Annons

Adobe & DNG?!

Produkter
(logga in för att koppla)

mrberg

Aktiv medlem
Jag har tankat ner dng convertern från adobe..och gjort om mina Rawfiler till detta nya format..är det rätt av mig att göra detta i nuläget? tappar jag något i bildfilerna eller är det så bra som dom säger? vad jag vet så fungerar det bara att använda i PS än så länge..
jag har inte vågat ta bort mina raw-filer ännu för som sagt jag är lite osäker på hur jag skall göra.. någon som har bra koll när det gäller detta..och om hur det fungerar med andra program som tex PhaseOne mm..

Mvh Christian
 
Jag tycker själva idén är så bra, så jag har hoppat på tåget utan att egentligen satt mig in i vare sig tekniken eller juridiken bakom.

Båda är ju viktiga, men jag har tillräckligt mycket förtroende för Adobe för att tro att det kommer att bli bra så småningom.

Däremot kommer det nog att dröja mycket länge innan jag litar på det tillräckligt mycket för att inte arkivera mina originalneffar. Dem bränner jag på skivor det första jag gör i flödet. Den extra försäkringen kräver inte mycket arbetsinsats, men ger mig både hängslen och livrem så att jag kan slippa sitta och läsa in mig innan jag fattar beslutet.

Använder man andra konverterare än Camera Raw så bör man ju naturligtvis invänta tillverkarens stöd för DNG innan man hoppar på. Annars blir det ju jobbigt :) Men själv har jag blivit så förtjust i Camera Raw så för mig känns det inte som ett problem. Skulle dock gärna se DNG-stöd i dcraw också.
 
Ja Jim..du har nog rätt i att backuppa sina nef tills vidare iaf..tycker det är kul att testa nya grejer så vi får väl se hur det går med detta framöver..
 
jimh skrev:
Jag tycker själva idén är så bra, så jag har hoppat på tåget utan att egentligen satt mig in i vare sig tekniken eller juridiken bakom.

Båda är ju viktiga, men jag har tillräckligt mycket förtroende för Adobe för att tro att det kommer att bli bra så småningom.

Däremot kommer det nog att dröja mycket länge innan jag litar på det tillräckligt mycket för att inte arkivera mina originalneffar. Dem bränner jag på skivor det första jag gör i flödet. Den extra försäkringen kräver inte mycket arbetsinsats, men ger mig både hängslen och livrem så att jag kan slippa sitta och läsa in mig innan jag fattar beslutet.

Använder man andra konverterare än Camera Raw så bör man ju naturligtvis invänta tillverkarens stöd för DNG innan man hoppar på. Annars blir det ju jobbigt :) Men själv har jag blivit så förtjust i Camera Raw så för mig känns det inte som ett problem. Skulle dock gärna se DNG-stöd i dcraw också.
Skulle också tro att DNG kommer att bli accepterat - nyligen tillkännagav Phase One att Capture One under 2005 kommer att få stöd för DNG:

Phase One®, a world leader in digital camera backs and DSLR RAW conversion software, welcomes Adobe’s latest initiative, the Digital Negative Specification (DNG), as an important step in facilitating the wider usage of raw formats. Phase One is announcing the support of the Adobe DNG specification in upcoming releases of its highly respected C1 RAW Workflow Software in 2005.

Skulle förvåna mig om dcraw inte fick stöd för DNG.
 
lyssnade på en intressant Adobe föreläsning om .dng formatet på foto/framtid mässan i sollentuna den 12e nov, det är tokviktigt att utvecklingen går i den här riktningen!!

som det är nu har väl rawformaten funnits kanske 2 år(rätta mig?) och det finns redan över 60 olika, kameratillverkarna har egna, de är inte dokumenterade vilket i slutänden är dåligt för oss... man kan inte välja vilken mjukvara som helst eftersom den programvaran kanske inte stödjer det formatet man har och om den gör det finns det inga garantier för att konvertering sker förlustfritt eftersom de olika formatens specifikationer inte är publika.

adobe har tagit fram .dng (digital negative) "gratis" dvs de kräver inga licenspengar av de mjukvarutillverkare, kameratillverkare och användare som adopterar det nya formatet, konkurrent eller inte, de vill att alla ska arbeta åt samma håll vad gäller raw-format och därför är koden och specsen helt publika.

adobe förutspår att om utvecklingen fortsätter som den gör nu kommer det finnas över 200 format om 2år, det är ju inte hållbart att man ska behöva ladda ner programuppdateringar stup i ett när en ny "hemlig" brist visat sig i ens hemliga raw format.

vad gäller kvalitetsförlust vid konvertering från "ditt" raw format till dng så är det ju ingen som vet eftersom alla 3e-parts rawformat är ospecificerade, men de har ju inte sett några brister än och det finns ett versionschema så det kommer uppdateras vid behov, den rekommendation jag kan påminna mig om är att vi fick från föreläsningen var att använda .dng men spara sina egna raw också.

bara hoppas att mjukvarutillverkare stödjer i framtida versioner och kameratillverkare i framtida firmware.
 
Man behöver senaste Camera Raw, och den fungerar såvitt jag vet bara i Photoshop CS.

Photoshop Elements 3 har också en nedskalad version (vet inte vad som saknas) av Camera Raw, den grejar nog DNG.
 
Jag tänker behålla RAW-filerna (men använda DNG som "arbetskopia") ett tag. När det finns några olika program (helst något med öppen källkod) för att behandla DNG, kan jag tänka mig att sluta spara på RAW och nöja mig med DNG för arkivering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.