Annons

Adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Speleman51

Medlem
Hej!

Jag har köpt en Canon 1000D, har tidigare använt Olympus OM serien, har således massor med optik.
Min fråga är: kan man använda OM-objektiv med adapter på en EOS 1000d, att AF inte funkar förstår jag, likaså bildstabiliseringen, men i övrigt.
Tacksam för tips

Jag saxar från ett tidigare inlägg (tips, sök här i forumet så hittar du flera diskussioner i ämnet).

Jag antar att det är en 50/1.8 (det är den vanligaste modellen), objektivet är riktigt bra (men de är de flesta 50 mm) men inte enastående.

Det går utmärkt att använda detta objektiv med en adapter för Canon EOS, jag har en själv. På din 400D blir objektivet ett kort tele (motsvarande 80 mm) vilket brukar passa bra för porträtt, vid porträtt vill man ofta ha kort skärpedjup vilket du också har möjlighet till med största bländare f/1.8.

Men att fotografera med adaptrar är lite knöligare än att använda EF-objektiv, först och främst det finns flera olika typer av adaptrar med den enkla varianten får du ingen automatik alls att tala om. Sökarbilden i EOS kamerorna är inte gjord för manuell fokusering vilket gör det knepigt att fokusera, ljusmätningen påverkas också av sökarbilden varför den upplevs som ganska opålitlig. Många använder histogrammet och provar sig fram till rätt exponering.

Den lite smartare modellen av adaptrar gör livet lite enklare, adaptern är utrustat med ett så kallat AF-chip vilket gör att fokusstödet fungerar (den gröna punkten lyser när motivet är i fokus), men ljusmätningen fungerar fortfarande som tidigare.

Med den senaste modellen av smartare adaptrar får vi även fungerande ljusmätning med objektivet på full bländare i M-läget, vi kan då välja både tid och bländare på kamerahuset och se direkt på ljusmätaren vilken exponering vi får (men vi får fortfarande blända ned själva innan vi trycker på avtryckaren). Vi kan även programmera in objektivets brännvidd så att den finns med i exif-informationen, förutom använd tid och bländarvärde.

Själv har jag nyligen skaffat mig den sistnämnda typen av adapter och tycker att först nu känns det meningsfullt att använda mina gamla objektiv annat än som utslag av ren experimentlusta.

Adaptrar köper man enklast och billigast från ebay.com, den enklaste modellen finns från c:a 100 kr medan den mest avancerade kostar c:a 350 kr. Vill du bara leka så köp den billigaste, men vill du verkligen använda objektivet rekommenderar jag klart den smartare adaptern som du hittar här:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...ht_4108wt_1113

Jag har själv handlat av denna säljare och de levererar till Sverige fraktfritt på c:a en vecka.

Tänk också på att gamla Olympus objektiv går att köpa ganska billigt idag, om det skulle visa sig att du gillar att fotografera med manuella objektiv.

Hej!
Tack för svaret. Kan inte kameran ta skada om man använder en adapter, det är ju en massa kontakter i objektivfattningen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar