Annons

Adobe RGB eller sRGB

Produkter
(logga in för att koppla)

Dockland

Avslutat medlemskap
Hej.

Dessa två instaällningar finns i Canon 40D men vad är skillnaden? Min Skärm är inte kalibrerad efter Adobe RGB.

Spelar det någon roll vilken jag väljer?
 
Om du inte vet vad du ska med AdobeRGB till, så spelar det ingen roll nä. Men för att få ut max antal färgnyanser på dina printar så bör du använda AdobeRGB, som är en vidare färgrymd.
 
om man laddar upp en bild med AdobeRGB på nätet förlorar den en hel del färgmättnad när den visas i browsern. Det är den enda skillnaden jag märkt. Jag kör på sRGB genom hela processen.
 
lumor_ skrev:
om man laddar upp en bild med AdobeRGB på nätet förlorar den en hel del färgmättnad när den visas i browsern. Det är den enda skillnaden jag märkt. Jag kör på sRGB genom hela processen.

Nya platta skärmar visar alla färger (drygt 16 miljoner), så jag ser ingen skillnad mera än att jag får mera tryck i färgerna med ARGB. SRGB sållar bort lite färg info, som tidigare sagts.
Jag kör alltid med det bättre färgdjupet i kameran. Färgerna blir mindre bleka.
 
Nja... Riktigt så bra är de flesta skärmar inte.

De flesta klarar att visa ca 80% av AdobeRGB och ett fåtal klarar >90-95%. Det är bara skärmar i 50000 kr-klassen som klarar 100% AdobeRGB.

Det hela handlar dessutom om vilka profiler som mjukvaran kan hantera. IE och Windows i allmänhet hanterar bara sRGB (de kan alltså inte tolka den information som finns i AdobeRGB). Resultatet blir att bilder med AdobeRGB-profil blir lite fadda (tunna) i färgerna när de visas i bl.a IE.

Därför så konverterar man till sRGB för att visa bilderna i bl.a. IE. Photoshop hanterar profiler och kan alltså visa hela spektrumet (om skärmen tillåter detta). Förväxla inte skärmens förmåga att visa 16.7 miljoner färger med färgrymderna.
 
Om man inte har möjligheten att kunna se hela ARGB på sin skärm, hur påverkar det slutresultatet vid färkorrigering m.m. vid bildbehandling? Är det någon poäng att fota i ARGB då?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.