Annons

AdobeRGB i 300D men sRGB i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag nu är pigg och utvilad ser jag att de bilderna som saknar profil är "vertikala". När jag nu ändrade Communication från normal till PTP i kameran fick alla bilder AdobeRGB-profilen med sig.
Däremot, när communication står på PTP, visas de vertikala bilderna vertikalt i Photoshop men horisontellt i Windows Bildspel, när jag hade communication inställt på normal, visades de vertikala bilderna vertikalt både i Windows Bildspel och Photoshop.

Några tips? Finns det ett överföringsprogram (har kanske Canon något eget) som lyckats föra över bilderna rättvridna (vertikalt/horisontellt) utan att missa AdobeRGB-profilen hos de vertikala?
 
Jag behöver nu även tips på ett smidigt bildvisningsprogram liknande Windows Bildspel, som kan ställas in att vid avsaknad av färgprofil hos en bild, efterfråga vilken som ska användas / eller använda AdobeRGB automatiskt.
 
Jag har AcdSee 7.0 och där skall man kunna ställa in färghanteringen. Se bifogad bild som är en inställningsruta från färghanteringen...... av någon anledning så kör jag tydligen med sRGB på både input & output.....måste ändras snarast.
/Jonas
 

Bilagor

  • acdsee.jpg
    acdsee.jpg
    57.4 KB · Visningar: 173
Hur ser jag vad jag har för profilinställning i kameran? (Nikon D70), fotar iof. alltid RAW men det kan vara kul att veta ändå.
 
Jag grävde i pur nyfikenhet lite i den där historien med understreckade filnamn. Och jag tror att jag har lyckats klura ut hur det hänger ihop, men rätta gärna om jag har fel.

Det visade sig att det inte är vare sig Nikon eller Canon som är elakingar. De följer bara en standard.

Tydligen ingår det i standarden "DCF" som specificerar kamerafilsystem att alla bilder skall vara i sRGB. Av lättförståeliga skäl har inte alla varit så nöjda med detta, och därför har kameratillverkarna inte följt standarden på den punkten. Så i en senare version av standarden har man lagt till att Adobe RGB är ok, och att det i så fall skall markeras med ett inledande understreck i filnamnet.

Därför har alltså nya kameror understrecket. De gamla kamerorna är istället rebeller som kör Adobe RGB och strider mot DCF.
 
Ventileit skrev:
Hur ser jag vad jag har för profilinställning i kameran? (Nikon D70), fotar iof. alltid RAW men det kan vara kul att veta ändå.

Du har ingen profilinställning i kameran. Det är bara i jpeg som bilden konverteras från kamerafärgrymden till en profil som sRGB eller Adobe RGB.

Men om du ändå vill veta vad du skulle ha fått om du hade fotograferat i jpeg, så brukar det finnas några kryptiska noteringar om färgåtergivning, som kallas läge 1, 2 o s v. Går man in och tittar på vad dessa lägen betyder beskriver man dem som sRGB för porträtt, sRGB för mer mättade färger och Adobe RGB.

Här tycker jag man gör användarna mer förvirrade än vad som behövs genom att blanda samman färgrymdsval och färgkaraktärsval. Om du ändrar färgrymd är det ju inte meningen att färgen ska ändra utseende. Genom att ha olika sRGB-varianter får man ju lätt det intrycket att valet av arbetsfärgrymd ska påverka färgernas utseende, och det är ju verkligen inte meningen.

Här har Canon tagit ett steg framåt i de två senaste kamerorna, där man har ett val mellan sRGB och Adobe RGB. Sedan finns ett annat val där man kan styra olika färgparametrar. Betydligt bättre och mindre förvirrande, tycker jag.

Stefan
 
Låt mig lugnt och sansat svara så här:

Jag använder Canon Zoombrowsern och inbyggda Raw Image Task. När jag editerar RAW-bilden ställer jag också in AdobeRGB och konverterar sedan till JPG. När Adobe CS sedan läser filen står där helt korrekt AdobeRGB i den.

Detta gäller bilder både med 300D och 20D
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.