Annons

Adhesivpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
Hej!

Jag har förgäves försökt att få mina fiberpapper helt plana, har dom liggandes i press i mellan två plywoodskivor och en hög med böcker ovanpå.. Men dom blir inte plana. Det funkar väl någorlunda men vore trevligt att få dom lite planare. Utställningen ska hängas i morgon, så jag tänkte prova med adhesivpapper..

Nån som vet var man kan köpa det i stockholm?
Bilderna som ska monteras är 30*40..
Det funkar att värma med strykjärn va?
Tacksam för svar.. Det börjar bli bråttom.. :)

/mats

Kolla på: http://shop.kameradoktorn.se och gå in på "Mörkrum" och sedan "Övrigt mörkrum".

Jag har inte använt adhesivpapper själv, men dock lite med press på ett ställe jag praktiserade på en gång i tiden. Det borde fungera med strykjärn. Fråga om råd hos Kameradoktorn.

Kan någon form av enkel passepartout hjälpa dig? Den behöver inte vara permanent, köp lite tunn kartong och maskeringstape så fixar du det. Snickra ihop egna fotohörn av vanligt skrivpapper.

Visst ska fiberpapper sköljas ordentligt men överdriven sköljning (om det nu är det som är problemet) gör att det blir svårare att få pappret plant. Fibret sväller nämligen under sköljningen och ju mer det får svälla desto svårare får det att krympa tillbaka till rätt plats igen när det torkar.

Hej!

Nja, alltså passepartout har jag ju, det är svårt att montera bilden plan i den också det är det som är problemet.. Eller hur menar du att jag ska göra? Ha en extra bakom den andra?

Tror inte att det är överdriven sköjning som det beror på, sköljde ca 1 timme.

/mats

Fiberpapper måste behandlas med fixernatronförstörare, HCA, och då behöver sköljtiden inte alls bli lång. Oavsett sköljtiden så påverkas fiberpapper av luftfuktigheten och de böjer sig av och till. För att neutralisera detta bör man limma fast fotot på en pappskiva med ett likadant fotopapper på baksidan. Man kan fixera och skölja oexponerade fotopapper endast för denna typ av ”blindgångare”. Kartongen med passepartout placeras sedan framför skivan med fotografiet. Ev. kan man limma fast passepartouten eller köra med dubbelhäftande tejp.
Att limma fotografier med adhesivpapper kräver en del träning speciellt om man kör med strykjärn och ska montera större bilder. Våtmontering är ju ett alternativ men vilket lim man ska använda är oklart. Vanligt vattenlösligt trälim kan missfärga bilden.
Ofta räcker det att fästa bilden i hörnen med dubbelhäftande tejp, i varje fall om man kör med plastpapper. Bångstyriga barytpapper är inte lätta att montera med adhesivpapper om man inte använder en värmepress…
/Harald

Jag torkar mina fiberpapper i en stor, ca 40 kg tung, torktrumma. Bilderna kommer ut plana men som Harald säger buklar de till sig något efteråt av luftens fuktighet.

Harald tog även upp våtmontering som jag har tänkt att prova. Jag har funnit en beskrivning av processen som är värd att spara, se på:

http://www.fotoimport.no/pg09/PG09-2-2.HTM

Och kika bildgenomgången på länken högst upp på sidan.

/Erik

Hej!

Det där med våtmontering verkar ju spännande.. Undrar hur man får tag på det där limmet Lascaux Akrylkleber 498HV?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar