Annons

Adobe Lightroom 1.0

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar det samma, läste nyheten på moderskeppets blogg, antar att du också gjorde det?

Är det någon som vet om det är meningen att Lightroom är menat att ersätta Camera Raw?

Gör inte programmen samma saker, eller är det bara ett alternativ?

Vad är skillnaden mot Camera Raw?
 
Senast ändrad:
Det finns också en intervju i Outbakck photo som besvarar en del av frågorna.
Jag har inte hunnit läsa den i detalj, så läs själva.
Av vad jag skummade så förstod jag inte marknaden för Light room eller RAW CONVERTER.
Verkar vara samma grej men i 2 förpackningar
Läs själv:
http://since1968.com/article/187/
 
Pris för studenter...

Efter att ha tittat både på Rob Galrabith och Adobe så verkar Lightroom riktigt intressant.

Dessutom till ett mycket bra pris för oss studenter. Enligt Rob Galbraiths sida så kommer en studentlicens att kosta US$99.

/Magnus
 
Hej,

Är det någon som kan rekomendera någon bra bok eller annan läsning om och hur, man jobbar i Lightroom?


// Conny
 

Tackar skall kolla dessa.
Jag tog hem betan i går kväll och har precis börjat titta på Lightroom.
Vad jag menade med bok är t.ex motsvarande Martin Evenings "PS CS2 for Photographers". Altså en bok som tar upp allt från hur man "tankar ner" från minneskortet, till hur man sparar och t.ex skriver ut.
Alltså alla de "små sakerna" som man behöver veta för att kunna jobba med programmet.
Att justera vitbalans, kontrast, färg etc, det kan man ju "se" var man ska göra vad.
Så är det någon som har skrivit ner sitt arbetsflöde eller liknande och vill dela med sej, så är jag intresserad.

// Conny
 
Om du går in och tittar på Pictureflow's länk så är det en heltäckande genomgång av arbetssättet från importering till slutlig bild. Nästan 3 timmars fri videoutbildning.
 
Roadrunner skrev:
Om du går in och tittar på Pictureflow's länk så är det en heltäckande genomgång av arbetssättet från importering till slutlig bild. Nästan 3 timmars fri videoutbildning.

Ja, det verkar vara något i den stilen jag är ute efter.Har börjat och kolla.
Återkommer om tre timmar :)

// Conny
 
Har varit ute och kollat lite mer om böcker. Hittade en massa, men de är tyvärr inte tryckta ännu. De flesta kommer under mars månad.
Hittade bl.a
The Adobe Photoshop Lightroom Book: The Complete Guide for Photographers by Martin Evenings
Har några av Martin Evenings böcker sedan tidigare, och de är bra skrivna och man hittar det mesta i böckerna som är av intresse om just det programmet.
Så jag får väl vänta till mars....

// Conny
 
Måste säga att skillnaden mellan Beta 4.1 och V 1.0 är avsevärd.
Nu känns LR som en fullvärdig produkt.
Gillar framför allt metabrowsern och hur man kan söka på objektiv och telekonverter kombination.

Att det sedan går mycket snabbare än betan gör ju inte saken sämmre.
 
Vore intressant om någon kunde lista de huvudakliga fördelarna med Lightroom kontra Camera Raw/Bridge. (Hastigheten hoppas jag på.)

Är det för övrigt någon gammal RawShooter-användare som känner igen sig i Lightrooms arbetsflöde? Jag har länge använt RawShooter Essentials och känner mig ganska hemtam med den.
 
Några fördelar som jag ser direkt.

1. Icke Destruktiv editering av RAW, TIFF, JPEG, PSD filer i samma applikation.

2. META tag editor, både direkt vid import och i efterhand.

3. Möjlighet att ta bort dammfläckar direkt i RAW filen och sedan kopiera detta direkt till samtliga bilder som du vet har samma mönster på fläckarna.

4. Förenklad kurv hantering (ej förminskad funktion, bara enklare att jobba med)

5. Arkivering av bilder

Det enda som jag ser ett behov av photoshop är till att skärpa upp bilderna och ev mer avancerad bildbehandling.

Men LR har ett öppet interface för tredjeparts företag att utveckla nya moduler som man kan installera så eventuellt så kommer mer avancerade funktioner för brusreducering och uppskärpning direkt i LR och då har jag inget behov av PS längre och kan jobba med en och samma applikation för allt.

Dessutom så är print modulen i LR överlägsen.
 
hej

nu kört hela kvällen

de har ju en hel del användbara saker, men den e inte klar.

- bla hittar den inte komprimerade mappar o diskar i export
- hjälpfilens katalog är fel, man får kopiera den till sv/, hamnar i en/ katalogen men kollar språket fel vid installation
- jpg bilderna i 100% blir klart mindre än de C1 pro ger, så nått e lurt
- den är inte snabb o tar cpu så det ryker, prova ha igång ie7 o lr utan att ens göra nått i lr o explorern e seg som sirap
- tar en bra stund skapa ett flashalbum av en bunt jpg filer, tog mer än 15 minuter för 10 bilder på en 3GHz pentium i xp
- saknar grymmt ins knappen från C1, men kanske en vanesak man skall ner med två knappar i få en mellandialog, men det stjäl tid


men den har det mesta men drömt om,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.