lyssnade på en intressant Adobe föreläsning om .dng formatet på foto/framtid mässan i sollentuna den 12e nov, det är tokviktigt att utvecklingen går i den här riktningen!!
som det är nu har väl rawformaten funnits kanske 2 år(rätta mig?) och det finns redan över 60 olika, kameratillverkarna har egna, de är inte dokumenterade vilket i slutänden är dåligt för oss... man kan inte välja vilken mjukvara som helst eftersom den programvaran kanske inte stödjer det formatet man har och om den gör det finns det inga garantier för att konvertering sker förlustfritt eftersom de olika formatens specifikationer inte är publika.
adobe har tagit fram .dng (digital negative) "gratis" dvs de kräver inga licenspengar av de mjukvarutillverkare, kameratillverkare och användare som adopterar det nya formatet, konkurrent eller inte, de vill att alla ska arbeta åt samma håll vad gäller raw-format och därför är koden och specsen helt publika.
adobe förutspår att om utvecklingen fortsätter som den gör nu kommer det finnas över 200 format om 2år, det är ju inte hållbart att man ska behöva ladda ner programuppdateringar stup i ett när en ny "hemlig" brist visat sig i ens hemliga raw format.
vad gäller kvalitetsförlust vid konvertering från "ditt" raw format till dng så är det ju ingen som vet eftersom alla 3e-parts rawformat är ospecificerade, men de har ju inte sett några brister än och det finns ett versionschema så det kommer uppdateras vid behov, den rekommendation jag kan påminna mig om är att vi fick från föreläsningen var att använda .dng men spara sina egna raw också.
bara hoppas att mjukvarutillverkare stödjer i framtida versioner och kameratillverkare i framtida firmware.