Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter

Produkter
(logga in för att koppla)
Har skaffat mig en Canon Eos RP, har även objektiv från mina tidigare innehav med fattningen EF, är det någon ide att köpa adaptern EF-RF, eller skaffa objektiv avsett för fullformat tänker mig Canon 100-400, nu har jag ett 75-300, vad tror ni, kan jag få lite råd.

Knutte

Det kan absolut vara värt att skaffa EF-RF-adaptern efter det finns så många bra EF-objektiv som fungerar utmärkt med Eos R-kameror.

Canon EF 100-400L version 1 och 2 är utmärkta telezoomar. Jag har den senare versionen som jag använder på Eos R5. En superkombination.

Tycker absolut att du ska skaffa en adapter
Bl.a. för att det finns många bra och relativt billiga EF objektiv på begagnatmarknaden (t.ex. 16-35/4.o) och att de flesta RF-objektiv är väldigt dyra!
Har provat flera 3.e parts adaptrar men kommit fram till att de tyvärr inte fungerar lika bra som Canons egna.
Rekommenderar den med "kontrollring" !
T.ex. här;
"https://www.cyberphoto.se/foto-vide.../canon-ef-till-eos-r-adapter-med-kontrollring"
Har själv en RP sedan cirka 2 år tillbaka och är väldigt nöjd.

Jag har haft EOS R sen den kom ut på marknaden och använde den med mina EF objektiv med adapter. Har fungerat felfritt och med tanke på uppsättningen macro objektiv jag har för EF så kommer de nog att få vara med länge.
Adaptern med polarisationsfilter/variabelt ND passar som snus till ef 11-24/4 som inte kan ha vanliga filter till. Det variable ND-filtret är dessutom riktigt bra.
Länk till en video om drop-in adaptern där jag i kommentarerna lagt upp bilder på hur det variable ND-filtret prsterar,

Kan väl tycka att Canon skulle kunna göra en dummy filterhållare utan filter så att man skulle klara sig utan flera adaptrar.

När jag köpte EOS RP 2019 så ingick det med automatik en EF-RF-adapter i köpet. Samma sak gällde EOS R. Säljs R och RP utan adapter numera?

…Kan väl tycka att Canon skulle kunna göra en dummy filterhållare utan filter så att man skulle klara sig utan flera adaptrar.
Ja, fast det fungerar inte riktigt så. Filteradaptern och standardadaptern har olika längd för att kompensera för filtrets inverkan på ljusets optiska väg mellan objektivet och sensorn. Filteradaptern måste därför alltid ha glas i sig för att fungera optimalt. Det är därför man kan köpa till ett ”clear filter A” till filteradaptern. Tyvärr kostar detta filter lika mycket som en standardadapter utan filter, så många väljer nog att köpa två adaptrar istället.

Senast ändrad:
0,3 mm...
Men då kanske ett sånt här skulle kunna fungera:

0,3 mm...
Men då kanske ett sånt här skulle kunna fungera:
Ja, absolut, man kan nog tjäna några kronor på att beställa från Breakthrough jämfört med Canons originalfilter. De tar bara 15 USD för frakten.

Jag skulle svara så här: skall man ha flera objektiv och FFA kan tänka sig att köpa beg är adaptern ett utmärkt köp. Tänker man sig däremot enbart ha kitzoom och en telezoom som inte behöver vara ljusstarka och kanske något enstaka fast så klarar man sig i o f s utan adapter: RF 24-105/4-7,1 + RF 100-400/5,6-8 eller RF 24-240.

Själv tycker jag att Canons styrka ligger i den mängd billiga och bra EF objektiv som finns beg. Skall man enbart köra native idag har Canon inte alls samma fördel.

Kontrollringen går att "programmera" till ett antal olika funktioner, t.ex. bli en sån bländarring som fanns på riktigt gamla mekaniska kameror.

Alla RF objektiv (utom 600/4 och 400/2.8) har en kontrollring. Man kan allokera vad man vill till denna t.ex. fokus mode, iso, bländare eller annat.

Om man har lagt något bra på kontrollringen vill man ha samma upplägg när man använder adapter med EF objektiv.

Ryktet säger också att den med kontrollring har lite bättre mekanisk kvalite. Jag vet inte för jag har bara den med kontrollring så jag har inget att jämföra med.

Med tanke på utbudet at EF- objektiv som finns att tillgå så skulle jag inte tveka att köpa en adapter.
Adapter med kontrollring är inte så dumt att ha, faktiskt riktigt användbart.
Dock vill jag höja ett varningens finger för Viltrox variant med kontrollring som jag har noterat att den tömmer batteriet i kameran på knappt en vecka om man låter adaptern sitta på hela tiden. Byggkvalitén på den är annars riktigt bra.
Jag har även en standard variant från Meike som fungerar utmärkt men som är i plast, så det är väll inte den mest förtroendeingivande kvalitén på den.
Men för priset på dom adaptrarna så ska man nog inte klaga.

Med tanke på utbudet at EF- objektiv som finns att tillgå så skulle jag inte tveka att köpa en adapter.
Adapter med kontrollring är inte så dumt att ha, faktiskt riktigt användbart.
Eller så köper man två standardadaptrar till priset av en adapter med kontrollring. Det är inte dumt att ha flera adaptrar om man ofta växlar mellan RF- och EF-objektiv på kameran. Flera adaptrar gör objektivbyten snabbare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar