-objektiven om man tycker att det är korkat att plocka bort bländarringen...finns ju andra modeller än G objektiv..
Själv kör jag med D objektiv..passar bra till min nyarae kamera med automatik och går ypperligt till en manuell kamera med.
Så med tiden kan ju markanden styra Nikons tillverkning så det blir lite vett och samns i frågan..*ler*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar